Rulettkerék: Szlalomot nyert és gyorsult is a GTI-nk

2017.03.23. 15:10

Amikor megvettük a Rulettkerék-Peugeot-t, a fulladozás miatt gyorsan elkezdtem keresgélni a megfelelő fórumokat, ahol a típust jól ismerő tulajdonosok, egykori tulajdonosok megfordulnak. A vonatkozó fészbukcsoportban aztán találtam egy bejegyzést, ahol az AYP-168 rendszámú GTI korábbi gazdái nosztalgiáztak. Igen, ez a mi autónk.

Nem kellett tehát messzire mennem, hogy felgöngyölítsem a 205-ös történetét. A csoport bejegyzésein kívül e-maileket is kaptam, csupa érdekes információval és fotókkal megszórva. Szépen lassan összeállt előttem az előző bő évtized, már tudom, hogy nagyon komoly múltja van a GTI-nek. Szerencsére mindig voltak olyan lelkes srácok, akik nem hagyták pusztulni. Többször volt már nagyon nehéz helyzetben, de végül mindig feltámadt, és újabb arcokra csalt mosolyt.

A kétezres évek közepén a Peugeot-t sokat reszelgették, és maradjunk annyiban, hogy látott mást is a gyári motoron kívül. Nemcsak a klubéletben volt rendszeresen visszatérő szereplő, de gyorsulási versenyeket is futott. Végül fillérekért cserélt gazdát klubon belül.

Egy rövid vakfolt következik a Peugeot-nk történetében, a következő morzsák 2009-ből származnak. Egy fiatal sráchoz került, akinél két hónap után hengerfejes lett. Megjavították, de hamarosan a légmennyiségmérő is rakoncátlankodni kezdett. Végül összeállt a kocsi, sok örömöt szerzett tulajdonosának, aki úgy döntött, rajthoz áll egy szlalomversenyen. Igaz, hogy elsősorban csak a mókázásról szólt a dolog, végül mégis kategóriagyőzelem lett belőle.

Egy héttel később sajnos megtörte a 205-öst, de talán ez is kellett ahhoz, hogy komolyabban elkezdjenek dolgozni rajta. Új küszöböket kapott, a rozsdától igyekeztek mindenhol megszabadítani a kasznit. Akkori lehetőségeikhez mérten újra is fényezték, így már egységes volt a színe. Végül egy VR6-os hármas Golf érkezése miatt vált meg tőle, de máig az egyik legjobb és legkedvesebb kocsijának tartja.

Az új évtizedet egy friss jogsis fiatalnál kezdte a GTI. Ekkor eléggé leamortizálódott, sem idő sem pénz nem volt arra, hogy újra gatyába rázzák, inkább megváltak tőle. Ez egy újabb nagy fordulatot hozott a Peugeot életében. 2015-ben ugyanis elkezdődött a megújulása. Rengeteg munkaórával sikerült újra egészen pofás autót faragni belőle.

A korábban csak ráakasztott két új első sárvédőt megigazították, és került bele új szélvédő is. Cserélték a gömbfejeket, a féltengelyek gumiharangjait, az első lökhárítót, pótolták a műanyag sárvédőtoldatokat. A hatvanas csőtől nagyon hangos volt a kocsi, ezért másik kipufogó is felkerült. És ekkor kapta meg azt az alufelniszettet is, amelyen most feszülnek a gumijai.

A kipofozás után aztán megint egy gyors tulajdonosváltás következett. Ekkor vette meg Bálint, akitől meg mi hoztuk el néhány hete. Az látszott, hogy ő is komolyan gondolta a GTI-zést, de végül elfogyott a lelkesedés. Pedig már megvolt a motorgenerál, elég komoly összeget áldozott rá. Nem hirdette ő sem sokáig: ritkán bukkannak fel a hazai piacon 205 GTI-k, olyankor gyorsan lecsapnak rájuk. Most éppen mi tettük ezt, pedig volt érdeklődő rajtunk kívül is.

Így nézett ki tehát a kis 205-ösünk elmúlt tíz esztendeje. De ennyinél nem állunk meg: ha már nálunk van, mi is hozzáteszünk egy kicsit a történelméhez.