Chevrolet Captiva (2007)

Chevrolet Captiva (2007) törésteszt

2007.02.14. 18:12
A Captiva töréstesztje nem rengeti meg a világot. Négy csillag a felnőtt utasok védelmére, három a gyerekekére, kettő a gyalogosokéra: jó közepes eredmény a SUV-ok mezőnyében.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 31
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 17 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 36 (73%)
Gyalogosbiztonság: 17 (47%)

Az EuroNCAP feldobott egy érmét, és az eredmény alapján a Captivát a kis terepjárók közés sorolta, a Hyundai Tucson és a Toyota RAV-4 mellé. Hát, ők tudják, bár az autó mérete, teljesítménye alapján elfért volna a nagy off-roaderek között, ha már hasonló méretű honfitársa, a Hyundai Santa Fe is oda került. Akár így, akár úgy, a terepjárók között nem kell szégyellni a négycsillagos eredményt, pár európai presztízs-SUV-on kívül ( X5, Touareg, XC90) senkinek nem lett még meg az öt csillag.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A minősítő intézet balkormányos Captivákat rombolt le, az autók egyenként 1905 kilogrammot nyomtak. Vezető- és utasoldali frontlégzsák, fejvédő függönylégzsákok, öv-előfeszítők és -erőhatárolók védték az elöl ülőket. A gyerekek a hátsó külső üléseken, felső rögzítőpontokkal is ellátott ISOFIX dokkolórendszerben vannak a legnagyobb biztonságban. A Captiva csak az elöl ülők öveinek bekötésére figyelmeztet. Menetstabilizáló nem, csak ABS volt az autókban - de most nem is volt szükség egyikre sem. A teszteredmények a KL1CD26FJ7B001647 alvázszám után gyártott autókra érvényesek.

A félátfedéses frontális ütközést követően a Captiva elég siralmas látványt nyújtott, még a karambol felöli hátsó ajtólemez is meghajlott. Ezzel együtt az A-oszlop csupán 37 millimétert hajlott hátra, az utascella egyben maradt. A sofőrdummy feje nem érintkezett a 2,9 centit fel-, hat millimétert balra elhajló kormánykerékkel.

A pedáltérben a fék viselkedett a legrakoncátlanabbul, csaknem tíz centit (97 mm-t) mozdult hátra. A kuplung sem maradt nyugton, 3,4 centit hajlott el felfelé. A pedálokkal egyetértésben a kormány magasságállító karja és a kormányzár szerkezete is tépte a sofőr alsó végtagjait, ahol csak érte. Hogy ne csak a vezető érezze magát kényelmetlenül a Captivák első sorában, az NCAP arról is beszámolt, hogy a kesztyűtartó, a középkonzol, a műszerfal tartókonzolai az utas térdét-lábszárát is jól elgyepálták.

Az oldalütközési próbákon a Captiva még a felsőtestek védelmére szolgáló oldallégzsákok nélkül (opciós tétel, az alapkivitelű tesztautókon nem volt) is derekasan megvédte a becsapódásoldali babát, száz százalékos teljesítményt nyújtott. Az NCAP mégis levont egy pontot az autótól, mivel a póznateszten, amikor is az autót 29 km/h-val nekilökik egy oszlopnak, a függönylégzsák nem nyílt ki előírásszerűen, nem fúvódott fel teljesen.

A másfél, illetve hároméves gyerekek méreteinek megfelelő plasztikbabákat Britax-Römer gyerekülésekbe szíjazták, majd becsattintották őket az ISOFIX-dokkolókba; a kicsit a menetiránynak háttal, a nagyot arccal előre. A dummy-fiókák egész jól viselték az ütközést, de az NCAP szőrszálhasogató revizorai ezúttal is pontokat vontak le a nem elég egyértelműen jelzett ISOFIX miatt. Még ennél is dühösebbek lettek, amikor észrevettek egy másik bakit. A kikapcsolhatatlan jobb első légzsák miatt a jobb egybe szigorúan tilos menetiránynak háttal fordítandó gyerekülést kötni. A Captiván ezt a tilalmat szöveges címke jelzi, de sajnos a Chevrolet marketingesei elmulasztották a tilalmat akár csak egy európai nyelvre is lefordítani.

 

Nincs is boldogabb elütött láb, mint amit egy Captiva lágy, finom, Coccolino-puhaságú lökhárítója kap telibe. Legalábbis az NCAP munkatársai így ítélték, ezért ez a zóna maximális pontszámot kapott. Annál agresszívebb viszont a motorháztető elülső éle, csak úgy ropognak rajta a combok, csípők. Hogy mi lesz felsőtestünkkel, amikor a motorháztetőbe csapódik, no ez már igazi lutri. A tiritarka illusztráció jól mutatja, mennyire tudatosan tervezték meg a Chevrolet mérnökei a gázolási energiát elnyelő zónákat.