2005.08.12. 10:35
Kőbányában teljesít kíméletlen munkaszolgálatot. Éles sziklákon botladozva vonszolja terhét, meredek, kavicsos hágókon kaptat fel, cipeli a zsákokat, szerszámokat, dissous-palackokat, körülötte mindent elborít a finoman szállingózó kőpor. Eddig egy szava sem volt.

A hófehér Kangoo gyakorlatilag új, fél éve sincs, hogy munkába állt a kőbányában. Főként a telepen belüli szállításhoz, rohangászáshoz használják, csak esetenként indul anyagbeszerző útra utánfutóval vagy anélkül. Futásteljesítménye ennek megfelelően kicsi, alig hatezer kilométer. Munkakörülményeit tekintve mégis derék dolog, hogy eddig is rendületlenül állta a sarat. Illetve követ.


Vidáman mosolyog, nem törte meg a robot

Na jó, a címért elnézést kérek, Hófehérke állítólag szép volt. A Kangoo nem az, de vidám szemeivel, bumfordi orrával és játékos sárhányó-domborításaival könnyen belopja magát az ember szívébe. Még a fényezetlen lökhárítók és oldalvédő csíkok ("fekete, mint az ében") sem állnak neki rosszul. Ha összenézzük a versenytársakkal, azt látjuk - legalábbis én azt látom -, hogy a Renault kisteherautójának formája ideális kompromisszum a PSA Berlingójának és Partnerének unalmas, konfliktuskerülő megjelenése és a Fiat Dobló között, ami viszont már kissé túlzás. És ott van még a Caddy is, orrán a kéttenyérnyi presztízzsel, mint olcsó kisteher, ugyan már.

Persze nem mintha annyira számítana a külső egy haszonjárműnél, főleg egy ilyen szerencsétlen sorsúnál, akit valóban kemény munkára szántak. Ami számít: az ár, a költségek és a tudás. Az első paraméterben Hófehérke olyat nyújtott, amit a többi nem. Mivel a cég már vásárolt a Renault-tól néhány személyautót, adott volt 15-20% engedmény és egy klíma. Ha ezt nem vesszük figyelembe, akkor sem áll rosszul a Kangoo. A dízel bruttó ára 3 087 500 forintról indul, míg a Peugeot és Citroen bőven 3,1 millió felett kezdődik. A Fiat Dobló dízel meg 2,937 milliónál rajtol, nagyobb és gyengébb, szívómotorral.


Itt berakom, ott kiveszem

A költségek ezeknél a 60-70 lóerős autóknál gyakorlatilag megegyeznek, ahogy raktérben, terhelhetőségben sincs nagy különbség. A Kangoo puttonya 2750 literes, az autó 1055 kilós saját tömegét 795 kg hasznos terheléssel bővíthetjük. 815 kilós fékezett utánfutót húzhat maga után két csavarral rögzített, pillanatok alatt le- illetve felszerelhető vonóhorgával. Sajnos a Renault ide vonatkozó weblapja irdatlan hülyeségeket ad meg reális értékek helyett (raktér hossza 925, míg az oldalajtó szélessége 1219 mm, stb), de az biztos, hogy egy raklap befér a két dob közé hátra.


Campingből beférne vagy tíz

Így hát egy ottfelejtett kempingbiciklivel próbáltam illusztrálni a Kangoo kihasználhatóságát. Az ajtók egyszerűen kezelhető műanyagkilincsekkel nyílnak, a tolóajtó a temérdek por dacára egyelőre könnyedén siklik. A bicaj az oldalajtón is simán befért, behajtott kormánnyal akár keresztben is elhelyezhettem volna, hosszában a háromszemélyes tandemverzió sem jelentett volna problémát. Targoncával is berakhatjuk, hiszen az aszimmetrikus hátsó ajtó minkét szárnya kiakasztható és oldalra kicsapható. Klausztrofóboknak és emberrablástól rettegőknek jó hír, hogy az összes ajtó nyitható belülről is.