Az álom filmesautó egy CGI-mentes korból

2015.03.10. 11:38
26 hozzászólás

 wraith_dvd.jpg

Van egy örökérvényű igazság Hollywoodban: semmi sem igazi.

Éppen arről beszélgettem egy amerikai barátommal, hogy ő szereti a Halálfos Iramban sorozatot, én meg utálom. Az autók -  szólt az érv, az én érvem meg az, hogy a sorozat mindannak a szépségnek és technika iránti alázatnak a megcsúfolása, amit mi autó és/vagy motorbuzik a járművek iránt érzünk. CGI van ebben, nem autó - és a legfájdalmasabb az, hogy felesleges rajoskodás és elmebeteg víziók nélkül sokkal többet ki lehetne ebből hozni, ha a producereket/rendezőt tényleg érdekelnék az autók. 



dodge-m4s-7.jpg

A nyolcvanas években nem volt CGI, de az autós filmek akkor sem voltak feltétlenül igaziak. És a használt autók sem. A sokféle címen futó (Interceptor, The Wraith) című Charlie Sheen film bizonyos szempontból kivételes, bizonyos szempontból tök hülyeség, de autó az van benne: még igaziak is. Például 1970-es Corvette, 86-os Dodge Daytona Turbo vagy éppen egy '77-es Firebird. De ezek csak mellékszereplők. 

m4s-dome3c_02.jpg

A magyarul "Száguldó Bosszú"-ra ferdített film emberfőhőse egy halott fiú, aki valahogyan visszatér egy futurisztikus szuperautóval, hogy bosszút álljon. A történet néhány ponton misztikusan hülye - honnan jött vissza, mi ez az autó, kitől kapta, mi a magyarázat ezekre a varázslatos képességekre stb - de itt nem a film elemzése a lényeg, hanem hogy a film készítői megszereztek címszereplőnek egy akkori szuper-különlegességet: a Dodge M4S Turbo koncepcióautót.

Azaz itt most elvileg nem VW Bogár Kit Carral bohóckodtak, hanem elkunyeráltak egy másfél millió dollárból épített szupersport autót. 

m4s-dome1c_03.jpg

A Dodge M4S Turbo egyedi, de létező, működő autó volt: pace carként használták a híres Indy versenyeken. A forgatásra elkérni nem volt kis dolog, de persze nem egészen úgy nézett ki a téma, hogy kölcsönkapjuk aztán csapatunk vele. Nagyjából hozzá sem lehetett érni: komplett műszaki csapatot kaptak mellé.

m4s-dome4c_02.jpg

Nem játékautóról beszélünk, bár a specifikáció elsőre vicces: a MOPAR 2,2 literes sor négyes blokkja volt ötfokú kéziváltóval. Ez eddig pont úgy néz ki, mint egy filmes kamuautó, de nem a filmhez építették, hanem pályára: középmotoros volt, két darab Garret T25-ös turbó volt rajta (amiben az az érdekesség, hogy ezt a blokkot soha nem tervezték eredetileg turbósra!), Cosworth 16 szelepes hengerfej, Cosworth dugattyúk stb. Mindez 440 lóerőt és 4,1 másodperces gyorsulást jelent. A végsebessége állítólag meghaladta a 310 km/órát. (M4S=Mid Engine - 4 cylinder - Sports)

34-ppg.jpg

Persze a gyári MOPAR váltó ezt nem bírta volna, így váltót is kellett konstruálni. És itt még nem beszéltünk arról, hogy hogyan készült el a padlólemez - aminek a kiindulópontja az akkor éppen megjelenő Pontiac Fiero volt -, a módosított Huffaker verseny-csőváz vagy az öntött műanyag karosszéria, aminek modelljét kézzel faragták ki habból, majd a Lockhheed repülőgépgyár szélcsatornáiban reszelgették, mert valós aerodinamikai tulajdonságokra volt szükség. A futómű szerszámokkal két üzemmódra volt állítható: rendelkezett egy szállítási opcióval is, mert üzemszerűen nagyon alacsony volt. 

m4s-buildup1ct_05.jpg

A valóság persze rohandtul kiábrándító a film szemponjából: a valódi M4S a filmben egy métert sem ment. Hat másik autót használtak, amelyből négy csak vontatható makett volt és csak kettő valóban vezethető replika.

m4s-buildup1cm_05.jpg

Ezeket csővázra építették és műkődő, de nyilván totál fapados stunt-autók voltak, valószínűleg - meglepetés! - VW Buggy alapon Az eredeti M4S-t csak 1-2 közeli felvételhez használták

m4s-drawing3_02.jpg
.
Hozzá tartozik az igazsághoz, hogy az M4S azért szerintem nem a legszebb és legjobb arányú autó. A replikáknál pedig nagyon látszik a filmben, hogy valami nem oké, és szinte üres kaszni száguldozik az úton. Ezt az ál orr-levegőbeömlő lefedésével elkerülhették volna.

m4s_jp_02.jpg

Van a filmben egy jellegzetes rész, amikor felnyitják a motorháztetőt: itt valami földöntúli dolgot látunk, előre hátra mozgó, izzó motorblokkot, amelyet elektromos kisüléses vesznek körül. Nyilván mindez vizuális effekt, de a jelenet alapja a valódi M4S volt. (Lásd. video)

38920fd16a7a002cdc6d0f6566503167.jpg
Az eredeti autót a forgatás után visszaadták, a replikákat eladták, a maketteket eleve a forgatáson már lezúzták.

m4s-midohio1c_05.jpg

Állítólag összesen 4db M4S készült és sosem tervezték a szériagyártását. Úgyhogy ha látsz egyet a teszkó parkolóban, nagyon gyorsan fotózd le! Mondjuk erre a Walter P. Chrysler Museum-ban, a Michigan állambeli Auburn Hills-ben nagyobb az esély. A filmet egyébként érdemes megnézni a hangulata miatt is - még akkor is, ha akciófilmnek rohadt béna volt már a maga korában is.

Egy rajongó által eszkábált klip a film jeleneteiből a film egyik kiváló betétdalára: Lion - Never Surrender