Volt egyszer egy Mazda Bőröndautó
A nyolcvanas évek hajrájában sok irányban próbált terjeszkedni a Mazda: a legendákban élő Amatival a Lexus és Mercedes ellen mentek volna, az Autozamot a kisautók és keicarok piacára szánták, a Wankel-motorokkal pedig a versenypályákat próbálták bevenni - a 787B esetében sikerrel. Szerencsére az ilyen, komoly projektek mellett a hülyeségre is jutott pénz és energia: a '91-es Fantasyardon mutatták be a Mazda Bőröndautót.
![](https://kep.index.hu/1/0/3642/36427/364279/36427925_196f2236f3fece944d08239b3c4f302c_wm.jpg)
Az esemény a Mazda fejlesztőrészlegei között tartott verseny volt, ahol az elborult ötletek kaptak teret, és ha életképesnek találta őket a bizottság, még gyártásba is kerülhettek. A Kézi Sebességváltó Teszt- és Kutatócsoport hét mérnöke kapta meg a feladatot, hogy az ötlet alapján megépítse a prototípust, amihez a legnagyobb elérhető Samsonite utazóbőrönd (57 x 75 cm) és egy Pocket Bike volt a kiindulási alap. Utóbbiból a 33,6 köbcentis, 1,7 lóerős, kétütemű motort, a kormányt és a 4 és 6 col átmérőjű kerekeket használták fel. A szerkezet bőröndből motorrá való alakítása egy percet vett igénybe, és 30 km/h-s sebességre volt képes.
![](https://kep.index.hu/1/0/3642/36428/364280/36428011_ba115a68887ab6052edbbaeae6b0fd2f_wm.jpg)
Nem nagy meglepetés, hogy a Bőröndautó nem sikerült túl praktikusra, a maga 31 kilójával még zoknik és óriás Tobleronék nélkül is túlsúlyos volt. Noha a bemutatkozása után pár hónappal véletlenül megsemmisítették a prototípust, két másik példány is készült reklámcélokra, az egyik fenn is maradt, mint a Mazda fénykorának mementója.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)