Mindenre használható?

Isuzu D-Max LS Plus AT - 2017

2017.09.10. 06:52

Adatlap Isuzu D-Max LS Plus AT - 2017

  • 1898 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 163 LE @ 3600 rpm
  • 360 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.9 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • 9 639 300 Ft
Mindenki azt hiszi, a fehér az érzékenyebb szín, de a feketén ezerszer jobban meglátszik bármi, a levegőben szálló portól kezdve az olyan ágkarcokig, amit más színnél észre se veszünk. Oké, jól néz ki, a mosó után legalább 5 percig.

Nekem leginkább az „erdész-zöld” vagy a piros szín jön be a pickupoknál. De valójában mindegy is volt a szín, csak ne fekete legyen. Bár tudom, sokaknak a saras pickup az igazi, jól is tud kinézni, de a sár okozhat meglepetéseket, főleg, ha valahol megül és csendben elkezdi a benne megbúvó nedvesség eszegetni a kocsit. A tesztautó bézs, ami miatt kicsit aggódtam, de kiderült, ez az ideális szín, ha ritkán akarjuk mosni. Annyira hozza az út porának színét, hogy volt, hogy csak mosáskor derült ki, mennyi mocsok jön le róla.

A cégnél mindenkinek van valami agylövése, nekem speciel a pickup. Így nem ugrottam félre, amikor lehetőségem lett a fent említett bézs színű D-Maxot tavasztól őszig használni. Elég sűrű nyár volt, különböző munkáim során gyakorlatilag az összes nagyobb fesztiválon részt vettem, és persze a Totalcar Parkoló Parádéra meg a Totalbike 24 órás versenyére is ezzel jutott ki a hang meg a miegymás. De volt lakókocsi-vontatás, Rulettkerék-autó mentés és Karotta motorjának felélesztésében való segítség.

Dobozos felépítményt kapott a kocsi, egy sötétített ablakos kivitel volt. Sajnos nem eléggé sötétített, így elég jól be lehet látni, szóval értékeket így nem érdemes bent hagyni. Az elhúzható ablak annyira nem hiányzott volna, ha nincs, de két esetben jól jött. Egyszer, amikor kutyát kellett szállítani, de nagy melegben már ez se segít, szóval nyáron tuti csak sötétedés után vagy klímás szállítóban vinném a blökit. A másik eset, amikor a  Totalbike 24 órás versenyén a raktérben aludtam. Ez azért lényegesen kényelmesebb volt, mint egykor a  Bükkben  a hátsó ülés.

A platót műanyag platóbélés védte a behatásoktól. Ezt, az autó árához képest filléres kiegészítőt (bruttó 76 ezer forint) minden pickupra megrendelném, nagyban növeli a tulaj nyugalmát pakoláskor, szállításkor. Ez a perem nélküli kivitel volt, így itt a négy sarokba, kb háromnegyed magasságban elhelyezett fülhöz lehetett kötözni az elszaladó dolgokat.

Bár persze attól is függ, mit szállítunk, de mivel itt egy multifunkciós teherautóról van szó, egész jó elhelyezésnek bizonyult. A padlóra szerelt megoldással mindig küzdeni kell, hogy ne pakoljunk rá, a plató szélén lévővel meg egy csomó holmit nem lehet rendesen megfogatni. Azért, amikor rendezvényre vittem hangosítást, gyorsan megtanultam, hogy először a spanifert fűzzem be, és csak aztán toljam be a hangfalakat, ládákat, mert utólag már nőgyógyász legyen a talpán, aki bejátssza maradék helyre a gurtnit.

Ez a doboz jó, ha nem nagyon szállítunk könnyen lenyúlható dolgokat, vagy van a platón külön láda, rekesz. Mert, bár az utastérben nagyobb tároló nem akad, de a platóra millió doboz- és fedélmegoldás létezik, sőt, ha kis kézügyességünk van, akár magunk is építhetünk csomagokat eltakaró fedelet. Én személy szerint a beszállító választékából vagy a kibillenthető ablakú (volt ilyen nálam, sötétebb az oldalablak), vagy még inkább a Workman becenéven futó, felhajtható, ablak nélküli oldalfalú megoldást választanám. Ez utóbbi nagyon jól tudott volna jönni, amikor a plató végéből kellett valamit előkaparni. Ekkor, jelen esetben nyitható oldalajtó híján nem lehetett mit tenni, így kecsesen bekúsztam a mélybe.

A Sziget fesztiválon láthattam az élő példáját, hogy milyen amikor a jól kinéző, de nem túl "hasznos" felépítményt munkára akarnak használni. Több más pickup mellett egy facelift előtti Ranger XLT is szaladgált fel és alá az építési napokon. Ezen egy olyan platófedél volt, ami tök jó, ha mondjuk csak egy gigantikus csomagtartót szeretnénk, mint amit láthattunk egy korábbi Hiluxban is. Viszont, mint az élő példa mutatta, komolyabb dolgokat szállítani a nehézkes vele, főleg hosszabb tárgyakat (amik nálam a dobozban átlóba még pont elférnének).

Így a konkrét látvány az volt, hogy nem csak a nyitott fedélen át lógtak ki mindenféle rudak, hanem a fedél tetejére, a bukókerethez úgy, ahogy hozzákötve. Hát így is lehet, de el tudom képzelni, a fedél műanyag borítása hogy nézhetett ki utána. Azt nem tudom, mennyire lehet nehéz ezt a fajta fedelet kiakasztani, de valami azt súgja, hogy az összehasonlító tesztünkön egy perc alatt leszedett Nissan felépítményél nem lehet sokkal bonyolultabb.

A platóajtót, mint a legtöbb pickupon, nem zárja a központi zár. Ez általában nem zavaró, de most, mivel a kocsi amúgy kulcsnélküli rendszerű volt, a vészkulcsot kellett volna kibányászni a transzponderből minden zárás/nyitáskor. Szerencsére ez a fajta platódoboz magát a platóajtót is lefogja záráskor, így az egyszerűség kedvéért csak azt zártam. Vagy ha üres volt, még azt se. Ezúton is köszönöm annak az autósnak a kedvességét, aki a raktérzárban felejtett kulcsot egy piros lámpánál kivette és előrehozta nekem.

A platódoboz zármechanizmusát amúgy 5 ezer kilométerenként javasolja a gyár ellenőrizni, a biztonságos működés érdekében. Az autóba kb 7000 km-t raktam bele a nyáron, így aktuális is lett, a jobb oldali zárfül tudott annyit mozogni a rácsapódó ajtó miatt, hogy már nem zárt. Ezt egész meglepő jelenséggel jelezte, mert így a lámpakapcsolót se nyomta eléggé, ettől a hepehupás utakon diszkrét diszkófény támadt a raktérben. Utánállítva persze megoldódott, szóval érdemes a karbantartási utasításokat betartani.

Az utastérben hosszabb utakon, főleg, ha még utasaim is voltak, nagyon jól jött a két, csak töltésre szolgáló USB port. Bár az első kupakját szabad kézzel nem nagyon lehet kipattintani, főleg így, hogy nincs kulcs. Végül a platódoboz kulcsával bontottam ki, és a tesztidőszak végéig nem is nyomtam vissza. Apropó kulcsnélküli rendszer, nagyon hasznos, főleg ha tele volt a kezem, de csak a bal első ajtón működik, azért a következő fészliften/modellen a jobb elsőt is bevenném.

Bár nem kedvencem a bőrülés, de tagadhatatlan, hogy sokkal könnyebb tisztán tartani, mint a szövetet, cserébe nyáron sokszor kezdtem sercegni, amikor némi állás után beültem. Amúgy egész elfogadható az oldaltartása és hosszabb utak után se kellett kiskanállal kiszedni. Azon ritka alkalmakkor, amikor hátul is utaztak,  nem volt panasz az ottani kényelemre, a duplakabinosban már a hátsó sor se az a klasszikus pad. Az egyik legmelegebb nyár volt az idei, szóval a klímának nagy hasznát vettem. Ugyan a kezelőfelület egyzónás, de egyes konkurensekkel ellentétben azért hátra is megy a hűvösből. Érdekesség, hogy míg a legtöbb kocsiban 22-24 fokra beállítva érzem jól magam, itt 28 fokig  kellett feltekernem, hogy ne kezdjek el deresedni a kocsiban. Csikós szerint ez tipikus japán autós jelenség.

Az utastér - számomra - egyik legnagyobb problémája a komolyabb üdítők elhelyezése volt. A 1,5-2 literes üveget nem nagyon tudja az ember hova tenni, az oldalzseb pont egy picit szűkebb. Végül az jobb egy hátsó zsebébe raktam, ott pont elértem. A dobozos üdítő se fér be, de azt legalább a felső (sajnos nem hűtött) kesztyűtartó fektetve befogadja, persze vigyázni kell, hogy jól zárjon a doboz.

A nyári teszt nagy tanulsága, hogy tényleg egy mindenre használható autó a pickup. A számomra tökéletes mindentudó igazából nyújtott kabinos modell lenne, bár a néha előforduló hátsó utasok biztos tiltakoznának. De az esetek 90%-ban most is fel voltak hajtva a hátsó ülések. Cserébe a nyújtottnak jó 20 centivel hosszabb a raktere, ami nem is gondolnánk, milyen sokat számít. Például egy szabvány 6x3-as rendezvénysátrat már nem tudunk berakni egy duplakabinosba. Ebben a legnagyobb tárgy pár kétméteres rúd volt, átlóban pont elfért. Ha hosszabb, akkor mehet még a tetőre, vagy platóbővítést használva lehajtott platóajtóval. Meg az a 3,5 tonnás vonóhorog se azért van a végén, hogy ne használjuk.

A motor miatt kicsit aggódtam, hogy az 1 tonnás lakókocsi vontatásakor rosszabbul teljesít mint a 2,5 literes elődje, de az új, jobb kiosztású, ámbár kicsit lustácska váltónak köszönhetően nem volt mérhető különbség, sőt pályán 1 literrel kevesebbet evett. A motorral kapcsolatban az egyetlen negatívum a reggeli hideg kerregés volt, de persze ahogy melegedett, elmúlt. Nem túl szép a hangja, de aki manapság szép hangú dízelt szeretne, annak jóval mélyebben bele kell nyúlni a pénztárcába.

A tesztidőszak végére 8,6 literes átlaggal és 7200 km megtett úttal fejeztem be, ebbe bőséges városi közlekedés, jó pár autópálya és vontatás is akadt. Szerettem, hogy szinte bármit elnyelt a raktér, nem kellett aggódni, ha mondjuk sáros, koszos volt a hurcolni való, hiszen egy slaggal simán ki lehet mosni. Vagy amikor feldobtam az aggregátort és a Berlingóval ellentétben nem kellett utána a benzinszagban ülni. És közben nem kell aggódni a terepviszonyok miatt se, majdnem bármin elmegyünk vele. Az automata váltó kicsit régiesen lustácska, de nagyon kényelmessé teszi a manőverezést, városi közlekedést, amikor nem kell még a váltóval meg a kuplunggal is kavarni.

duplakabinos, full felszereltség Isuzu D-Max Fiat Fullback Toyota Hilux Nissan NP300 Navara
Felszereltség LS Plus AT LX AT5 Platinum Executive Leather 6 A/T Tekna 7A/T
Nettó ár 7 590 000 Ft 7 890 000 Ft 8 748 740 Ft 8 525 197 Ft
Bruttó ár 9 639 300 Ft 10 020 300 Ft 11 110 900 Ft 10 827 000 Ft
Motor 163 Le, 360 Nm, 6 sebességes automata 181 Le, 430 Nm, 5 sebességes automata 150 Le, 400 Nm, 6 sebességes automata 190 Le, 450 Nm, 7 sebességes automata
              
Plató méret            
Hossz (mm) 1552 1520 1555 1537
Teljes szélesség (mm) 1530 1470 1645 1560
Szélesség a kerékdoboknál (mm) 1120 na. na. 1130
Falmagasság (mm) 465 475 480 474
Rakodási magasság (mm) mért 800 860 880 840
Saját tömeg (kg) forgalmi szerint 1980 1875 2133 1958
Össztömeg (kg) 3000 2910 3210 3010
Teherbírás (kg) 1008 1035 1077 1062
Vontatás (kg) 3500 3100 3200 3500
Fordulókör (m) 13,1 11,8 12,8 12,4
              
Külső méretek            
Hossz (mm) 5295 5205 5330 5300
Magasság (mm) 1785 1780 1815 1805
Szélesség (mm) 1860 1815 1855 1850
Tengelytáv (mm) 3095 3000 3085 3150
Első terepszög (fok) 29,4 30 31 30,4
Hátsó terepszög (fok) 22,4 22 26 25,5
Szabad hasmagasság (mm) 225 205 225 219
Süllyedés 500 kg terhelésnél, hátsó tengelynél mérve (cm)(terheletlen/terhelt) 53/50 58/53 58/52 55/48,5
              
Alapfelszereltség            
légzsák 6 7 7 7
légkondi automata légkondi kétzónás légkondi automata légkondi kétzónás légkondi
tempomat van van van van
tolatókamera van van van van
navigáció nincs van nincs van
rakományrögzítés hagyományos füles hagyományos füles hagyományos füles C sínes
lejtmenetvezérlő van nincs van van

Totalcar értékelés - Isuzu D-Max LS Plus AT - 2017

Népítélet - Isuzu D-Max