Megérkezett a Volvo új csúcsbusza

2018.05.31. 16:21

A Volvónál hagyományosan a 9000-es sorozat jelenti a buszok csúcsát, az eddigi két generációból eddig több mint 9000 darabot gyártottak, ami nem túl sok, ha mondjuk a Mercedes Tourismo 26 000-es darabszámához hasonlítjuk. A harmadik generáció azonban ezt a csorbát köszörülné ki, a Volvo piacvezetőként szeretné látni az új távolsági/turistabusz családját.

Az új európai buszgyártói divatnak megfelelően, valószínűleg a Volvónál is kiadták a jelszót: költségcsökkentés minden áron! Ez jól látszik az új 9000-es család formatervén, ugyanis egy az egyben adoptálták a Volvo 2016-ban bevezetett, Mexikóban gyártott 9800-as típus homlok- és hátfalának formáját a most bemutatott két európai modellre. Így nem lett igazán ütős az új forma, hiszen pontosan ugyanezt már láttuk korábban is.

A Dél-Amerikában engedélyezett 2,6 méter szélesség Európában csak 2550 milliméter, így a busz az öreg kontinensen keskenyebb lett, ezért a forma egy picit esetlenebb, mint a mexikói társáé, talán kellett volna még rajta dolgozni a formatervezőknek, hogy európaibb legyen a design. A költségcsökkentés érintette a világítótesteket is, ahogy a Mercedes az új Tourismónál az Actros lámpáit, úgy a Volvo az FMX építőipari teherautóról származó világítótesteket építette be előre.

A csúcsmodell, a színházpadlós 9900-as (a padló hátrafelé emelkedik, hogy az utasok jobban kilássanak)  esetében próbáltak vinni egy kis játékosságot a busz oldalnézetébe a formatervezők, de ez nem igazán vált be. A városi buszoknál már ismert hullámforma nem áll jól a 9900-asnak, olyan érzése van az embernek, mintha két külön buszt látna. Sokkal esztétikusabb lett volna a csúcs-Volvo megjelenése, ha a tervezők megmaradnak a korábban alkalmazott ferdén felfelé szűkülő övvonalnál. Azonban valószínű, hogy ezt az új megoldást is le fogja másolni a konkurencia, ahogy az a városi buszoknál is történt. De azért, hogy megpróbálják a 9900-as prémium mivoltát erősíteni és elkülöníteni azt a 9700-astól, a homlok- és hátfalra is jutott némi króm.

Minden bizonnyal a spórolásnak tudható be az is, hogy az új típuscsalád, immár csak két tagból, a 9700-asból és a 9900-asból áll, az olcsóbb 9500-ast kivezették a kínálatból. Az újdonságok már csak három hosszban (az eddigi négy helyett), 12, 13 és 14 méteresben rendelhetőek. A 9700-as 3,65 méter a 9900-as pedig 3,85 méter magas. Ez utóbbi 12 centivel több, mint az elődmodellé volt, így nagyobb lett a csomagtér és a belmagasság is.

Mindkét típus a Volvo 9000-esekhez kifejlesztett járóképes alvázára épül, amelyre a 10,8 literes D11K típusú motort építették, ez kétféle 420 és 460 lóerős változatban érhető el. Az új buszokhoz csak egyféle sebességváltót rendelhetünk, a Volvo teherautóiból már jól ismert, 12 előre és négy hátrameneti fokozatos I-Shift automatát.

Természetesen megújították a vezető munkahelyét, új ergonomikusabb műszerfalat és kényelmesebb vezetőülést kaptak a sofőrök. Csökkentették a jármű vibrációját és az új szigeteléseknek köszönhetően az utastérbe szűrődő zajokat is. A beltér is előnyére változott, négyféle Kiel márkájú utasülésből válogathat a megrendelő, amelyeknek a háttámlájára szerelték a ma már evidenciának számító USB-töltőket.

A Volvo azonban leginkább az új biztonsági szolgáltatásokat emeli ki új típuscsaládjánál. Ilyen a vasúti járművekéhez nagyon hasonló, éberségfigyelő rendszer, a Driver Monitoring Systems (DRMS), amely figyeli a jármű helyzetét és mozgását az úton, és ha eltérést tapasztal, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Ha a buszvezető nem korrigál, illetve jól érzékelhetően semmit sem tesz, akkor a rendszer állóra fékezi az autóbuszt. Mindkét 9000-esben alap a sávelhagyásra figyelmeztető és a ráfutásos baleseteket megelőző kamera- és radarrendszer. Újdonság a Front Impact Protection (FIP), amely egy új energiaelnyelő rendszer a frontális ütközések kivédésére. Ez hasonló elven működik, mint az 1975-ben készült Ikarus 270-esSafety Bus megoldása.

Az új anyagoknak köszönhetően 350 kilogrammal könnyebb autóbuszok 4 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint az elődtípusok. Még nagyobb megtakarítást érhet el az üzemeltető, ha megrendeli a buszokhoz az aktív hasmagasság-csökkentő és az I-see rendszereket. Ez utóbbi egy az egyben az Evobus PPC nevű rendszerére hajaz, mely műholdjelek segítségével érzékeli a busz haladását, és a domborzati viszonyoknak megfelelően állítja be a busz hajtóművének fordulatszámát, ezzel is spórolva pár liter üzemanyagot az üzemeltetőnek.

Az új Volvo turistabuszokat a lengyelországi Wroclawban kezdik gyártani a nyári leállás után. A hivatalos premier idén szeptemberben lesz a hannoveri IAA-n, az első új 9700-asok a nyár végén, a 9900-asok pedig év végén állhatnak forgalomba az üzemeltetőknél. Arra azonban nem sok esély van, hogy Magyarországon széles körben elterjedjenek az új Volvo turistabuszok, ugyanis az elődmodellekből is alig néhány darabot adtak el hazánkban. Így inkább majd a használtpiacról érkezhetnek meg hozzánk az új Volvo turistabuszok, néhány évet tehát még biztosan várnunk kell, hogy az itthoni üzemeltetőknél is feltűnjenek.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.