Leszakadva a mezőnytől

2007.02.08. 08:32
Ausztriába, Innsbruck mellé, egy Seefeld nevű kis síparadicsomba vitt minket a Ford, hogy megmutassa új összkerékhajtású kisteherautóját. Értem én a jó szándékot: az előkészületeknél, a program összeállításánál még nem tudhatták, milyen siralmas lesz a hóhelyzet. Azért sikerült csapatni egy kicsit!

Az új Rangerről és testvérmodelljéről, a Mazda BT-50-ről tavaly márciusban adtunk hírt először. Eltelt röpke 11 hónap, és már itt is van Európában, és végre vezethettem is. Hát, mit mondjak, nagyobb durranásra számítottam.

A Ranger külseje a generációváltással alig változott, ugyanaz a szögletes, darabos, egyszerű kisteher, ami volt. A Ford az XLT Limited nevű csúcsváltozattal próbálja elhitetni a piaccal, hogy már majdnem személyautó, de a sok krómdíszen, a vaskos bukócsövön és a 16 hüvelykes alufelniken látszik, nem ezekkel tervezték az autót, csak utólag aggatták rá őket.

Odabent is hasonló a helyzet. Megmaradt az esernyőnyeles kézifék, ami nem baj, csak avétos. A bőrülések, a bőrkormány, az ajtókárpitok bőrbetétei, a négy elektromos ablak (csak a bal első automata, az is csak lefelé), a műszerfal tetejére illesztett, nagyon látványos digitális terepműszerek és az MP3-formátummal is megbirkózó rádió nem tudja elfedni a tényt: ez egy strapabíró teherautó, semmi több.Persze, nem is kéne ezzel törődni, ha a Ranger egyedül lenne a piacon. De nincs.

A konkurencia hamarabb is lépett, meg nagyobbat is. A Nissan annyira személyautósította kis platós teherautóját, hogy már nem is hívja Pickupnak, a Navara megkapta a korábbi generáció csúcsmodelljének nevét. Motorja 174 lóerős, ára 5,14 milliónál kezdődik. A Toyota HiLux gyengécske ugyan 120 lovas motorjával, autópályán kínkeservesen vonszolja magát, ha megkísérlünk nem törődni a teherautókra vonatkozó 80-as limittel, de belseje annyira személyautós, olyan kifinomult, hogy ihaj. Az árlista 4,575 ezer forinttal indul, dupla kabinnal.

Az új L200 dupla kabinnal 4,9 milliónál kezdődik. Erről a kocsiról nem is kell mondanom semmit; nézzék meg a formáját, idomait, és mondják ki hangosan: haszongépjármű. Tehergépkocsi. Hát nem röhejes?

A Ford más utat jár, a Ranger mintha nem is akarna konkurálni ezekkel az autókkal. Szegény PR-eseknek így aztán elég nehéz bebizonyítaniuk az európai piacon: ez a teherautós teherautó is megéri azt a pénzt, amit a többiek. Érvrendszerükben a nagy teherbírás mellett kénytelenek belekapaszkodni az immár nagyobb, kesztyűs férfikézzel is kezelhető hátsó kilincsbe, meg a kesztyűtartó fölül kihúzható kis műanyag asztalkába, más különlegességet nem nyújt a Ranger. És még csak nem is különösebben olcsó.