Felfelé húzza a Tatát a Jaguar-hatás

2024.03.18. 12:30

Váltásra készül a Tata Motors. 

Szárnyal a tőzsdén a Tata Motors részben brit márkája, a Jaguar Land Rover jó teljesítményének, részben az elektromos autók helyi piacán elért sikerének köszönhetően.

IMG 3424

A vállalat részvényei 2024 eddig eltelt időszakában 21,2 százalékkal erősödtek. A papírokért március 15-én 946,2 rúpiát (4116 forint) kellett adni. Ezzel a cég piaci értékével helyenként megelőzi nagy versenytársát, a Maruti Suzukit. A Tata adózás előtti nyeresége üzleti évének 2023 áprilisától 2023 decemberéig tartó első háromnegyedében elérte a 190 milliárd rúpiát (827 milliárd forint). Az egy évvel ezt megelőző azonos időszakban 35 millió rúpiás (152 millió forint) veszteséget könyveltek el. Az árbevétel 32 százalékkal ugrott meg.

A Jaguar Land Rover, amely 70 százalékkal részesedik a bevételből, 1,1 milliárd euró (432 milliárd forint) nettó nyereséget könyvelt el ugyanebben az időszakban az egy évvel korábbi 319 milliós veszteség után. A január–februári eladások 7 százalékkal ugrottak meg 2023 első két hónapjához képest, így a szakértők arra számítanak, hogy erősek lesznek a márciusban záruló üzleti év számai. A J.P. Morgan bankház 1000 rúpiáról 1050-re emelte a Tata Motors részvényekre adott célárfolyamát.

A hitelek törlesztése csökkentheti ugyan az egy részvényre eső nyereséget (EPS), de a szakértők értékelik a vállalat erőfeszítései eladósodásának mérséklésére. Az autógyártó elektromosautó-stratégiája fontos része a sikernek. Indiában a Tata 72 százalékos részesedéssel rendelkezett a villanyautók piacán 2023-ban – derült ki a brit Auto Punditz becsléséből. Az MG Motor volt a második mindössze 14 százalékkal. 

A ferde hátú Tata Tiago volt a legnépszerűbb elektromos autó, amely 38 százalékos piaci részesedést ért el. A második helyen a Nexon SUV állt 23 százalékkal. A Tata bejelentése szerint 90 milliárd rúpiát fektetnek egy új gyártóbázis építésébe az India déli részén lévő Tamil Nadu államban. Arról nem szólt a hír, hogy az új üzemben villanyautókat akarnak-e gyártani, de a szakértők úgy vélik, hogy ez a cél. Eközben a vállalat március eleji közleménye szerint két részre bontják a céget. Az egyik a személyautókra, a másik a kereskedelmi járművek gyártására fog specializálódni. A változtatástól a döntéshozatal felgyorsulását várják. 

Forrás: Nikkei hírügynökség