Próba: Ford Ranger - 2007

Leszakadva a mezőnytől

2007. február 8., csütörtök 08:32
Ausztriába, Innsbruck mellé, egy Seefeld nevű kis síparadicsomba vitt minket a Ford, hogy megmutassa új összkerékhajtású kisteherautóját. Értem én a jó szándékot: az előkészületeknél, a program összeállításánál még nem tudhatták, milyen siralmas lesz a hóhelyzet. Azért sikerült csapatni egy kicsit!

Az új Rangerről és testvérmodelljéről, a Mazda BT-50-ről tavaly márciusban adtunk hírt először. Eltelt röpke 11 hónap, és már itt is van Európában, és végre vezethettem is. Hát, mit mondjak, nagyobb durranásra számítottam.

A Ranger külseje a generációváltással alig változott, ugyanaz a szögletes, darabos, egyszerű kisteher, ami volt. A Ford az XLT Limited nevű csúcsváltozattal próbálja elhitetni a piaccal, hogy már majdnem személyautó, de a sok krómdíszen, a vaskos bukócsövön és a 16 hüvelykes alufelniken látszik, nem ezekkel tervezték az autót, csak utólag aggatták rá őket.

Odabent is hasonló a helyzet. Megmaradt az esernyőnyeles kézifék, ami nem baj, csak avétos. A bőrülések, a bőrkormány, az ajtókárpitok bőrbetétei, a négy elektromos ablak (csak a bal első automata, az is csak lefelé), a műszerfal tetejére illesztett, nagyon látványos digitális terepműszerek és az MP3-formátummal is megbirkózó rádió nem tudja elfedni a tényt: ez egy strapabíró teherautó, semmi több.Persze, nem is kéne ezzel törődni, ha a Ranger egyedül lenne a piacon. De nincs.

A konkurencia hamarabb is lépett, meg nagyobbat is. A Nissan annyira személyautósította kis platós teherautóját, hogy már nem is hívja Pickupnak, a Navara megkapta a korábbi generáció csúcsmodelljének nevét. Motorja 174 lóerős, ára 5,14 milliónál kezdődik. A Toyota HiLux gyengécske ugyan 120 lovas motorjával, autópályán kínkeservesen vonszolja magát, ha megkísérlünk nem törődni a teherautókra vonatkozó 80-as limittel, de belseje annyira személyautós, olyan kifinomult, hogy ihaj. Az árlista 4,575 ezer forinttal indul, dupla kabinnal.

Az új L200 dupla kabinnal 4,9 milliónál kezdődik. Erről a kocsiról nem is kell mondanom semmit; nézzék meg a formáját, idomait, és mondják ki hangosan: haszongépjármű. Tehergépkocsi. Hát nem röhejes?

A Ford más utat jár, a Ranger mintha nem is akarna konkurálni ezekkel az autókkal. Szegény PR-eseknek így aztán elég nehéz bebizonyítaniuk az európai piacon: ez a teherautós teherautó is megéri azt a pénzt, amit a többiek. Érvrendszerükben a nagy teherbírás mellett kénytelenek belekapaszkodni az immár nagyobb, kesztyűs férfikézzel is kezelhető hátsó kilincsbe, meg a kesztyűtartó fölül kihúzható kis műanyag asztalkába, más különlegességet nem nyújt a Ranger. És még csak nem is különösebben olcsó.

Hiába ez a legfrissebb modell a kategóriában, mégis inkább a többi márka még piacon lévő előző generációjával hasonlítható össze. A Mitsubishi még piacon tartja a régi L200-at, nettó négymillióért. A régi Nissan Pickup is megvásárolható még, 4,83 millió a 133 lóerős dupla kabinos. Ehhez képest a legeslegolcsóbb új Ranger nettó 4,335 millió forint, összkerékhajtású, de kétszemélyes. A legolcsóbb négyajtós 4,885 millió, épp annyi, mint az új L200-ból egy ugyanilyen. Az XLT Limited nevű csúcsverzió meg 5,725 millió forint nettó, a fent leírt extrafelszerelésekkel, klímával.

Mennyi is az annyi? /olvasói tapasztalat/

Szervusztok!

Csak a Réndzsörhöz annyit, hogy én kaptam duplakabinos-klímásra (természetesen újonnan) bruttó 5,1 milliós ajánlatot. És így megvizsgálva az autót nagyságrendekkel jobb vétel a konkurenciánál (szerintem).
Üdv:
W


Ugye 4,885 millió a legolcsób duplakabinos Ranger nettó listaára. Rákérdeztem egy levélben, hogy flottakedvezményről van-e szó. A válasz:

Igen. a szalon által felajánlott kedvezmény (flottakedvezmény) 12%. A vételár így 4,298 m +ÁFA. ABS, klíma, CD-s rádió, elektromos ablakok, légzsákok, stb. Átfaxoljam? :)

A flottakedvezményről meg annyit:
Eladó: - Van több autótok?
Én: - Igen.
Eladó: Oké.
Szóval ennyi.
Üdv:
W

Vezetni persze ugyanolyan ezt is, mint a többit. Magasan a forgalom felett ül az ember, megnyugtatóan dohog előtte az ebédlőasztalnyi motorháztető alatt a két és fél literes, négyhengeres dízel, a legkisebb úthibát is rettenetes rántással jelzi a laprugós, merev hidas hátsó futómű. Ami a Ranger nagyobb terhelhetősége miatt üres platóval annyira keményen pattog, hogy tesztautónk hátuljára a fordosok jobbnak láttak felhajítani 125 kilónyi homokzsákot. Így is rémes volt, bele se merek gondolni, milyen lett volna terheletlenül. Azt viszont meg kell hagyni, hogy a kabin meglepően csendes még ugyancsak tempós utazásnál is.

Ott van aztán a hátsókerék-hajtás és a könnyű far összjátéka. Ez egyfelől remek lehetőséget nyújt a szándékos játszadozásra, a közlekedőtársak riogatására egy-egy sodrósan vett kanyarban, másrészt hideg verítékkel látja el a hátat egy-egy alattomos hófolton. Szintén a Ranger lemaradásának jele, hogy a jobban felszerelt L200-akkal szemben még az XLT Limited felszereltséghez sem jár menetstabilizáló.

No, és persze a hosszú, férfias váltókar mellett ott a kis terepváltó, hogy mindenhatónak érezzük magunkat. A Ford Ranger összkerékhajtási rendszerében végre mutat némi különlegességet.

Alapértelmezésben, ugye, a hátsó kerekeket hajtjuk, 4x4-ből 4x2-be váltva érdemes megnyomni a kis gombot a műszerfalon, ami gondoskodik az első féltengelyek szabadonfutásáról. Érdekes megoldás: nem kell kiszállni elfordítani a kapcsolókat a kerékagyon, mint az ARO-ban, de nem is teljesen automatikus. Terepre érve akár mozgás közben is kapcsolhatjuk az összkerékhajtást, ilyenkor a féltengelyek már automatikusan reteszelődnek. Ha komolyabb feladatokat kell megoldani, ott a felező. Kapcsolható differenciálzár nincs a Rangeren, van viszont önzáró torsen-diffi a hátsó tengelyen, ami ritka, de elméletileg nagyon kényelmes és praktikus megoldás a kapcsolható összkerékhajtások világában.

A ranger

A ranger úgy általában olyan hatósági személyt (katona, rendőr, parkőr) jelent az angolszász militarizmusban, aki egy adott terület biztonságáért, védelméért felelős. A leghíresebb ranger nyilvánvalóan Chuck Norris, aki az 1993-tól 2001-ig forgatott sorozatban volt Texas gonosztevőinek legrosszabb álma.

És most jöjjön, amire a Ford oly' büszke, és amit én annyira nem szerettem: a motor. 2499 köbcentis, közös nyomócsöves, négyhengeres dízel. Újabb lépés a világ végromlása felé. Szó se róla, sokkal jobban hangzik a 143 lóerő, mint a korábbi Ranger 109-es száma, a 330 Nm is több, mint az eddigi 266. Országúton, autópályán sincs vele baj, küzd persze a nagy tömeggel, nagy légellenállással, de becsülettel vonszolja a kasztnit.

Terepen viszont rémálom. Ugyanazt éreztem, amit az L200 új motorjával is: nem való terepjáróba. A alapjárat közelében szegényke annyira nyomatékszegény, hogy még felezővel is csak nagy gázas kuplungégetéssel lehet rávenni a sárba, hóba ragadt kerekeket az elfordulásra. Emelkedőn indulásnál is hajlamos lefulladni, hacsak nem bánunk kíméletlenül a kuplungtárcsával. Értem én, hogy csendesebb, erősebb, meg hatékonyabb, de a régi sima tédével meg el lehetett indulni. No mindegy, bele kell törődni, ez a jövő.


Ford Ranger - 2007

  • 1062
    Kéne
  • 906
    Nem kéne

Nehezen tudom elképzelni, hogy aki pusztán áfa-visszaigénylési szempontok alapján keres pick-upot, a szűk hátsó traktusú, konzervatív Rangert részesítené előnyben, mondjuk, a csinosabb, tágasabb, hét lóerővel gyengébb, hasonló tömegű, érzésre mégis jóval fürgébb Mitsubishivel szemben. Aki viszont tényleg teherautót keres, biztos örülni fog a Ranger egy tonna feletti terhelhetőségének (a megengedett legnagyobb össztömeg 3020 kilogramm!), a háromtonnás vontatási lehetőségnek (az L200-é 2,7 tonna). És a kockaforma Rangerről inkább el lehet hinni, hogy agronómusok hosszú sorát szolgálja majd ki különösebb műszaki gubanc nélkül, mint az agyongömbölyített L200-ról vagy a fennsőbbséges Navaráról.

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

hosszbordás szíj
FORD ESCORT 1.4 Kombi 1990-1992
6422 Ft
csapágyazás, stabilizátor
FORD MONDEO 2.5 24V Kombi 1999-2000
798 Ft
kapcsoló, tolatólámpa
FORD SIERRA 1.6 Ferdehátú 1987-1993
1704 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

This is something we’d gladly deny
It’s time for a coming out. Hungarians were also involved in the making of the retina-melting creatures at the Geneva Motor Show.