Még egy rossz pont az SUV-knek

2024.03.18. 10:50

Új figyelmeztető statisztika jelent meg arról, hogyan veszélyeztetik a nagyobb személyautók, a SUV-k és a kisteherautók a gyalogosokat. Ezúttal nem a súlyosabb sérülést okozó gázolásokról van szó.

Az SUV-k, a kisteherautók és a kisáruszállító furgonok lényegesen nagyobb valószínűséggel gázolnak el gyalogosokat kanyarodás közben, mint a náluk kisebb autók az amerikai IIHS friss kutatása szerint. A pontos vizsgálatairól ismert szervezet ezzel bővítette a hasonló balesetekkel kapcsolatos információit.

gyalogos-kozlekedes-szabalyai-zebra

„Régóta tudjuk, hogy a nagyobb autók súlyosabb sérüléseket okoznak, amikor elütnek egy gyalogos, ám ha figyelembe vesszük, hogy ezek milyen közlekedési körülmények között történnek, akkor még tisztább képet kapunk” – mondta Jessica Cicchino, az IIHS kutatási részlegének elnökhelyettese, a friss tanulmány egyik szerzője.

A gyalogosbalesetekben elhunytak száma majdnem minden évben nőtt azt követően, hogy 2009-ben – amikor a pénzügyi világválság nyomán kevesebbet autóztak az emberek – elérte mélypontját. A 2020-ban az Egyesült Államokban történt halálos balesetek 59 százalékában gyalogosok voltak az áldozatot. Ebben az évben 54 700 gyalogos sérült meg azért, mert valamilyen motoros jármű elütötte.

Amerikában különösen jellemző, hogy az autósok SUV-kra és kisteherautókra cserélik szedánjaikat, amivel párhuzamosan nőnek azok a balesetek, amelyekben ilyen autók szerepelnek. A friss vizsgálat azt találta, hogy az SUV-k a hagyományos személyautóknál kétszer gyakrabban gázolnak halálra gyalogosokat balkanyarban, mint amikor egyenesen haladnak. A vanok és minivanok eseten háromszoros, a pickupoknál négyszeres ez a szorzó. A jobbkanyarok esetén 63 százalékkal nagyobb ennek kockázata a SUV-k és 89 százalékkal a kisteherautók esetén, mint a személyautóknál.

Az útkereszteződésekben 2014 és 2018 között történt 5800 halálos végű gyalogosbalesetből 900 esetén kanyarodott a jármű. A szakértők még keresik a pontos magyarázatot, ám az vélhetően főként az A oszlopban keresendő. Mivel ezek az autók nagyobb súlyuk miatt a borulásos balesetekre gondolva robusztusabb A oszloppal rendelkeznek, vélhetően ez rontja a vezetőjük kilátását fordulás közben. Emellett a hosszabb, magasabb motortér ronthatja a vezető kilátását.

A kutatás további eredménye, hogy az SUV-k és a kisteherautók a többi autónál 51, illetve 25 százalékkal valószínűbben gázolnak halálra olyan gyalogosokat, akik az út szélén sétálnak vagy futnak, azokhoz képest, akik keresztezik az utat. Ez gond nyilván a vidéki területek alacsonyabb rendű útjain jelentkezik, ezért vizsgálják az egyéb – például időjárási – körülményeket is, amik szerepet játszhatnak az ütközésekben.