Rejtett gyűjtemény a Porsche kereskedés alatt? Ide bemegyünk!
Bulgáriától első hallásra valahogy nem vár sokat az ember. Aztán elkezdi felfedezni a tengerparti szépségeket, az alpesi hangulatot keltő Pirin hegységet, én meg egy akkora Porsche gyűjteménybe bukkantam, amire még Stuttgartban is irigykednek.

Háromnapos sajtóeseményre érkeztem Bulgáriába. Most először jártam erre, még a saját bakancslistámon is csak egészen a végén szerepel, pedig rengeteg jót hallottam már róla. Főként a tengerpartról, állítólag, aki a Fekete tenger legszebb és leginkább turistabarát szakaszát keresi, annak érdemes célba vennie. Azok után, amiket most a hegyekben láttam, szinte biztosra veszem, hogy igaz az ígéret.
A Porsche meghívása miatt adódott lehetőségem a Pirin hegység nem véletlenül legnépszerűbb szakaszain óriásit autózni az új Macannal. Most viszont arról fogok beszámolni, mit nem vezettem, mégis nagyobb nyomot hagyott a hétvége után, mint a több órás szerpentinen autózás.
A régió legnagyobb Porsche kereskedése
8000 négyzetméteren a legújabb Porsche modellek és bevizsgált állapotú használt modellek közé lépek be az ezüst épület ajtaján. Megbotlok és majdnem hasra esek a küszöb túloldalán parkoló 718 Spyder RS-ben, ezzel nyit a kereskedés annak, aki belép az ajtaján. Ritka, drága és borzasztóan kívánatos jármű. Mögötte csupa Cayenne, Panamera meg Macan, a szemem mégis azonnal kiszúrja az egyetlen régebbi autót a teremben. Stílusosan a Classic részleg számára berendezett sarokban pihen a 2009-es 997 Targa.
Mérsékelten iható kávémat szürcsölgetve járom körbe, istentelenül szép tárgy, beérett, mint a jó bor, pedig ez nem is igazán klasszikus még. Az autó mellett kapcsolgatom a külön display-re kihelyezett klasszikus 1 DIN-es fejegységet, amin pici kijelzőn androidos rendszer fut. Mellette ott vannak a kicsit nagyobbak, ezek mind Porsche termékek a régi modellek fiatalításához: ezek a gyári helyre illenek, gyári minőségérzetű kapcsolókkal, az eredetire emlékeztető külsővel, de modern rendszerrel és funkciókkal. Ez kedves és stílusos, de van itt minden az első 911-eshez való karosszériaelemektől kezdve a retróra megdizájnolt kannájú motorolajig. Érzik, hogyan lehet levenni a tulajokat a lábukról.
Gyanútlanul fordulok meg, és óvatlanul egy 991 GT3 RS fekszik a lábaim előtt a következő pillanatban, pattanásig feszült idomokkal. A fejtágítást és a 10 ezer eurós felelősségvállalási szerződésünk aláírását ezek után már csak furcsa delíriumban éltem át: a reggeli eyecandy nekem már megvolt, felőlem indulhatunk is a Macan Turbóval. Közben jött azért még meglepetés.
Minden 911 egy helyen
A bejárat felől nem látszott, hogy a kereskedés lefelé legalább ugyanakkora még egyszer, csak épp nem új autókkal teli, hanem régiekkel. Egy álomgarázsba érkezem. Széles és hosszú terem, hófehér falak, tökéletes színhőmérsékletű világítás jellemzik a helyet, az üvegezett garázsajtón keresztül még természetes fényt is kapnak a legelöl álló autók. Nekem balra, az üvegfalon túl ott a műhely: a csáposon félig összerakott 930 Turbo, alatta 356 Cabrio, előtte egy kupé, egy 930 Carrera 2, aztán még egy Turbo, megmagyarázhatatlanul vonzó karamell színben.
És mi van a csarnokban? Minden álmod összes Porschéja egy helyen! Egy csokor 356-tal kezdődnek az oszlopok, majd nagyjából időrendi sorrendben haladnak a 911-esek, a konvojt pedig egy Carrera GT és egy 918 Spyder zárja. Szédülok, utóbbi kettő egyesével 2 millió euró értékű autó, és akkor a többiről még nem is beszéltünk. Minden 911 generációból van legalább egy, de inkább több, ez volt a tulajdonos álma. Mert az autók 90 százaléka itt egyetlen emberé, méghozzá a szófiai Porsche Center tulajdonosáé.
Megépítette álmai garázsát, összegyűjtötte álmai autóit, és pénztermelőként fölé húzta a régió legnagyobb Porsche kereskedését. A 2024-es megnyitón még Mark Webber simogatta itt az autókat, amik között kellő óvatossággal lebegek egyiktől a másikig, a padló felett néhány centivel. A megnyitó előtt már látogatható volt a gyűjtemény Szófia belvárosában kiállítva, akkor 50 ezren nézték meg magunknak. Persze, azóta már vannak újabb darabok és a központi múzeumból is érkezett ez meg az - egy Weissach csomagos GT2 RS és a Carrera GT biztosan -, de a legtöbb itt a privát gyűjtemény része.
Speedster kollekció egy helyen
356-osból több is szerepel, van itt kupé és kabrió - utóbbi a síléces csomagtartójával egyszerűen imádnivaló. Közülük mindenképp kiemelkedik az a Speedster, amiből összesen 4145 darab készült. Különlegessége a szélvédőben rejlik: míg a kabrióé a karosszéria része, addig a Speedsteré külön kereten felcsavarozva került fel, így bármikor könnyen ki is vehető a helyéről. Így alakíthatták át egészen egyszerűen még sportosabbá, ha valaki versenyezni szeretett volna vele. Amerikai piacra készült egy helyi forgalmazó kérésére, így egészen ritka, főleg Európában.
A Speedster ezután ikonná vált, a klasszikus Porschék gyöngyszemévé, amiről később meg is emlékezett a Porsche többször is. Az 1989-ben, a 930-ra épült Speedsterből 2014 darabot építettek, ott áll mellette pár 911-essel arrébb. Laposabb szélvédőkeretet és púpos hátsó idomot kapott az egykori hátsó két szükségülés helyére, ezzel hozva az eredeti 356 hangulatát. Számokban? Háromkettes boxermotor, 321 lóerő, 6 másodperces 0-100 és több mint 150 ezer eurós érték.
Mellette a 2011-es Speedster minden eddig említettnél ritkább. A 997-ből épült modellből az eredeti 356 után csupán 356 darab készült, a recept alapja pedig az 1989-eshez hasonlóan az alacsonyabb szélvédő és a púpos hátsó. 3,8 literes motor, 408 lóerő, 4,2 másodperces sprintidő és akár 400 ezer eurós érték, hiszen borzasztóan ritka. Mi állhatna mellette? A limitált Speedsterek legfrissebbike, a 2019-es 991-re épült modell, ez volt egyben a 991 búcsúkoncertje is.
A 991 Speedsterhez a technikát a GT3-tól kölcsönözték: a négyliteres hathengeres szívó boxerrel és az 510 lóerővel 310 km/h-s csúcstempót tud. A 356 maximum 75 lóerejétől és 11 másodperces legjobb 0-100-as gyorsulásától idáig jutott a modell, ami egészen elképesztő. 1948 darab készült belőle különböző összeállításokban, az itt is látható talán a legjellemzőbb, egyes példányok értéke pedig a félmillió eurót is elérheti. Az aranyozott Speedster-plakettjét különösen imádom.
Versenyautók, GT3-ak és GT2-k halomban
A tulajdonos nincs itt, kísérőinket pedig hiába kérdezem az autókról, így nem derül ki a teljesen pőre karbonszálas elemekből álló GT2-es versenyautó sztorija. Pedig annyira megakadok rajta, hogy többször is visszatérek, hiszen mikor lát az ember annyira csupasz versenyautót, hogy még az alap fehér fényezés sincs rajta? Valószínűleg sosem versenyzett élesben, talán majd fog.
Ellentétben a 996 GT3 versenyautóval és az előtte álló 911 SC-vel, amiken sérülések és kopások árulkodnak a bevetéseikről. Mellettük láthatóan a legtöbb autó igazi féltve őrzött kincs. A GT3 sorban 996-tól kezdve 992-ig mindegyikből szerepel egy. 991-ből kettő darab GT2 is akadt Weissach csomaggal, ami az alapvetően sem sok GT2 RS közül (nagyjából 1000-1100 darab) csak úgy körülbelül 200-ra került rá. Megfelelően vonzó, egyedi színnel ezek az autók az egymillió eurós értéket közelítik.
Mitől annyira érdekes? A 700 lóerős 3,8 literes boxertől meg a papíron 2,7 másodperces 0-100-as sprintjétől és a 6:47,25-ös köridejétől a Nordschleifén. A Weissach csomag nagyjából 30 kilót vesz le a súlyából a karbonszálas elemekkel, pedig alapból sem nehéz. Így 1,5 tonna alá került. Elképesztően szexi tárgy minden részletében. Itt van majdnem minden, ami számít és egy valami közös: az első 911-től kezdve a 992-ig mindegyik vonzó és különleges, lehetetlen másként nézni az újra, mint a régiekre.
Nincs kevésbé érdekes vagy unalmasabb a többinél, ott állok ebben a vibráló teremben és a lila 992 GT3 RS ugyanúgy érdekel, mint a 948 darabban készült 1981-es 930 Turbo Slant Nose. Egy Porsche már akkor klasszikus, amikor felkerül a tervezőasztalra, amikor először vetik papírra. Egy ilyen gyűjtemény egészen lenyűgöző és átható, az is megérti, akiben kevésbé forr a vér a Porschék iránt. Meg lehet nézni? Előzetes bejelentkezés után igen, néha megnyitják a lehetőséget csoportok számára, de ha épp arra jársz és benézel a Porsche Centerbe, csak kérd és vélhetően körbevezetnek. Egyszerűbb, ha veszel is valamit, hiszen úgy már közéjük tartozol.