Honda CR-V - 2007

Honda CR-V - 2007 törésteszt

2007.03.24. 08:28

Bár összpontszáma elég lett volna az öt csillaghoz, a CR-V frontális tesztje túl gyengére sikerült, így az autó nem kaphatta meg a legjobbaknak járó minősítést. A gyermekeket jó, a gyalogosokat közepes biztonsággal védi a kis SUV.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 33
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 3
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 13 (36%)

A CR-V-t az NCAPs ajátságos kategóriarendszerében a kis off-roaderek közé sorolta. A minősítő intézet öt éve vizsgálta az előző szériát, a két generáció összevetéséből érdekes következtetéseket vonhatunk le arra nézve, mennyire is veszik komolyan a Honda biztonsági fejlesztőmérnökei az ősi japán parancsolatot, a folyamatos tökéletesítést, a kaizent. Az új CR-V az elöl ülők védelmére ugyanannyi csillagot kapott, mint a régi, bár az oldalütközésekől jobban megóvja utasait. A gyalogosgázolás következményei viszont az eredmények szerint súlyosabbak, mint a korábbi modellnél voltak: az egykori 53%-os, háromcsillagos szint 36%-ra, kétcsillagos értékre esett vissza. A gyermekbiztonságot 2002-ben még nem vizsgálta az NCAP.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A törésteszteken jobbkormányos, SE felszereltségű (nálunk ilyen nincs, de minden tulajdonos megnyugodhat: a legolcsóbb magyarországi CR-V is rendelkezik az összes, NCAP által feljegyzett biztonsági felszereléssel) 2,2 literes dízelmotorral szerelt autók pusztultak el. Az 1670 kilogrammos kocsikban két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, a felsőtesteket védő oldal- és a fejekre vigyázó függönylégzsákok, öv-előfeszítők és erőhatárolók óvták az elöl ülő plasztikfelnőtteket. Felső rögzítőponttal is megtámogatott ISOFIX-dokkoló tartotta helyükön a babaszékben ücsörgő műgyerekeket. Az éles balesetveszélyek elkerülésében ABS, elektronikus fékerő-elosztó és menetstabilizáló elektronika is segítené a hús-vér vezetőt. Az autó mind az első, mind a hátsó övek bekötésére figyelmeztet.

A félátfedéses frontális ütközésben a CR-V utascellája rendkívül merevnek bizonyult, az A-oszlop csupán egy milliméternyit hajlott hátra. A kormánykerék sem sokat mocorgott, mindössze két milliméteres balra elhajlást regisztrálhattak a nyomrögzítők. Az élő utasok ennek ellenére közel sem vészelnének át sérülések nélkül egy ilyen balesetet. A töréstesztek történetének egyik legnagyobb tanulsága, hogy a nehezebb autók utasai nem feltétlenül vannak nagyobb biztonságban (sőt!), ha nem egy másik, kisebb kocsit kell elsöpörni az útból, hanem mondjuk falnak rohannak. Nagyobb tömeg = nagyobb mozgási energia, amiből a bent ülő embereknek is több jut a csattban. Nem véletlen, hogy a kategóriában eddig, illetve a nemrég vizsgált új Freelander töréstesztjéig (hamarosan beszámolunk róla) az NCAP nem adott még ki öt csillagot.

A nagy terhelés mellett a lábtérben fenekedő alkatrészek is felelősek azért, hogy a CR-V nem lett ötcsillagos. A kormányoszlop magasságállító karja, a gyújtáskapcsoló, a műszerfal széle és a kesztyűtartó zárja megtépázták kissé a dummyk alsó végtagjait. A frontális teszten 75%-ot teljesített a Honda.

Az oldalütközési próbán és a póznateszten viszont százat. Meg se kottyant neki, és a benne ülő próbababáknak sem, amikor nekilökték egy oszlopnak, vagy hozzávágtak egy autómakettet. A jól sikerült eredménnyel még a kevésbé fényesen alakult frontális teszttel együtt is meglett volna az öt csillag, de az NCAP szabályzata szerint ha egy autó nem tud bizonyítani valamelyik önálló versenyszámban, az összesítésre sem kaphat jelest.

A Honda azon iskola híve, hogy a menetiránynak háttal fordított babaszékben utazó pici gyerekeknek hátul a helyük, így a Legend limuzinhoz és Jazz gnómhoz hasonlóan az első utasülés légzsákját nem lehet kikapcsolni. A tesztet ez nem befolyásolta, a műbabákat a szokásos Britax-Römer ülésekbe kötve hátrapaterolták, mindkettejüket ISOFIX-szel rögzítették. A dummy-fiókák komoly baj nélkül vészelték át a kalandokat.

 

Amilyen kegyes a CR-V mélyre lehúzott lökhárítója az elékodorgó óvatlan gyalogosok lábszárához, térdéhez, annyira durván bánik aztán a combbal-csípővel a motorháztető kőkeményre kiképzett elülső éle. Ezután a magas áldozatok feje szinte tutira pirossal jelölt zónába csapódik, tehát őket jó eséllyel megkíméli a sors és a Honda a további fájdalmaktól. Alacsonyabbak és gyermekek viszont kis szerencsével megcsíphetik a gépháztető közepét, ami valamivel lágyabb, így, ők, ha szerencséjük van, akár barkochbázhatnak is a mentőautó legénységével a kórházba menet.