Land Rover Freelander 2 (2007)

Land Rover Freelander 2 (2007) törésteszt

2007.04.06. 16:47
A Land Rover új legkisebbje alaposan kitett magáért, beltere felnőttek, gyermekek számára egyaránt az egyik legbiztonságosabb hely a közúti forgalomban. Gyalogosok, ti viszont reszkessetek, ha egy ilyen ront rátok: a Freelander 2 szinte élvezettel ropogtatja el az emberi csontokat.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 35
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 40 (82%)
Gyalogosbiztonság: 7 (19%)

Az új Freelander a gyártó szerint sokkal-sokkal megbízhatóbb autó, mint elődje volt. Ezt majd az idő eldönti. Azt viszont az NCAP töréstesztje már eldöntötte, hogy a Freelander 2 nem csak háromcsillagos elődjénél, hanem valamennyi kategóriatársánál is biztonságosabb - már ami a bennülők védelmét illeti. A törő-zúzó-minősítő intézet a kis terepjárók közé sorolta az autót. Az archívum eddig tizenegy vizsgálati jegyzőkönyvet számlál e kategóriában. A kis Landy öt felnőtt- és négy gyermekvédelmi csillagával a csupán négy-négy csillagra jó új Honda CR-V-t és a˙ Toyota RAV-4-et taszajtotta le a trónról. Egycsillagos, 19%-os gyalogosvédelmi eredménye megegyezik az elődmodellével, ezzel a Freelander igencsak a sor végén kullog, csupán a Mitsubishi Pajero Pinin (3%) és a Hyundai Tucson (11%) vérszomjasabb nála.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Balkormányos, turbódízel, TD4 S jelzésű Freelanderekt tört az EuroNCAP. Az új modellt nálunk még nem árazta be az importőr, a németeknél egy ilyen autó 34 ezer euróba kerül. Az 1820 kilós terepjárók biztonsági felszereltségi listája ugyancsak terjedelmes: két, két fázisban felfúvódó front-, két függöny-, két oldallégzsák, valamint a vezető oldalán térdlégzsák finomítja az ember-gép kontaktust a balesetben. A kormányoszlop frontális ütközésnél összehúzódik. Az első üléseket kettős öv-előfeszítőkkel és -erőhatárolókkal látták el, a hátsó külső üléseken felső rögzítőpontokkal kiegészített ISOFIX-dokkolórendszer várja a gyereküléseket. Mielőtt ezek a cuccok nekiállnának védeni, a sofőr az ABS, az elektronikus fékerő-elosztó, a vészfékasszisztens és a DSC nevű menetstabilizáló segítségével próbálhatja meg törés nélkül megúszni a bajt. Az autó csak az elöl ülők öveinek bekötésére figyelmeztet.

A félátfedéses frontális ütközésben az A-oszlop csupán 4 millimétert hajlott hátra, a kormány pedig csak kettőt balra. A sofőrbábu mellkasa elől elhúzódott a kormányoszlop, combját-térdét megvédte a légzsák, a pedálok minimális mocorgása (a gáz 28 millimétert hajlott hátra, nyolcat fel) sem okozott kárt Hybrid III alsó végtagjaiban. A gyártó azt is igazolta az NCAP ellenőrei előtt, hogy a térdlégzsák különböző testalkatú, különböző vezetési pozíciót kedvelő pilótákat egyaránt képes megvédeni.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten is remekelt a Landy, pár tized pontot vesztett csupán az oldalról támadó másik autó esetét szimuláló kísérletben, a mellkason mért picit magas terhelési értékek miatt. Az illusztrációk megnyugtató, sok zöld-némi sárga színkombinációja ékesen demonstrálja, hogy a Land-Rovernek fejlett passzív biztonsági eszközök használatával milyen hatékonyan sikerült a korszerű, biztonsági szempontból élenjáró személyautók szintjére vinni egy nehezebb, ridegebb, stabil akadálynak ütközéskor több mozgási energiával rendelkező SUV sérülési rizikóját. A műanyaggyerekeket a szokásos Britax-Römer ülésekbe szíjazták, majd a hátsó külső ülésekre paterolták. A másfél éves babát utánzó bábut menetiránynak háttal, a háromévest arccal menetirány felé kattintották be az ISOFIX-dokkolóba. Bár az NCAP ismét megjegyezte, hogy az elő utasülés frontlégzsákjának be- vagy kikapcsolt állapotát nem jelzi egyértelműen az autó, meg hogy nem lehet könnyen észrevenni az ISOFIX-füleket, no és persze hogy van olyan IQ, ami alatt a Freelander-tulaj nem tudja értelmezni a bekapcsolt első utaslégzsák mögé menetiránynak háttal bekötött babaszék veszélyeit, az autó jól teljesített. A nagyobbik gyermeket maximális pontszámmal védte meg a tesztekben. (Az NCAP pironkodva megjegyezte: valamit elbarmoltak a töréspróbán, így az értékeléshez a Land Rover állítólag alaposan leellenőrzött gyári tesztjeinek eredményét is felhasználták.)

 

Hej, de amilyen jól bánik a Freelander 2 a bévül ülőkkel, olyatánképp mostoha a kinnrekedtekkel. Motorháztetejének közepe nyújt némi menedéket a fej számára, de ha a láb, csípő, mellkas sérülésének veszélyét nézzük, az óvatlan gyalogos akkor se járna rosszabbul, ha egy Landy helyett a nagy tempóval közeledő Szent Pál székesegyház csapná el átkelés közben.