A harmadik évezred Lamborghinijét villany hajtja

2017.11.07. 10:55

A Lamborghini vezetésétől az elmúlt években csupa konzervatív nyilatkozatot hallottunk. Olyanokat, hogy kitartanak a V12-es szívómotorok mellett, amíg csak lehetséges. Most viszont olyasmit mutattak, amivel láthatóan évtizedeket ugortak előre.

Talán egy kicsit nagyképű a Terzo Millenio – harmadik évezred – elnevezés, de azzal nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, ilyen forradalmi Lamborghinit még nem mutattak. A hagyományos hajtáslánc helyett négy könnyű kerékagy-motor mozgatja, amelyeket szuperkondenzátorok, és az autó szénszálas vázszerkezetének rétegei közé épített karbon nanocsöves akkumulátorok táplálnak. Ez a megoldás elvileg kivételesen könnyű építést tesz lehetővé, és szükségtelenné teszi a nagy és nehéz akkumulátor-csomagot. A vázban elosztott akkumulátorral és a kerékagy-motorokkal elérték, hogy alig maradt valami, amit a karosszériába be kellene építeni. Így a fülke körüli burkolatok üregesek, és egyetlen hatalmas légterelőként szolgálnak, amely nagy tempónál az úthoz szorítja az autót.

Az elképesztő ötletekért és kidolgozásukért nem csak a Lamborghini fejlesztői felelősek. A Terzo Millenio fejlesztésében az MIT két laboratóriuma is részt vett: a Dinca Research Lab, amely vegyészettel foglalkozik, és az akkumulátor-rendszer kialakításában segédkezett, illetve a Mechanosynthesis Group, amely a karbon-struktúra kidolgozásához járult hozzá szaktudásával. Ez utóbbi érdekes tulajdonsága egyfajta öngyógyító képesség: a karbonszálas anyag mikro-csatornáiban tárolt anyag azonnal kitölti az apróbb repedéseket.

Adatokat egyelőre nem árultak el, de ez nem is csoda: a Terzo Millenio egyelőre nem valóság, csak egy elképzelés modellje, amelynek számos részlete még kidolgozásra vár. Ezzel együtt arra kiválóan alkalmas, hogy jelezze, a Lamborghini nem ragadt le a múltban, ahogy a korábbi kommunikációjuk sejteni engedte. Ha ebből a tanulmányból csak néhány részletmegoldás megvalósul, már az biztosítaná, hogy a sportkocsigyártó műszaki fejlesztések terén is az élvonalban maradjon.