Ilyen lesz a jövő tűzoltóautója

2016.09.24. 14:43
Az osztrák Rosenbauer idén 150 éves, a jeles évforduló alkalmából megmutatták milyennek képzelik a jövő tűzoltóautóját.

Johann Rosenbauer, aki maga is tűzoltó volt Linzben, 1866-ban alapította a tűzoltó-felépítménygyártó cégét. Kezdetekben még lóvontatású szerkocsikat építettek, de 1919-től már kizárólag motoros tűzoltóautókat gyártottak, néhány évvel később pedig már csak a saját fejlesztésű szivattyúikat építettek be az általuk gyártott szerkocsikba. A második világháború után megalkották az egykezes fecskendőt, amivel óriásit nőtt a tűzoltás hatékonysága. A hatvanas évek végére a világ 74 országában voltak jelen, napjainkban pedig 21 000 Rosenbauer tűzoltójármű van szolgálatban szerte a világon (köztük Magyarországon is), amelyek közül átlagban két percenként riasztanak egyet a föld valamely pontján.

Az elmúlt években a Rosenbauer számos innovatív újdonságot mutatott be, például a Buffalo Extreme tűzoltóautót, ami egy kisebb medencényi vizet tud a problémás helyszínekre szállítani, vagy a repülőtéri tűzoltóautók etalonjának számító Panther-család negyedik generációját. Ebbe a sorba illik a legújabb tanulmány tűzoltóautójuk, a Concept Fire Truck azaz a CFT.

A CFT minden tekintetben szakít a tűzoltófecskendő építési hagyományaival. A koncepciójármű nem egy nagy gyártó fülkés alvázára épül, hanem önhordó, alumíniumból készült vázszerkezetre. Így nem kell kompromisszumokat kötnie a Rosenbauernek a súly és a fülke kialakításának kérdésében. A könnyűfém önhordó vázszerkezet azért is jó választás, mert a jármű sokkal kompaktabb, kisebb és mozgékonyabb, mint a hagyományos alvázas konstrukciójú tűzoltófecskendők, így ugyanúgy használható városi kis utcákban, balesetek miatt feltorlódott autók között, vagy akár szűk erdei ösvényeken is.

Teljesen új filozófia szerint alakították ki a CFT fülkéjét és málhaterét is. A fülke kialakításánál nem csak az ergonómiára figyeltek a tervezők, hanem arra is, hogy a 21. században már nem azon van a hangsúly, hogy egy káresethez minél több embert szállítsanak a helyszínre, hanem azon, hogy a sürgősségi egység minél előbb megkezdhesse a munkáját. Ezért a CFT összes funkciója automatizált és nemcsak tűzoltófecskendőként használható, hanem kommunikációs központként is.

A jármű málhatere modulrendszerű, a Rosenbauer szerint 67 különböző variáció szerint tudják berendezni azt, például akár mentőautónak, vagy vegyvédelmi egységnek is.

A Rosenbauer egyelőre nem közölte a pontos műszaki adatait a járműnek. Valószínűleg az MAN 320 lóerős, 9 literes, hathengeres erőforrása dolgozik benne, ami 110 kilométeres csúcssebességig repíti a CFT-t. A motortér különleges szigetelést kapott, ezért nemcsak a károsanyag kibocsájtása alacsony a fecskendőnek, hanem a zajszintje is.

A koncepció tűzoltóról semmilyen súly és méretadat nem jelent meg eddig és elég valószínű, hogy nem is fogunk megtudni pontos részleteket a járműről. Az viszont bizonyos, hogy a CFT koncepció nemcsak az erőfitogtatás része, hanem egy új járműcsalád előhírnöke is, ugyanis a Rosenbauer évek óta fejleszt egy új, a Pantherhez hasonló saját fülkés, de jóval kisebb, kompakt, modul felépítésű tűzoltó járműcsaládot. Az ígéretek szerint az új gyorsbeavatkozó tűzoltó, aminek a CFT az alapja, 2017 végén mutatkozik be.