2016.03.25. 13:37
Ott hagytuk abba a történetet, némi egészséges aggodalomtól elcsukló billentyűzettel, hogy vajon megkapja-e az átalakítási engedélyt az a BMW Z4, amit a Tuningshow-n kisorsolnak. Lelövöm a poént már itt az elején, hisz akadt még elég kihívás: megkapta az engedélyt.

A Budapest – Főváros Kormányhivatala – Műszaki engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztálya kontra Autó- Motor és Tuning Show történetben nincsenek vesztesek. Talán egy ember, Nokta Balázs, az AMTS főszervezője, hisz a Z4 eléggé a szívéhez nőtt, ennek ellenére büszkén adta át új tulajdonosának a rendezvény végén. De ne szaladjunk ennyire előre.

 

A kicsattanó egészségnek örvendő, és háztáji stupekolástól teljesen mentes BMW Z4-et nemrég próbáltuk, és nagyon szerettük. Komoly tervek voltak vele, hisz egyszerre kellett bizonyítania, hogy Magyarországon igenis lehet legálisan is tuningolni, valamint hogy ez akár három nap alatt el is végezhető. Na nem a legalizálás, csak a tuning. Mindkettő sikerült, bár akadtak kihívások. Az elmúlt években sokan kételkedtek, hogy három nap alatt át lehet-e rendesen építeni egy autót. Akadtak példák, melyek ezt támasztották alá. Az átépítést végző srácok elmondása szerint volt, aki szerint két autó volt: egy széria meg egy tuningolt, és titokban kicserélték a kettőt. Nos, ez a Z4 az a Z4. 

Ha a papírmunkát nem nézzük, a legnagyobb falat egyértelműen a fényezés volt. A csapat pénteken szétszedte az autót, és éjjel lefényezték. Az alap szürkét, a metálszemcsét és matt lakkot, összesen kilenc réteget röpke öt óra alatt tüsszentették a karosszériára. A Rieger-elemeket, azaz az első és hátsó lökhárítót, valamint a küszöbtoldatot csak másnap, szombaton fényezték le külön, hogy addig is haladjon a munka. A végeredmény minimum gusztusos lett, hisz az enyhén barnába hajló, matt fényezés nagyon jól kihozza a formás élekkel bőkezűen bánó Z4 vonalait.

A srácok leginkább a kipufogó cseréje miatt aggódtak, pedig a fejfájást a futómű és a lökhárító okozták. Az eredeti terv szerint a Z4 új fékeket, Koni lengéscsillapítókat, és szintén Koni ültetőrugókat kapott volna, ezzel 35 milliméterrel lejjebb ültetve a roadstert. Ez meg is valósult végül, csak a sikert őrült telefonálás előzte meg, mert szétszedés közben az enyhén berohadt jobb kormányösszekötő gömbfej megadta magát. Végül sok-sok telefonálás után, szombat estére sikerült szerezni egy bontott cseredarabot.

Mint említettem, előre féltek a tuningkipufogó felszerelésétől, ami nem is csoda, hisz gyakorlatilag a leömlő után új az egész rendszer. Pedig végül ujjgyakorlat volt az első lökhárító felszereléséhez képest. A szerelők értetlenül álltak előtte, hogy ha a Rieger ezt a lökhárítót kifejezetten a Z4-hez készítette, márpedig valószínű, mert egy SLK-n kissé csálén állna, akkor hogy lehet az egyik oldalon gyári(as) a hézag, míg a másikon a Grand Canyon. Némi fúrás-szentségelés-faragás után végül sikerült a helyére egyengetni.

Totalcar Street Legal

Járhatok legálisan a gyárinál nagyobb alufelnivel? Megöli a motort és a váltót a chiptuning? És mi a helyzet a műszaki vizsgán? Használhatok egyedi légterelőket? Íme néhány a magyar autósok gyakori kérdései közül. Rengetegen változtatnának ezt-azt az autójukon, de sokan nem ismerik a pontos szabályokat. Még többen állítják: ebben az országban lehetetlen legálisan tuningolni. Cikksorozatunkban részletesen bemutatjuk a lehetőségeket, a korlátozásokat és a leggyakoribb tévedéseket. Ez a Totalcar Street Legal, tartsanak velünk!

Eddig megjelent anyagaink a sorozatban:

A listán volt még egy új fejegység, két hangszóróval, valamint a kárpitozás. A sárga bőrből nemcsak az ülésekre, de az ajtókra, a kézifék- és váltószoknyára, valamint a kormányra is jutott. Emellett a Rieger-elemek kaptak egy színazonos csíkozást. Mivel a bajor babakék ettől erősen elüt, az emblémákra szürke fóliát tettek a fiúk, hogy kicsit tompítsanak a kontraszton. Ha az új tulajnak mégis hiányozna a kék, a lábtérvilágítás színét most már arra is be tudja állítani.

A fényezés mellett a másik látványos elem az új kerékgarnitúra. A gyári helyett előre 225/35 ZR19, hátra pedig 255/30 ZR19-es abroncsok kerültek, 19-es AEZ felnikre szerelve. A kerekkel nem volt különösebb baj, leszámítva egy kisebb bulváros drámát: az egyik felnit cserélni kellett, mert még felszerelés előtt eldőlt és megsérült. 

  A Z4 végül időre elkészült, és mikor Nokta Balázs beindította, már komoly tömeg állta körül az autót. A négy csőből diszkrét dörmögés hallatszott csak, ami nem is csoda, hisz a zajnormáknak meg kell továbbra is felelnie a BMW-nek, különben esélytelen lett volna az átépítés engedélyeztetése. A Z4 pompakocsiként indult meg a kis pavilonból a nagyszínpad felé, a harmadik napja energiaitalon élő szerelőcsapat és sok lelkes látogató pedig temetői menetként követte. A lemenő napfényben, sárga csíkok ide vagy oda, jól mutatott az autó. Az ültetés is igen fotogén lett, bár egy cigisdoboz felett is csak akkor érdemes áthajtani, ha az fekszik.

A sorsolás a színpadon a nagykönyv szerint ment, speakerestül, szponzorostul, közjegyzőstül, ahogy kell. Annak volt esélye, aki rendelkezett teljes árú jeggyel, regisztrált a sorsolásra és megválaszolt helyesen három kérdést. Akadt sok ilyen résztvevő, végül egy hölgy, Ágnes nyerte az autót, aki ráadásul ott volt a közönségben. Annyira ez nem egyértelmű, hisz a korábbi években kellett már telefonon értesíteni nyertest. A BMW-nek nagyon örült, a szervezők pedig biztosították, hogy autót az átépítés miatt szükséges új műszaki vizsgával, átíratva, tele tankkal fogja megkapni, csak ígérje meg, hogy szeretni fogja és vigyáz rá. Megígérte.

A cikksorozat létrejöttét támogatta az NKH.
NKH