Kínai autót gyorsteszteltem

2015.11.01. 15:33 Módosítva: 2015.11.01. 20:31
46 hozzászólás

Tajvani túrámon végig azzal szívtam vendéglátóim vérét, hadd vezessem ezt vagy azt a kínai (tajvani) autót. Szoros volt a program, simán hülyének néztek, esetleg mindkettő, sosem tudom meg. Most viszont Óbudán futottam bele egy kínai autóba, ráadásul magyar rendszámmal. MG! Egy klasszikus brit sportautó... izé, szóval egy kis kínai szedán, de annyi baj legyen. Ez ugyanis egy MG Roewe S 350. Aznap nem úgy keltem fel, hogy kínai autót fogok tesztelni, csak Polaris Tibivel kajáltunk, és mellékesen megemlítette, hogy egy MG-vel van, ami nulla érdeklődést váltott ki belőlem, míg ki nem derült, hogy ez nem a régi, szar angol MG, hanem a fasza, új, kínai.

A Roewe 350-est 2010 óta gyártják Kínában, és semmilyen korábbi Roverhez nincs érdemi köze. Vannak piacok, ahol MG 350 néven fut. A kínai SAIC Motor a négy nagy kínai állami tulajdonú gyár egyike. A brit autóipar zuhanórepülésének idején nagyon szerették volna megvenni a Rover jogait, de végül 2006-ban csak az MG-t sikerült bezsákolni. Kétségbe persze nem estek, hiszen Kínából nézvést egy Roewe már majdnem Rover, meg egyébként is: nem tökmindegy?

Bemutatkozása idején nem robbantotta fel az internetet, mert bár a tanulmányautók általában érdekesek, a sanghaji szalonon egy kis szedán nem kelt nagy feltűnést. A koncepció N1 néven futott, és mint látjuk, később sem erőltették meg magukat a névadással. A gyártás nem Sanghajban, hanem Nankingben történik, itt van a SAIC egyik legrégebbi gyára.

De nyilván senkit sem a kínai gépjárműipari heritage érdekel, hanem, akárcsak engem, a vezetési élmény. Rövid leszek: egész jó. Modern kisautó, mármint tíz évvel ezelőtti értelemben modern, amikortájt a koreaiak már tudtak autót gyártani, de még nem járatták csúcsra az európai dizájnstúdióikat. A beltér fura, de nem spórolós, csak távol-keleties. A Polaris magyar forgalmazója sikeresen le is vizsgáztatta az autót, azért van rajta magyar rendszám, de szerintem nem ezen fogják magukat véresre keresni. A kínai autó ugyanis egyáltalán nem olyan olcsó, mint amikor még nagyon szar volt.

Ezt az MG-t is a Dacia ára fölé lőnék, bár most nincs előttem pontosan, melyik Dacia is volna ennek a konkurense. Ez mindenesetre nem büdös, és nincsenek rajta konszernstratégiából fakadó szándékos szivatások. Viszont kizárólag automata váltóval gyártják, ami majdnem ugyanaz. És egy márka iránt bizalmat építeni sokkal tovább tart, mint szervizhálózatot.

És ugye itt van még az a nem mellékes körülmény, hogy mint a China Car News már megírta, hónapokon belül itt az utódja, a Roewe 360, új platformon. Mellesleg el tudom képzelni, hogy az már a Skoda minőségét karcolássza, ha egyszer a 350-es széria simán megcsinálja a Dacia-sztenderdet. Az csak a kérdés, érdekli-e őket az európai piac, mert ha nem, és maradnak az automata váltónál, nehéz lesz Roewét nálunk eladni.