Hogyan nézhetnének ki jobban az új BMW-orrok?

2020.10.20. 14:48
14 hozzászólás

Minden autógyár életében eljön a pillanat, amikor egyfajta stílust már nem lehet tovább ragozni, és váltani kell. Így szűnt meg a még nagyobb lámpát és szájat a Peugeot-ra-dizájn, így szorította ki a New Edge-et a Fordnál a One Ford irányzat, így lett a kizárólag élekkel megrajzolt Citroënekből pufi C3 Aircross és a többi.

A BMW-nél is eljött az idő, de amíg egy viszonylag általános márka, mondjuk a Toyota, Hyundai, Renault, stb. azt csinál, amit akar a formával, addig a BMW-nek gondolnia kell a folytonosságra is. A vesékre.

Rengeteget kavartak már ezzel a formával, de ezek tényleg vesék? Szerintem nem. Nézzük meg a leges-legelső valódi, saját tervezésű BMW-t, a 303-ast. Eltéveszthetetlenül BMW, de hogy ez vese lenne? Segítek.

A dizájnerek szokásos eszköze, hogy a lappangó ösztönökre építenek, az izomként domborodó lemezek, a hatalmas szájként kinéző alsó levegőnyílások és szigorúan néző lámpák (Peugeot 407, hogy mást ne mondjak) – mind erre játszanak. De hogy a BMW-nél akkoriban mire gondolt minden férfi? Hát a jó kis bajor fehér kolbászkákra. Egy adagba egy pár jár, plusz sós perec és édes mustár. Lehet, hogy ez sztereotípia, de sajnos ezek a dolgok működnek. Hogy mást ne mondjak, mindeközben a Renault csakis a rombuszra tudott gondolni.

Amúgy a 303-asnál mindössze az volt a cél, hogy hagyományos hűtőrácsot kettéosszák, hogy az orr felülről nézve kicsit ék alakú lehessen. Akkoriban még nem műanyagból fröccsöntöttek ám, nem volt ez olyan egyszerű.

Aztán nézzük, jöttek a további csodálatos autók, mint például az 501-es BMW, ahol egyértelműen kiterjesztették a célcsoportot Hessen tartomány irányába, sőt, egy kis szódával, akarom mondani egy kis Ottakringer sörrel Bécs is szóba jöhetett. Aztán döntse el mindenki, hogy ez most bécsi vagy frankfurti virsli. Netán egy gyengébb krinolin? Vagy berlini currywurst?

Vagyis maradjunk annál, hogy ezek itt nem vesék. A BMW annyira nem tudott róla, hogy páros kiválasztó szerveket rajzolnak az autóik orrára, mint ahogy a Nissan sem arról, hogy a logójuk egy hamburger. Így a BMW szépen megcsinálta az 507-est, íme. Ha ilyen a veséd, fordulj orvoshoz:

Aztán meg jött még sokféle nem-vese, ahogy Pappné asszony találóan megjegyezte, ez például két góliátelem:

De volt itt minden az elmúlt bő 80 évben. A legkínosabb persze az volt, amikor dizájnerek hozzányúltak a 328-as versenyautó emlékéhez, és megcsinálták a 328 Hommage tanulmányautót, mivel a 328-as „veséi” lefelé szűkültek. Csakhogy ma már egy sportos kocsi nem lehet magas, így ez lett belőle:

Összehasonlításul pedig álljon itt egy pár valódi vese.

Mindezen el lehet röhögcsélni, de egy biztos: ezek a BMW-k átkozott jó ízléssel elkészített gépek voltak, bár az ilyen állítások leírása közben azért megremeg a kezem, amikor a Bangle-féle 7-esre gondolok. De azért nagyjából áll a tétel. Ami tökéletesen megborult a legutóbbi 7-es facelift és az X7 megjelenésével.

Itt már annyira a kitágult orrlyuk a fő motívum, hogy csak na, egyértelműen a belső sáv a letakarítása a cél, bezzeg régen erre elég volt egy szaros xenonlámpa. Ez persze a németeknél ma már nem annyira működik büntetlenül, de ki érdekel már ez a piac, ők vegyenek csak jó ízléssel megrajzolt 5-ös kombit. Viszont a meggazdagodott állami funkcionáriusok Kínájában, vagy a felkapaszkodott türhők vadkeletén kit érdekel az elegancia? Ezeknek az embereknek nincs generációkon keresztül kialakult, általános jó ízlésük, csak pénzük. De az mint a pelyva. Nem baj ez, a VW is megcsinálta a palacsintasütő-méretű VW-jelet a Phaeton orrára, és valóban van miért visszaemlékezni a típusra: V10 TDI, W12, stb. Egy dolgot nem mond róla senki: hogy ízléses lett volna a formája.

Mostanság az kavarja fel a BMW-dizájn állóvizét, hogy a cég elkezdte a rétegmodelljeit még nagyobbra növelt orrlyukakkal árulni, Veres András virtuáltuner (korábban bemutattuk már őt) viszont arra szánja a szabadidejét, hogy kéz- és Photoshop-rátétellel normális orrot rajzolgat ezeknek az elejére.

A legutóbbi adag képet a 4-es kabrió bemutatása után küldte.

A M3 és M4 sem kerülhette el a sorsát, és megkapta ezt az új orrot. A minden korábbinál nehezebb modellek jelzik, itt a Competition csak azok az emberekért zajlik, akik szeretnének még nagyobb gázt adni az Autobahnon, és a nagy akaratoskodásban legalább olyan előzési presztízst kívánnak, mint az X5-ösé. Ehhez pedig ez kell, nem a sok magnézium, karbon és alumínium. András ezt hozta ki belőlük (a felső verzió az övé):

Aztán készített egy kissé retró-M4-est is, ami még az utolsó kupéként is 3-asnak hívott M3 Coupé-ra emlékeztet. Nekem ez is tetszik, de tény, hogy ezt már láttuk valahol.

Az M3 limuzinnál készített egy olyan verziót is, amelynél a függőleges rácsozat miatt kicsit Hannibal Lecter-jellegű.

Viszont akad itt gonoszabb megoldás is, nagy nyílásokkal. Akár még működhetne is:

Tartok tőle, hogy ezt is megszokjuk majd, bár ha egy mód van rá, én inkább kihagynám. Meg is kérdeztem Andrástól, hogy ha már ennyire megy neki a vesegyógyítás, műanyagozni tud-e, mert biztos jó üzlet lenne ezeket illegálban gyártani (a márkavédjegyek miatt legálisan nem nagyon lehetne). Erre András annyit írt vissza, hogy ha nyerne a lottón, a Mazda MX-5-ös változataira már lenne pár tuti vevője, úgyhogy inkább ezekkel foglalkozna.

Mondjuk van benne valami :)

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.