Az Euro 7 megölheti a belső égésű motort?

2020.12.10. 10:47

Az eddigi ígéretek szerint az Euro 7 környezetvédelmi normával kapcsolatos első hivatalos javaslatot 2021 végéig hozzák nyilvánosságra, amit alapos hatástanulmány előz majd meg. Ez utóbbi eredményei sem várhatók a jövő év közepéig, viszont már most kiszivárgott néhány javaslat, ezek pedig nem ígérnek sok jót az autógyártók és a reménybeli autóvásárlók számára.

exhqm

Az egyik ilyen a 30 mg/km-es nitorgén-oxid-kibocsátási határérték, amely állítólag a jelenleg használt mérőberendezések hibahatárán belül van, így jelenleg a mérése sem megoldott. A jövő januártól érvényes Euro 6d normában 80 mg/km szerepel, méghozzá olyan mérési módszerrel, amely figyelmen kívül hagyja a ritka közlekedési helyzeteket.

Az Autonews által idézett – név nélkül nyilatkozó – Volkswagen mérnök szerint abban az esetben, ha a 30 mg/km-t minden helyzetben teljesíteni kell, például utánfutóval, emelkedőn elindulás közben is, akkor az enyhe hibrid rendszerekkel sem tudják majd teljesíteni az elvárásokat. Ez pedig azt jelenti, hogy a VW Polo, és a hasonló méretű modellek alapára bőven 15 ezer euró fölé szökhet.

„Nem használhatunk több kézi váltót, hiszen a kapcsolási pontokat is a kibocsátásra kell optimalizálni, és korlátoznunk kell a gyorsulást is... Olyan lesz, mintha az autó altatót vett volna be. Valószínű, hogy a vezetési élmény maradéka is eltűnik.” - idézi a lap a kérdéses szakembert. Ezek alapján már az is kérdéses, hogy egy ilyen autó egyáltalán eladható lesz-e, hiszen magasabb áron minden paraméterében sokkal gyengébbnek ígérkezik, mint akár a jelenleg kapható személyautók. Ez pedig – szintén a VW-es szakértő szerint – akár a valós kibocsátás növekedésével is járhat, ha a közönség egyszerűen megtartja, és tovább használja az Euro 6-os, vagy még régebbi autóit.

rde

A szigorú szabályozás lehetőségénél azonban egyelőre nagyobb problémának értékelik az autóipar képviselői, hogy az EU az Euro 7-ről még mindig semmiféle nyilvános, megvitatásra alkalmas dokumentumot nem hozott nyilvánosságra. Az európai autógyártókat képviselő ACEA egy múlt heti nyilatkozatában a javaslatokkal kapcsolatos átláthatóságot, a nyilvános vita lehetőségét hiányolja, különösen annak fényében, hogy az eddigi információk alapján az új norma komolyan leszűkítheti a helyi autógyártók piaci lehetőségeit.

Az Euro 7 norma kapcsán egyelőre annyi tűnik biztosnak, hogy 2025 előtt nemigen kerülhet bevezetésre, jövőre viszont szinte biztos, hogy kiderül, hogy az autógyáraknak van-e okuk pánikba esni.