2016.12.13. 08:05
Dübörög a használtpiac, sokan vesznek más által levetett autót. Ezeknek is kell karbantartás, ez nem kérdés. Az sokaknak igen, hogy ha lejárt a garancia, akkor a márkaszerviz már nem is opció?

Van, aki külföldről behozott autóban gondolkozik, van, aki itthon vesz flottából kiszórt, cégtől levetett használtat. Ezek már általában túl vannak minden garanciaidőn, ritkán jutnak el márkaszervizbe. De vajon érdemes-e mégis elmenni a márka legközelebbi szalonjához tartozó műhelybe, és árajánlatot kérni a kocsink karbantartására, átnézésére? A középkategória legnépszerűbb (és az összes kategóriát tekintve általában a harmadik legnépszerűbb) használt importautója, egy Ford Focus segítségével megnéztük, mit kapunk a kimondottan idősebb autókra kitalált szervizcsomagban.

2016 októberéig ezek voltak a legnépszerűbb import használt autók:

Márka Modell Darab
BMW 3-as sorozat 4926
VOLKSWAGEN PASSAT 4750
FORD FOCUS 4420

Miért vesz az ember külföldről behozott használt autót?

Az, hogy a legenda szerint a külföldi használt általában jobb állapotú, mint a magyar ridegtartásban megöregedett kocsi, csak egy az okok közül. Hogy miért van, hogy a legenda az esetek nagy részében igaznak bizonyul? A külföldi tulajok fizetési papírján látható összeg (több bevételből az autóra is többet tudnak költeni) csak az egyik ok. A másik, hogy tőlünk nyugatabbra (mert ugye senki nem gondolja komolyan, hogy a külföldről behozott autók alatt az Ukrajnából, meg Fehéroroszországból származó kocsikra gondolunk) nem csak a demokráciának, de a kapitalizmusnak és a tudatos fogyasztói magatartásnak is hagyománya van.

A karbantartás költségeivel eleve számolnak, nem csak képesek, de készek is kifizetni más munkáját. A sok évtizedes családi hagyományok szerint vesznek a helyi kereskedőtől autót, és sok esetben tizenöt-húsz éven át, vagy akár évtizedekig viszik ugyanoda a kocsit, még akkor is, ha már a szervizkönyvre semmi szükség nincs. Persze nem általános, de nem is túl ritka, ha 20-30 éves autónál a német eladó beírja a hirdetésbe: ScheckheftgepflegtAzaz minden karbantartás-javítás a szervizkönyvben előírtak szerint és abban dokumentálva történt meg, szakszervizben. Ami általában a helyi márkaszervizt jelenti, mert ott már ismerik az autót új kora óta, meg az embert is, aki hajtja – mindkettőt minden nyűgjével, és háklijával együtt. És ezek azok az autók, amikre mindannyian vágyunk, aminek ott virít a hirdetésében: gondos gazdától, megkímélt állapotban, szervizkönyvvel. És bizony az ilyen ápolt, megvigyázott autóért hajlandóak vagyunk többet is fizetni, mert jó eséllyel kevesebb problémánk lehet vele a jövőben.

Ha sikerült egy ilyen tuti vételt megcsípni, érdemes lehet elgondolkozni azon, hogy a számunkra szimpatikus itthoni márkakereskedőhöz hordjuk időszakos karbantartásra. Még akkor is, ha a nyolc-tíz éves autónk már nem garanciális. Szinte minden nagyobb márkának van idősebb autók tulajdonosait célzó ajánlata.

Ford Motorcraft 5+ szervizprogram

A Ford Motorcraft 5+ szervizprogram, ahogy a neve is mutatja, kifejezetten az öt évnél öregebb kocsikra szabták a csomagokat. A Ford Motorcraft szerviz egy 19 pontos, alapos átnézésen felül olaj- és olajszűrőcserét, légszűrőcserét tartalmaz. Ennek az elvégzését Ford Motorcraft-pecséttel ellátott bejegyzéssel igazolják a szervizkönyvben. A Ford Motorcraft szerviz ára online bejelentkezés esetén 23900 helyett csak 19900 forint. Bejelentkezéshez kattintson ide.

Persze nem csak a márkaszervizekben tudják elvégezni az alapos ellenőrzést, egy részletes lista alapján egy gyakorlott szerelőnek nem okozhat gondot megállapítani, rendben vannak-e a fékek, a futómű, van-e olajfolyás a motornál-váltónál, működik-e minden kapcsoló, rendben vannak-e a visszajelzők, ég-e minden lámpa, milyen állapotban vannak a szíjak, a fék- és hűtőfolyadék, satöbbi. Viszont azok, akik régóta foglalkoznak egy-egy márkával, típussal, jobban ismerik a tipikus hiányosságokat, hogy mire érdemes odafigyelni. A márkaszervizekben ezeken kívül lehetőség van arra is, hogy a gyári eszközökkel diagnosztizálják az autókat – sok esetben olyan hibakódokat is látnak ezek a programok/berendezések, amik egy egyszerűbb gép számára rejtve maradnak.

A lista alapján elvégzett ellenőrzés nem tartalmazza a felfedezett hibák és hiányok javítását, alkatrészek cseréjét. Persze, ha egy gyors beállítással korrigálni lehet a kézifék vagy a kuplung holtjátékát, meg fogják tenni a szerelők, sőt, a kerékcsavarokat is meghúzzák, ha kell, de például az öreg ékszíjak, a repedt fékcsövek, kopott fékbetétek, elfáradt lengéscsillapítók cseréje már külön tétel. Ezekre a teendőkre is érdemes ilyenkor árajánlatot kérni, az  átvizsgáláshoz hasonlóan ugyanúgy lehet idősebb járművekhez kidolgozott ajánlata a szerviznek.

Hogy a megkíméltnek vett, gondos gazda által éveken át karbantartott autót néhány év alatt lelakjuk-e és tipikus magyar használt autóvá tesszük, leginkább rajtunk múlik. Ha odafigyelünk rá, megadjuk, amit kér, magyar rendszámmal is lehet Scheckheftgepflegt, csak a magyar hirdetésbe majd azt írhatjuk: szervizkönyves.

A cikket a Brand & Content készítette a Ford megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.