Újabb csapás vár az autóiparra

2009.01.13. 03:04

Drasztikusan visszaeső kereslet, jelentős pénzhiány, egyre kevesebb forrás a hitelekhez. Eddig is keményen sorozta a globális pénzügyi válság az autóipart, de 2012-ben az Európai Unió beviheti a technikai KO-t érő jobb horgot. Kiszámoltuk, mekkora büntetésre számíthatnak a különböző márkák autóik túlzott szén-dioxid kibocsátása miatt. Felfoghatatlanul nagy összegek következnek.

.co2 tr td, .co2 tr th { padding: 0 2px; } .co2 { width: 527px; font-size: 9px; } .co2 tr td { text-align: right; } .co2 tr.odd { background-color: #E4EEFC; }

Egy angol, környezetvédelemmel foglalkozó internetes oldal, a Clean Green Cars folyamatosan nyilvánosságra hozza, hogy az egyes márkáknál az egy autóra vetített, átlagos szén-dioxid kibocsátás éppen mennyi. 2012-re 130 g/km-re kell leszorítaniuk ezt az átlagot, különben jön az európai uniós büntetés. Kiszámoltuk, ha már ma beszednék ezt a pénzt, melyik márkának, mekkora összeggel kéne a brüsszeli kasszához járulnia.

Ugyan egyre újabb és újabb haladékot kap az autóipar az Európai Uniótól, de egyszer biztos vége lesz az alkudozásnak. Ahogy a dolgok jelenleg állnak, 2012-re a márkánként eladott autók 65%-a átlagosan 130 g/km-nál több CO 2-t nem köhöghet büntetlenül a légkörbe. De egy rövid pillanatra tételezzük fel, hogy nincs ilyen 65%-os limit (2015-től egyébként nem is lesz), és a szabály már ma életbe lép. Nézzük, melyik márka mennyi büntetést fizetne 2008-ban.

Ha tudjuk, hogy a cél a 130 g/km-os átlag és a Clean Green Cars oldalnak köszönhetően azzal is tisztában vagyunk, melyik márka épp hol tart a célhoz vezető rögös úton, akkor már csak egy (viszonylag) egyszerű matematikai művelet, hogy melyik márka logója mellé mekkora büntetést vés(ne) be az EU.

Mielőtt belemennék a súlyos matematikai számításokba, nézzük, ki hol tart ma. Csak annak kell fizetnie, aki több mint 3 g/km-mal meghaladja a kitűzött célt. Rossz hír, hogy ebbe jelenleg minden márka beletartozik. (Felmentést kapnak azok a manufaktúrák, amelyek éves európai forgalma nem haladja meg a 30 ezer autót.) A célhoz a legközelebb a Fiat és a Mini áll, ők már 140 g/km alá szorították átlagukat. A legrosszabbul a Chrysler, a Jeep, a Land Rover és a Porsche teljesít, mindnek több mint 200 g/km-os az átlaga.

Most pedig virítjuk a lóvét, a képlet a következőképpen néz ki. Minden kilométerenkénti gramm után, amivel az előirányzatnál átlagosan többet pufogtat ki az adott márka, 95 eurót kell a befizetni. Könnyítés és egyszerre bonyolítás csak annyi van a matekban, hogy ez első három g/km-t olcsóbban számolja fel az EU: a 131. g/km-ért 5 eurót, a 132. g/km-ért 15 eurót, a 133. g/km-ért pedig 25 eurót számláz a brüsszeli behajtóintézet. De mindezt persze nem csak egyszer, hanem annyiszor, ahány autót adott el az adott márka abban az évben. És most adjunk össze és szorozzunk.

Mondjuk nézzük az eminens Fiatot. Ők 137,61 (kerekítve ugye 138) g/km-es átlagot értek el január és szeptember között eladott autóikkal 2008-ban. Kis jóindulattal vegyük úgy, hogy ez az egész éves átlaguk. Ez autónként 5 + 15 + 25 + 4x95 eurót jelent, ami 425 euróval (kb. 115 ezer Ft) egyenlő. Már csak az a kérdés, hogyan fogytak 2008-ban a Fiatok. Végleges adataink ma még nincsenek, csak az első 11 hónapról, ami az olasz márka esetében 886 566 eladott autót jelent. A szorzás után ez összesen 376 790 550 euró bírság, vagy ha így nehezen emészthető, akkor 376 millió. És mostanában egymillió eurót 270 millió forintért kapni, így senkit nem lep az adat, hogy ez forintban kifejezve: 101 733 448 500, vagyis közel 102 milliárd forint.

És ők az eminensek, mivel modellpalettájuk nagyrészt kis, legfeljebb kompakt méretű autókból áll, amikbe kis lökettérfogatú, norma szerint nagyon jó fogyasztású motorokat szerelnek. Az 500-as, a Panda, a Grande Punto és a Bravo ráadásul mind kapható – és Nyugat-Európában elég népszerű is – a különösen szerény CO 2 kibocsátású Multijet dízelmotorokkal .

Szóval ha az eminensnek 102 milliárd forintos EU-számla néz ki, mire számíthatnak a kevésbé jól teljesítők? Semmi jóra. Az Opel esetén a fentihez hasonló számítás eredménye például a következő. A GM európai ágának átlagos szén-dioxid kibocsátása autónként 156,14 g/km, ami 26 egységgel lő túl a célon - nem kevés, de még mindig elég jó. Persze pénzre lefordítva már nem annyira: autónként 2135 euró, azaz több mint 576 ezer forint lenne az Opel és a Vauxhall által befizetendő összeg. Ha 2012-t írnánk és már büntetne az EU. Mivel ők novemberben nagyjából egymilliós eladott darabszámnál tartottak , ez felszorozva 2 255 millió eurót, azaz 609 milliárd forintot tenne ki. Szép kis summa.

Márka Euró­pai el­adá­sok 2008. 01.-11. CO 2 El­té­rés a 130 g/km-es cél­tól Bün­te­tés €-ban* Bün­te­tés Ft-ban* Összbüntetés €-ban Összbüntetés Ft-ban
Volkswagen 1 440 300 155 25 2040  550 800 2 938 212 000 793 317 240 000
Ford 1 141 593 153 23 1850  499 500 2 111 947 050 570 225 703 500
Renault 1 024 003 152 22 1755  473 850 1 797 125 265 485 223 821 550
Opel/Vauxhall 1 056 277 156 26 2135  576 450 2 255 151 395 608 890 876 650
Fiat  886 566 138 8 425  114 750  376 790 550 101 733 448 500
Peugeot  933 553 140 10 615  166 050  574 135 095 155 016 475 650
Citroen  799 580 146 16 1185  319 950  947 502 300 255 825 621 000
Audi  614 871 175 45 3940 1 063 800 2 422 591 740 654 099 769 800
Mercedes  643 483 190 60 5365 1 448 550 3 452 286 295 932 117 299 650
BMW  629 840 160 30 2515  679 050 1 584 047 600 427 692 852 000

* Autónként

Nem jár sokkal jobban a piacvezetők közül a Volkswagen, a Ford és a Renault sem, mivel ők is nagyjából 155 g/km-nél tartanak, ami autónként 2000 euró (550 ezer forint) körüli pluszt jelent. (Részletes adatok a táblázatban.) Picivel előnyösebb helyzetben van a PSA konszern két márkája, a Peugeot (140 g/km, 615 euró azaz 170 ezer forint plusz), illetve a Citroen (146 g/km, 1185 euró azaz 320 ezer forint plusz). De ha változatlan formában marad, az EU büntetése a prémium márkákra méri a legnagyobb csapást.

Hogy mást ne mondjunk, a Mercedes a viszonylag kicsi és takarékos A és B osztály dacára 190 g/km-es átlagnál tart, ami autónként 5365 eurót, azaz közel másfél millió forint plusz kiadást jelent. Ki fizetne ennyivel többet az egyébként sem olcsó stuttgarti kocsikért? Valószínűtlennek tűnik, hogy a Mercedes benyeli ezt a többletet, és az év végén mosolyogva becsenget 3,5 milliárd eurót (perverzeknek: 932 117 299 650, azaz 932 milliárd forintot) a brüsszeli kasszába. De azt is megnézném, mikor adunk egymillió forinttal (plusz adók és járulékok) többet egy Volvoért, vagy kétmillióval többet egy Chryslerért. Már ha lesz még akkor Chrysler.

A jelenlegi pénzügyi helyzetben ezek egyszerűen nem kigazdálkodható plusz költségek, ezért a gyártóknak nem lenne más választása, mint plusz kiadásaikat továbbhárítani a vevőkre. Egy átlagos 1,6-os Astra 2012-ben fél millió forinttal kerülne többe a gyárnak. Ha a listaár csak ennyivel nőne, már az is drámaian sok volna, de mire ez a költségnövekedés adókkal és járulékokkal terhelten a vevőig érne, egyenesen megfizethetetlen nagyságúvá válna. Aki az autópiacok jelenlegi, 30% körüli visszaeséseket drasztikusnak ítéli, az gondoljon csak bele ebbe. Mennyi fog fogyni az átlagos kompakt alapmodellekből, ha egyszer csak három helyett 3,8 millió forint lesz a listaáruk? Vagy a kisautók kettő helyett 2,5 millióért? Itt azért csak ennyi a növekedés, mert ezek arányosan "csak" ennyivel drágulnának. Azt hiszem, nem túlzás kijelenteni: a fentieknek katasztrofális volna a hatása.

Márka Eladott autók átlagos CO 2 kibocsátása Eltérés a 130 g/km-es céltól Autónkénti büntetés euróban Autónkénti büntetés forintban
Toyota 145 15 1090  294 300
Skoda 148 18 1375  371 250
Hyundai 149 19 1470  396 900
Seat 153 23 1850  499 500
Honda 155 25 2040  550 800
Kia 160 30 2515  679 050
Nissan 162 32 2705  730 350
Suzuki 162 32 2705  730 350
Mazda 164 34 2895  781 650
Mitsubishi 165 35 2990  807 300
Chevrolet 165 35 2990  807 300
Audi 175 45 3940 1 063 800
Volvo 177 47 4130 1 115 100
Saab 180 50 4415 1 192 050
Alfa Romeo 183 53 4700 1 269 000
Lexus 195 65 5840 1 576 800
Dodge 198 68 6125 1 653 750
Subaru 199 69 6220 1 679 400
Jaguar 199 69 6220 1 679 400
Chrysler 216 86 7835 2 115 450
Jeep 217 87 7930 2 141 100
Land Rover 250 120 11 065 2 987 550
Porsche 273 143 13 250 3 577 500

Mielőtt kihirdetnénk a világvégét, azt is tudnunk kell, hogy ez a szabályozás legkorábban három év múlva lép életbe, tehát a gyártóknak még ennyi idejük van új fejlesztésekkel lejjebb szorítani autóik átlagos CO 2 kibocsátását. Persze a táblázat adataiból kiderül, hogy sokuknak nagyon keményen kell majd dolgoznia, hogy elérje az EU-s célkitűzést. Viszont mindez nem lehetetlen küldetés, még egy luxusmárka számára sem. Jó példának ott a BMW, amely EfficientDynamics programjával (start/stop rendszer, fékenergia visszanyerés) már most 160 g/km-re szorította le átlagát, ami 30 g/km-os előnyt jelent a legfőbb konkurens Mercedeshez képest. Ráadásul amilyen lendülettel Münchenben fejlesztenek, jó eséllyel kerülnek közel a 130 g/km-os limithez. Persze ma a BMW-nek még autónként 2515 euró (680 ezer forint) büntetést kéne fizetnie. Viszont ha a konkurens Mercedeshez viszonyítjuk, óriási lenne az előnyük, hiszen a Mercedes költségei autónként körülbelül 1,4 millióval nőnének, míg a BMW-é csak 700 ezer forinttal. Az pedig fájdalmas különbség.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a cikk blogposztján !

A folyamatos fejlesztések mellett erősen lobbiznak is az autógyártók, elsősorban hogy a CO 2 limitet tovább emeljék, vagy adott értékek később lépjenek érvénybe, esetleg ne az egész modellpalettára, csak egy kisebb részére vonatkozzanak. Másik céljuk az volna, hogy a büntetéseket megtarthassák, méghozzá úgy, hogy azt csak környezetbarát, a CO 2 emissziót csökkentő fejlesztésekre fordíthassák. Így tulajdonképpen Európai Uniós segítséget kapnának arra, hogy utolérjék magukat, ami nem tűnik hülye ötletnek. Annál is inkább, mert hasonló, önmaguk utolérésére irányuló segélyeket mostanában elég nagylelkűen osztogattak a kormányok egy másik bajban lévő szektor tagjainak, a bankoknak.