Óriási pofont ad az európai és ázsiai gyártóknak az USA

2023.04.25. 09:52 Módosítva: 2023.04.25. 09:57

Az amerikai autógyártók nyertek, a többiek pedig vesztettek a tengerentúli adókedvezmény szűkítésén.  DSC02441

Megszigorították az új elektromos autók vásárlására igényelhető 7500 dolláros – közel 2,6 millió forintos – támogatás feltételeit az Egyesült Államokban, de más úton keresztül is lehet adókedvezményt kérni. A szabályok változása miatt a korábbi felére csökkent azoknak az új villanyautó-típusoknak a száma, amelyeket az Egyesült Államokban a 7500 dolláros adójóváírással lehetett megvásárolni. Az autós szaksajtó szerint azonban használt autók vásárlásával vagy lízingeléssel meg lehet menteni valamennyit az adókedvezményből – derül ki a CNBC cikkéből.

Csak amerikai 

Az új elektromos autókra vonatkozó szabály várhatóan 2032-ig marad érvényben, ám a feltételeit az amerikai autóipar védelmében megszigorították. Például augusztus közepétől csak az Egyesült Államokban összeszerelt autók után lehet majd igénybe venni a 7500 dolláros adójóváírást. Ennél rövidebb határidővel már április közepétől bevezettek néhány további módosítást. Ezek célja, hogy a villanyautókban használt akkumulátorok összetevői és nyersanyagai a hazai piacról vagy az Egyesült Államokkal baráti viszonyban lévő országból származzanak.

A matek ennek következtében a következőképpen fest. A változások előtt 14 autógyártó 41 autójának megvásárlásához járt az adójóváírás legalább részben, míg ezt követően 7 autógyártó 22 típusához. A „túlélők” amerikai márkák: Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Ford, Jeep, Lincoln, Tesla. A vesztesek az Audi, a BMW, a Genesis, a Nissan, a Rivian, a Volkswagen és a Volvo – derül ki az energiaügyi minisztérium listájáról.

Van másik!

A 7500 dolláros adókedvezményt tartalmazó jogszabály, a gyorsan legendássá vált inflációcsökkentő törvény használt elektromos és üzemanyagcellás autókra is tartalmaz egy adókedvezményt. Ez nyit kiskaput azok előtt, akik mindenképpen adójuk egy részéből szeretnék finanszírozni autóvásárlásukat. 

Így a használt villanyautók vásárlásakor 4000 dollár adókedvezmény vagy a használt autó árának 30 százaléka vehető igénybe, mármint amelyik a kisebb. Ezekre az autókra nem vonatkoznak a szabálymódosítások. Az adóhatóság tájékoztatójából lehet kideríteni, mely autók esetén vehető igénybe a kedezmény.

Van azonban néhány korlát:

  • Az autót hivatalos licenccel rendelkező autókereskedőtől kell vásárolni.
  • Legalább kétévesnek kell lennie.
  • Eladási ára nem lehet több 25 ezer dollárnál (8,6 millió forint).
  • Csak magánszemélyek vásárolhassák meg (cégek nem – valamint csak bizonyos jövedelemhatár alattiak jogosultak az adókedvezmény igénybevételére. Ez a jövedelemhatár sokkal alacsonyabb, mint az új autók vásárlásának feltételei között szereplő korlát – hívja fel a figyelmet Katherine Breaks, a KPMG tanácsadó cég szakértője. A kormány tehát igyekszik új autó vásárlására ösztönözni a jobban keresőket.
  • A használt villanyautókra vonatkozó szabály 2024-től lép életbe. 

A másik lehetőség a lízing. Az inflációcsökkentési törvény lehetőséget ad az autógyártóknak, hogy lízingeléssel vagy autófinanszírozással foglalkozó leányvállalataik kereskedelmi célokra elektromos autókat vásároljanak. Ezeket azután lízingelhetik, amihez adókedvezményt vehetnek igénybe, a kedvezményt pedig átadhatják a vevőiknek. A rendelkezésre álló információk szerint éppen ezt tervezik.