Mibe kerül fenntartani egy öreg Audit?

2020.02.15. 08:27 Módosítva: 2020.02.15. 16:59
101 hozzászólás

Pár éve úgy éreztem, megérkeztem – már ami az autóparkomat illeti. Tágas utazóautónak második generációs Audi A6 Avant, hobbizni meg keresve sem találtam volna jobbat a Kiscápánál. Aztán egy kicsit felfordult körülöttem az élet, két éven belül háromszor kellett költöznöm, közben az autóhasználati szokásaim is változtak. Úgy alakult, hogy a nagy kombit átvette tőlem édesapám, szaladgálósnak vettem egy kereklámpás Ladát, amit aztán egy átfogó futómű- és fékrevízió után némi buktával tovább is adtam. Kisvártatva a Kiscápa is a hahun találta magát. Azt hittem, soha nem adom el, de egyre nehezebb megoldani a garázsolását, és nagyon ritkán tudom elővenni. A szívem szakad érte.

A Borsodból Budapestre, Budapestről Borsodba projekt végén a párom nagyapjától örökölt Skoda Favoritjával jártunk munkába, majd édesanyám fölöslegessé vált ezres Swiftjébe ültünk át. Közben – úgy egy éve – erősen gondolkodni kezdtünk egy hosszabb távú megoldáson, és kezdett körvonalazódni a szempontrendszer: ne legyen túl nagy, de lehessen bele pakolni, legyen megbízható, jó az alkatrészellátás és lehetőség szerint fogyasszon keveset. Az éves futást akkor 15 ezer kilométerre saccoltuk, a keretet pedig 800 ezer forint környékére lőttük be.

Felmerült a B5-ös vagy B5.5-ös Volkswagen Passat, és régi nagy kedvencem, a Volvo 850 is, de ezek nekünk most szükségtelenül nagyok. Nézegettem volna Kia Ceedet, de annyiért még nagyon az alját adják. A BMW E46-ra is vágyom, de abból a hathengerest kívánom, ami most nem ésszerű döntés. Volt még pár hirtelen beugró, majd ugyanolyan gyorsan elillanó ötlet, és végül már csak a B5-ös Audi A4 Avant maradt. Külső méretei éppen jók, a városi parkolóhely-vadászat sem reménytelen vállalkozás. A csomagtere a kombik mezőnyében nem valami nagy, de a mindennapokra elég, ülésdöntögetéssel meg tekintélyesebb kiterjedésű cuccokat is benyel. Motorból az 1,9-es TDI volt a fix pont, lehetőleg az adagolós, bár a PD-sek is tartósak.

Hetekig vadásztam a hirdetéseket, kérdeztem le a Jármű Szolgáltatási Platformon a szóba jöhető példányokat. Találkoztam többször tekert órással, a műszakit szigszalaggal leragasztott hibalámpával abszolválóval, mígnem végül arra jutottam, hogy 700-800 ezer forint körül érdemes böngészni. Itt már jó eséllyel bukkantak fel megkímélt, működő klímás, sok vizsgás darabok. Amúgy 400-tól 1,2 millióig van minden, és persze olcsóbban is ki lehet fogni normálisabbakat, de a kijelölt ársávban kisebb a lyukra futás esélye. Nyilván a kinézett példányokat a szélrózsa minden irányába szórta szét a sors, így nem volt egyszerű a feladat.

Először egy klasszikus Audi-kék kombit néztünk meg Pest közelében. A kasznija valóban hibátlan volt, ezek azért nagyon sokat elmennek rozsdamentesen, ha nem voltak törve, és ha a dobbetétek mögül rendszeresen kitakarítják a felgyűlt dzsuvát, meg az oldalsó díszlécekre is odafigyelnek. Egy külső kilincs hiányzott ugyan, de más külsérelmi nyomot nem találtam.

Több napos állás után – ezt mondták, de elhittem, az eladó az otthonától vagy 30 kilométerre, melóban tárolta – is jól indult, de a kuplungot benyomva úgy éreztem, hamarosan kinéz egy nagyobb költség. Ha pedig már kuplungolunk, nem biztos, hogy a régi kettős tömegűt vissza akarom tenni. A próbaúton kicsit füstölgött, az ülésfűtés nem ment, a belseje egy leheletnyit leharcolt, szakadozott volt. Végül inkább aludtam rá egyet.

Másnapra lebeszéltem egy találkozót egy debreceni A4-es tulajával. Fekete Avant – alapból rendes színt szerettem volna, nem fekete-fehér-szürkét, de a használtpiacon így nem mindig lehet szelektálni. Képről korrekt volt, telefonban részletes leírást kaptam a hibákról is, és odaérve sem kellett csalódnom. Igaz, ez már egy kicsit felfelé lógott ki az előre meghatározott keretből. Stimmelt a lekérdezés, idehaza egy tulaj, a németországi kettőnek a neve, címe a papírok között.

Fészlift előtti, 1997-es autóról van szó, amely Németországban úgy gördült ki a kempteni Abt-szalonból, hogy már eleve kapott egy teljesítmény-optimalizálást. Ez szerepelt az eredeti papírjaiban, és bekerült a magyar forgalmiba is, 110 lóerő helyett 132-t tud elvileg. A kettős tömegű új benne, mármint tényleg, mert a régit megkaptam hozzá. Csakúgy, mint a négy porlasztócsúcsot. Aránylag friss vezérlés- és olajcsere, amit ne higgyünk el minden esetben, de a számla és a dobozok azért meggyőzőek. Sajnos a gyári lámpák már nem voltak meg, és tudom, ízlések és pofonok, meg jobban is világít ez a mostani, de nekem szebb az alap. A bele a gyári sportülésekkel és -kormánnyal pofás, csak a váltógomb feslett.

Volt persze alkualapom is, mert a két első sárvédőt – főleg a balost – megkezdte a rozsda a szokott helyen, és szemmel láthatóan volt már korábban javítva is itt. Kavicsfelverődések akadnak bőven a géptetőn, de én nagyjából ennyit láttam akkor rajta. Meg hogy a Webasto állófűtésnek ki kellene cserélni két kis tömítését, bár ettől függetlenül is fűt, csak gyérebb hatásfokkal, és kellemetlen füstjelekkel.

Hát elhoztuk. Két szett jó minőségű és állapotú gumival együtt 850-ért.

Ez nagyjából egy éve történt, azóta valamivel több, mint húszezer kilométer szaladt bele. Ebből napi 30-40 körül van a munkába járás, évi pár alkalommal egy Borsodnádasd-Budapest-Borsodnádasd, és szeretünk néha kirándulgatni is. Az autóval kapcsolatos minden kiadást vezettem, és vezetek továbbra is Excelben, és telefonos alkalmazásban is.

Használt autóra jellemzően a vásárlás után költjük a legtöbbet. Mármint az az embertípus, aki nem azért veszi a kocsit, hogy szétesésig használja, hanem hosszú távra tervez vele, és szereti, ha minden rendben van. Ezért gondolom azt, hogy az egy év és húszezer kilométer tapasztalatai másoknak is hasznosak lehetnek.

Az első tüzetesebb, aknás-műhelyes átnézés után a bevásárlólistára került egy pár első féktárcsa (a Ferodo vált be nálam), betétekkel együtt, fékfolyadék, hátsó kerékcsapágy-készlet mindkét oldalra, hosszbordás szíj és vízpumpa. Ehhez jött még egy önindító, mert néha csak második indítózásra volt hajlandó megmoccanni. A fényszórókba egy pár Night Breakert is becsavartam. Kicsivel később bekerült egy új szelepfedél-tömítés szettben, valamint egy flexibilis összekötőcső a kipufogórendszerbe. Járulékos veszteségként a munka közben meggyalázott kartergázcső. Majd jöhetett a műszaki.

Nagyjából fél éve használtam a kocsit, amikor valamiért mentem egy keveset az édesapámnak átadott A6-ossal. Visszaülve az A4-be mintha lomhább lett volna a sajátunk, hiába a plusz lóerők és a kétszáz kilós mínusz. Ezt a vélekedést először egy sima GPS-alapú gyorsulásmérővel támasztottam alá. A nagyobbik kombi a gyári adat közelében tudta a 0-100 km/h-t, míg a kisebbik nemhogy a sajátjától, az A6-osétól is lemaradt vagy 2,5 másodperccel. Nyilván tudom, hogy ez nem hiteles és szakszerű mérés, de arra jó volt, hogy igazolja a gyanút: valami nem teljesen oké.

Egy ismerős szerelőtől kaptam kölcsön célműszert, amivel sikerült azonosítani a probléma forrását: a levegőmennyiség-mérőt. A grafikonon látszott, hogy 2500-as fordulat után elkezd zuhanni az érték, holott nagyjából konstansnak kellene lennie a teljes tartományban. Először a tisztítással próbálkoztam, talán egy leheletnyit javított is a helyzeten, de nem oldotta meg. A csere után már mérni sem kellett volna, annyira markáns volt a javulás.

Ezeket leszámítva csak olajcserére és tankolásra költöttünk az egy év alatt. Illetve egy járdaszigeten sikerült épp csak annyira felakadnom, hogy a ködlámpák helyét takaró rácsok fülei lepattantak, azokat pótoltam. A két új sárvédő is a garázsban várja a felszerelést, a tél eléggé betette a kaput az eleve megindult régieknek. Azokat az összesítésbe még nem vettem bele, hiszen nem kerültek fel, fényezéssel együtt számolom majd el az árukat.

A költségeket az alábbi táblázatban szedtem össze, aki lusta végignézni, annak elárulom: 223 ezer forint a végösszeg.

Kilométeróra állása Alkatrész/munka Összeg (Ft)
275358 Önindító cseréje 26245
277628 Első féktárcsák, betétek, hátsó betétek, hátsó kerékcsapágyak, hosszbordás szíj, vízpumpa 96058
277648 Osram Night Breaker izzók 6070
277848 Szelepfedéltömítés-készlet, flexibilis összekötőcső 16064
280112 Kartergázcső cseréje 4719
280434 Olaj, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő 27140
281351 Levegőmennyiség-mérő 25000
287276 Lökhárító rácsok 3948
290165 Olaj, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrő, üzemanyagszűrő 18000
Összesen: 223244

Tankolásból összesen 24-en vagyunk túl az autóval, összesen 1100 liter gázolaj fogyott, e sorok írásakor úgy kétszáz kilométer híja lehet a húszezer együtt töltöttnek. Az átlagfogyasztás 5,51 liter, ami abszolút vegyes használatot rejt maga mögött. A legjobb érték 4,82 liter volt, míg a legtöbbet a legnagyobb hidegekben, az átlagosnál több üresjárattal, a jégkaparás közben is ketyegő motorral produkálta: 6,18 litert evett százon.

Fogyasztási adatok (liter per száz kilométer az óraálláshoz rendelve)
274408 - 278081 5,80 282571 5,37 287291 5,34 291170 5,89
274565 4,86 279095 5,36 283400 5,18 288090 5,45 292087 5,64
275564 5,37 279799 5,42 284062 5,31 288368 4,82 292801 6,18
276251 5,25 280719 5,63 285114 5,43 289419 5,16 293465 5,69
277194 5,65 281724 5,71 286180 5,57 290335 5,85      

Ha a megtett útra vetítjük, akkor a vételárat és az átírási költségeket nem számítva, azonban az üzemanyagot és a javításokat, alkatrészeket beleértve 35 forintba került minden egyes kilométer. Ha busszal járnék dolgozni, kilométerenként 26 forintot tenne ki a jegy ára. Egy főre, de ugye mi nagyrészt ketten együtt mozgunk. Tudom-tudom, magát a buszt nem kell megvenni, cserébe nem is minden utat lehet vele megoldani, sántít az összehasonlítás.

Ebből azért látszik, hogy egy alapjaiban véve jó állapotú, karbantartott autóra is rá lehet locsolni szabad szemmel messziről is jól látható összegeket a vásárlás után. Persze esetemben lehetett volna még halogatni a fékek, kerékcsapágyak cseréjét, mert nem voltak teljesen nullások a kiszerelt alkatrészek, és biztos vagyok benne, hogy a légtömegmérőt tízből hatan nem bántották volna. Most viszont van egy olyan autóm, amire belátható időn belül jó eséllyel nem kell komoly pénzt költeni.

Cserébe a legnagyobb hidegben is jól indul, 5-6 liter körül fogyaszt, számomra kellően dinamikus, nyáron hűt, télen fűt, és jelenlegi helyzetünkben a méretei is megfelelőek. Magát a típust jó szívvel tudom ajánlani mindenkinek, aki hasonló paraméterekkel keres használt autót, de persze nem mondom, hogy mindenkinek ez való.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.