Bandi bácsi bogara

2008.02.26. 09:30
57 hozzászólás


Viszonylag sokat járok repterekre. Magyarország legtöbb repterén megfordultam már, nem is egyszer. És mindenhol vannak ismerősök, kedves barátok, akikkel jó összefutni. Nemrég Budaörsön jártunk, egyik kedvenc repülőteremen. Épp László atya Ancsájánál nézelődtünk; beszélgettünk a berepülő pilótával és a szerelőkkel, amikor is egy újabb rég nem látott ismerős tűnt fel. Pontosabban előbb csak egy VW Bogárhátú pöfögött el mellettünk. Aztán láttuk csak, hogy ez Bandi bácsi.


Azt tudni kell, hogy a reptereken általában mindenki többé-kevésbé repülés-őrült. Akár napokig képesek lennének repülőkről, motorokról, ejtőernyőzésről, gépekről beszélni. Így hogy-hogy nem, hamar Bandi bácsi bogarának motorját kezdtük csodálni.


Elek András (Bandi bácsi) amúgy különleges szerelő. Ez nem csak azt jelenti, hogy repülőgépek elektromosságát és műszereit bütyköli nap mint nap, hanem hogy a szó legszorosabb értelmében bogaras. A repülőgépek mellett az autók szerelmese is. Bogara 36 éves, 44 lóerős, gázüzemű és léghűtéses. Maximális sebessége 130 km/h, és Bandi bácsi nagyon büszke rá.

A szelepek és lóerők engem önmagában nem igazán tudnak lekötni. De véletlenül volt Bandi bácsinál egy nagyon érdekes fénykép, ami már engem sem tudott hidegen hagyni. Igen, ez már nem is olyan unalmas!

Kiderült, hogy a kis Bogárkának van egy szárnyas testvére, Bandi bácsi pedig elhatározta, hogy megörökíti őket együtt. Méghozzá nem is akárhogyan! Mindkettő, ahova való: autó az aszfalton, repülő a levegőben.

A kép tavaly nyáron készült a tököli repülőtéren. A kifutópályán 110 km/h-val halad Bandi bácsi WV Bogarával - ami neki már száguldásnak számít - mellette pedig 1,5-2 méter magasan egy Cessna 172 típusú kisrepülőgép repül. A Cessna 160 lóerős, boxermotoros, Németországból  származik. Festése teljesen véletlenül egyezik meg a bogáréval.


Nagyon kellett koncentrálni, – mesélte Bandi bácsi – hogy pontosan együtt haladjunk. Annál is inkább, mert a repülőgép vezető ugye balülésből repülte a Cessnát, én pedig jobbra alatta voltam. Nem hiszem, hogy túl sokat láthatott belőlem…

Aki egy picit is ismeri a repülőket, tudja, hogy valójában szó sincs versenyről. De a „kötelékben” repülés sem egyszerű. Mindkettőjüknek tartaniuk kell a 110 km/h-s sebességet, az irányt és a Cessnának a magasságot. Ez a sebesség a bogárnak még nem túl megerőltető, ilyenkor még tud gyorsítani, ha szükséges, a Cessnának viszont a 110 km/h már igencsak kritikus sebesség, tekintve, hogy a típus előírása szerint a repülőtér biztonságos megközelítésének minimális sebessége 70 csomó, vagyis 129,5 km/h. (1 csomó=1,85 km/h) Szerencsére volt egy kis szembeszél, ami tovább segítette a pilótát az alacsony sebesség megtartásában, így még a fékszárnyat sem kellett kiraknia. Ez azért fontos, mert a Cessna átesési sebessége, vagyis az a sebesség, ahol megszűnik a felhajtóerő a szárnyakon, és a repülőgép leesik: kb. 80 km/h. Itt jogosan vetődik fel, hogy a 80 messze van a 110 km/h-tól. De ne felejtsük el, hogy az ilyen alacsony sebességnél nehéz hosszútávon méterre pontosan tartani a magasságot, mert a repülő erősen süllyedne. Az átesésről nem is beszélve, ami ilyen alacsony magasságon is végzetes lehet.

A Cessna átlagos utazó sebessége egyébként 222 km/h. Végsebessége pedig (motortól függően) kb. 250 km/h. Létezik egy 302 km/h-ás végsebessége is, de ez az un. soha át nem léphető sebesség, a Vne. Az a sebesség, amit elméletileg ugyan képes elérni a repülő, de gyakorlatilag már nem bírja ki. Ilyenkor a szerkezet a nagy terheléstől szétesik, leválhatnak a szárnyak, hátsó vezérsík, a farok, minden. Ezt a sebességet általában csak zuhanásból tudják elérni a repülők.

Tehát versenyről szó sem lehet. De itt nem is ez volt a lényeg, hanem hogy jól néz ki a kék-sárga bogár és mellette a levegőben egy ugyanolyan kék-sárga repülőgép.