Az autó, aminél nem vették figyelembe, hogy használni is fogják

2016.08.11. 14:40
20 hozzászólás

Imádom a TVR-t, ez az egyik olyan gyártó, ami a hétről-hétre változó top 5-ös listámon stabilan ott van. Hol megszűnik, hol halovány életjelet mutat, valószínű mindezt azért, mert olyan autókat gyártott, amiket nem ért a világ. Itt van például utolsó autójuk, a Sagaris, aminek négyliteres sorhatosa 380 lóerőt üvölt a világba, miközben az autó körülötte alig 1080 kiló. Ez épp csak egy megpakolt utazótáskányival több a Mazda MX-5-nél, csak míg a Mazdában van menetstabilizáló, ABS, légzsák, és hasonlók, addig a TVR ezekről hírből sem hallott. 

Te vezetsz, oldd meg – villog felette a reklámfelirat, és ez manapság egy egyre nehezebben eladható attitűd. Mert szeretünk gyorsan menni, de csak biztonságosan, nyomunk egy padlót a pályán, megijedünk, hogy te jó ég, milyen könnyen beleszaladt az S6 a 240-be, majd számos elektronikai segédberendezéstől óvva visszalassítunk a kényelmes 130-ra. Ma ez a gyorsan menés, nem pedig a mészárszék, amit az alig egy tonnás TVR rendez, ha van bennünk elég vér elereszteni az istrángot – sejtem ezt a számok alapján, mert sajnos még egyszer sem volt alkalmam TVR-t vezetni.  

Ami miatt ez a poszt íródik, az a márka imádni való kreténsége: a Sagarison motorkerékpár kipufogók vannak, de oldalt, a hátsó kerekek mögött kivezetve, a dobokat láthatóan hagyva. A kupé far szexi kacsafarok légterelőben végződik, ami átlátszó műanyag, a hátsólámpák indokolatlanul L-alakúak, és általában az egész forma tökéletesen rímel arra, hogy mekkora megveszekedett őrültség az autó maga. Pár napja belefutottam egy videóba, ahol Doug DeMuro autós újságíró és vlogger egy TVR Tuscant vezet. Illetve nem, ez így nem pontos: a rendkívül szórakoztató 7,5 perc azzal telik, hogy az autó vállalhatatlanul kretén ergonómiai és műszaki megoldásait ecseteli. Ha nincs kedvük végignézni, pontokba szedtem a legérdekesebbeket a videó alatt.

  •  A féklámpa alig pár centivel a kipufogó felett van, az irányjelzők pedig a tetőív széleinél. Ez felvet egy problémát: amikor a Tuscannel félreállunk, hogy kivegyünk valamit a csomagtartóból, e felnyitott fedél miatt nem látszik a villogó elakadásjelző. Szerencsére van egy fényvisszaverős figyelmeztető tábla a fedél belső oldalán, így van rá némi esély, hogy kiszúrjanak minket.
  • Az autónak két motorházteteje van: az elsőt felnyitva csak a folyadékokhoz és a hűtőhöz férünk hozzá, a második alá került a motor, viszont ezt meg lecsavarozták. A videón szereplő autónak már hagyományos, zármechanikával csukható a gépteteje, hiszen kis szériás angol sportkocsiról lévén szó, sűrűn kell nyitogatni.
  • Az akku az első kerék mögött, a sárvédőben kapott helyet. Ha lemerülne, csatlakozó lóg ki a küszöb alól, viszont ez burkolat nélkül mered a külvilágba. Naná, hogy mindent megkap az első keréktől, így a vizet is, ami rövidre zárja és tüzet okoz. Kiugranál a füstölő Tuscanedből, hogy eloltsd? A tűzoltó készülék a második gépháztető alatt lakik. Amit lecsavaroztak. És az akkucseréhez le kell szerelni a kereket.
  • Nincs kilincs, az ajtó a visszapillantó alján elhelyezett gombbal nyílik elektromosan, de csak azután enged beszállni, hogy az ablak félig leereszkedett. Azt gondolnánk belül jobb a helyzet, de nem, itt sincs kilincs, van viszont egy-egy gomb! Oké, de hol? Az ajtókon? Ne legyünk naivak, a rádió mellett, a középkonzolon, jelöletlenül. És mi van, ha lemerült az akku? Mert kulcslyuk az nincs.
  • Ha bezárjuk az autót, az oldalablakok felhúzzák magukat. Joggal merül fel a kérdés, hogy mi történik, ha fent van a tető, és lemerült az akku, de az ablakok is fent vannak. Az angolok erre is gondoltak, van egy ajtó vésznyitó, de felfoghatatlan módon odabentre építették. Vagyis, ha a tulajnak szerencséje van, olyankor zárja ki magát, amikor épp nincs fent a tető, mert akkor legalább be tud mászni, és ki tudja nyitni a kocsit.
  • Az elektromos ablakemelő gombja nem kapcsoló, hanem egy tekerőgomb. Ahogy forgatjuk, úgy ereszkedik le az ablak. A logika azt diktálná, hogy a felhúzáshoz elég az ellenkező irányba tekerni, de nem, ehhez előre kell tolni a tekerőgombot. Az utas oldalán természetesen fordítva működik.
  • A tankbetöltő nyílás az amúgy meglepően nagy csomagtartóban van, amivel még nem is lenne baj, viszont a tanksapkát a perem alá tolták, hogy a lehető legnehezebb legyen hozzáférni. 

Nem tudom, hogy vannak vele, de nem ment el a kedvem a kocsitól. Igazából működhet akármilyen kreténül, amíg ekkora show egy-egy gyorsítás, mint ahogy a videón látszik. A Batman-filmek Jokere jut róla eszembe: teljesen logikátlan, az őskáosz megtestesülése, amiben azért mégis ott a zsenialitás. De legalábbis egy négyliteres sorhat.