Curling rajongók kíméljenek!

Hirdetés
2020.11.03. 08:34
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Nem lehet eleget beszélni a téli vezetés fortélyairól, és a megfelelő felkészültségről. Ha te is azonnal forró vízért szaladsz jegesedéskor, akkor ez a cikk neked szól!

Télen megfelelő felkészültséggel és odafigyeléssel sok kellemetlenség és baleset elkerülhető. A drivingcamp vezetéstechnikai centrum vezető trénere, Csörgő László oszt meg velünk pár igen hasznos tippet.

Két fontos tényező van: a felkészült jármű és a felkészült sofőr.

Cikksorozatunk első részében az előbbit vesszük górcső alá.

Gumi, gumi, gumi!

Télre téligumi való. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy megveszik a drága autót, de téligumit már nem vesznek hozzá. Nyári gumival közlekedni télen valóságos extrém sport, de rendszeres használatra a négyévszakos abroncsok sem jók, hiszen a hidegben tapadnia is kell a guminak, a téligumiknak pedig más az összetétele, és a tagoltsága is, mint négyévszakos társaiknak. Téligumi vásárlásánál nemcsak a barázdamélységet kell figyelembe vennünk, hanem a korát is, mert az idővel az abroncs minősége romlik. Csábító lehet egy olcsóbb szett, de mielőtt nyélbe ütjük az üzletet, nézzük meg a gumin található négy számjegyű DOT számot, az első két karakter a gyártás hetét, a második kettő pedig a gyártás évét jelöli. A téligumi maximum 5 éves legyen, ennél öregebb abroncsot akkor se vásároljunk, ha ránézésre rendben van vele minden. Ha pedig saját gumink tölti be ötödik szülinapját, akkor ideje lecserélni egy fiatalabbra.

Csörgő László - Fotó:drivingcamp
Csörgő László - Fotó:drivingcamp

Elektronika

Ismerős a kép, amikor megjön az első fagy, a tehetetlen gépjárműtulajdonosok pedig a panel parkolójában, kábellel a kezükben állva várják, hogy valaki segítsen nekik működésre bírni a járművet? Ellenőrzéssel ez is megelőzhető. Az akkumulátor csökkenő hőmérsékletben veszít kapacitásából, nagy hidegben pedig be se indul. Vigyük el az autót egy szervizbe, ahol van erre való célműszer és ellenőriztessük le az akkumulátor állapotát. Ha a szakember cserét javasol, akkor cseréljünk. Ellenőriztessük az adaptív rendszereket is: ABS, fékrendszer, ESP. Az autó műszaki állapota legyen makulátlan, mert egy rossz állapotú autóval nemcsak veszélyes utazni, de a nagy hidegben lerobbanni sem túl kellemes élmény.

Folyadékok

Külön fagyálló a modern autóknál már nem igazán játszik, hiszen náluk egész évben fagyállós folyadékot használunk, amely belső kenést biztosít. A hűtővíz szintéjre azonban érdemes rendszeresen ránézni, nehogy kifogyjunk egy váratlan pillanatban.

51304443 2093591707400067 6622021563845705728 o

Az ablakmosó folyadék legyen fagyállós viszont! A legoptimálisabban úgy tudjuk feltölteni az ablakmosó tartályt, hogy ősztől, ahogy fogyni kezd a szer, már 1-2 deci fagyállóssal töltjük újra, így szépen, lassan keveredik, végül teljesen fagyállós lesz az ablakmosó tartályban. Megelőzés a jelszavunk itt is, mert ha halogatjuk a teljes folyadékcserét, közben pedig megjönnek az első mínuszok és befagy a folyadék a tartályba, akkor jobb esetben kiveri a biztosítékot, de rosszabb esetben ablakmosó spriccelő motort kell cserélnünk. A forró vízzel való beöntést felejtsük el! Nemcsak itt, hanem minden egyéb esetben is – több kárt okoz szeretett autónkban, mint gondolnánk.

Látni és látszani!

Legyen ez a jelmondatunk, így sok kellemetlenségtől kíméljük meg magunkat és a többi autóst is. Fontos, hogy az autónkat tisztán tartsuk, kívül és belül is, hiszen ha én nem látok, akkor a fényszóróm se látszik, ugyanis nincs letakarítva. Tehát ha megállunk jeget kaparni, fontos, hogy elöl és hátul egyaránt letisztítsunk minden fényszórót is! Nemcsak én fogok jobban látni tisztább lámpával, de például tejködben a mögöttem lévő is kisebb eséllyel csúszik belém, ha rendesen látja a lámpáimat.

P1000723

Ha már a lámpáknál tartunk: fontos a megfelelő fényerősségű izzók használata. Sajnos sokan voksolnak a gagyi ledes lámpákra, „mert jól néz ki”, de zavaró, éles fényükkel, különösen télen, teljesen elvakítjuk a velünk szembejövőt, aki több másodpercig teljesen vakon kell vezessen, amely alapból életveszélyes, csúszós utakon és/vagy rossz látási viszonyok mellett pedig különösen.

Mire érdemes még figyelned télen, és mi legyen mindenképpen a csomagtartóban? Cikkünk folytatódik, olvass tovább itt.

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.