Meghalt Ferdinand Piech, aki a csúcsra juttatta a Volkswagent

2019.08.27. 12:17

Ferdinand Piech, 1993 és 2002 között volt a Volkswagen-konszern vezetője, majd 2015-ig az igazgatótanács elnöke. Irányítása alatt a vállalat megelőzte a Toyotát és a világ legnagyobb autógyártója lett. Piech múlt vasárnap este egy rosenheimi étteremben lett rosszul, ahonnan a közeli kórházba szállították. Az orvosok már nem tudtak segíteni rajta, 82 évesen elhunyt.

Piech 1937-ben született Bécsben, apja Anton Piech ügyvéd volt, anyja pedig Luise Porsche, Ferdinand Porsche lánya. 1963-ban Stuttgartban dolgozott a Porschénél műszaki vezetőként, 1972-ben az Audihoz került mérnökként. Megálmodta a Quattro raliautót, azt, ami az Audit híressé tette és ismeretségben a Mercedes-BMW szintjére emelte a 80-as években. 1993-ban az akkor éppen nehéz időket megélő Volkswagenhez került vezető pozícióba. Évek alatt szinte a nulláról építette újra a konszernt, sőt világvezető vállalattá tette.

A magas költségekkel és alacsony hatékonysággal küzdő Volkswagen vezetőségét Piech majdnem teljes egészében leváltotta. Korszerűbb gyártásszervezéssel, modernizálással és a költségek ideiglenes megvágásával talpra állította a vállalatot. Neki köszönhette a Volkswagen a platformstratégiát, sőt a vállalatok közötti alkatrészmegosztást is. A Golf 4-essel és a Škoda Octaviával indította el a stratégiát, később már a vállalat többi márkájával is elkezdtek osztozni.

Zseniális és kőfejű vezető volt, néha őrült ötletek is pattantak ki a fejéből. Ő akarta az akkor már jól futó Volkswagent is elindítani prémium irányba. Emiatt született meg a Phateon, amire azt mondta: szeretne egy autót, amely hosszútávon képes 200 km/h fölött haladni, miközben a sofőr és az utasok teljes kényelemben utaznak, a külvilágból szinte semmit sem észlelve. Az ő vezetése alatt próbálta a VW-konszern megszerezni a Rolls-Royce-ot és a Bentleyt, amiből egy félreértés okán végül csak az utóbbi maradt a kezükben, előbbi a hibát zseniálisan felismerő Bernd Pischetsrieder BMW-vezető közreműködésével az utóbbihoz került. Felismerve ellenfele képességeit, Piech nem sokkal később felvette a Volkswagenhez a BMW-t akkorra már otthagyó Pischetsriedert, majd nem sokkal később a saját utódjává tette.

Kivételes újítások fűződtek Piech nevéhez. Az ő mániája volt a teljesen alumíniumkarosszériás Audi A8, majd az A2 is. Szintén ő erőltette először a háromliteres fogyasztású kisautó ötletét (Lupo 3l, rémlik?), majd mérnökeivel elkészíttette a valódi, egyliteres fogyasztású autót (Einliterauto). Aztán megintcsak egy piech-i álom volt az ezer lóerős és 400 km/h-val tartósan menni tudó sportkocsi is (Bugatti Veyron). Működése alatt szédületes eredményeket értek el az alárendelt cégek, a vállalatóriás szervezettsége az iparágban korábban ismeretlen szintre emelkedett, de aki Piech útjába állt bármiben, azt elsöpörte. És persze akadtak tévedései is - többek között a profittermelésre képtelen Audi A3, vagy éppenséggel a Phaeton is.

Őrült és sokszor veszteséges kirohanásaitól eltekintve az egész konszern fejet hajthat előtte, és ha 2015-ben nem vonul vissza, talán a dízelbotrány sem lett volna ilyen volumenű. Talán meg sem történt volna. Vagy talán soha nem jöttek volna rá a csalásokra. Piech kivételes formátum volt.