A Ferrari fejjel lefelé beépített, hidrogénüzemű motort tervez kompresszorokkal megspékelve

2024.03.27. 12:17

Különös szabadalmat védetett le nemrég a legendás olasz sportautó gyártó, a Ferrari. Nemcsak új motort említenek benne, hanem egy teljesen új elrendezést és hajtást. Ezek alapján egy hidrogénüzemű belső égésű motort terveznek beépíteni fejjel lefelé egy hibridbe.

A motor az autó hátuljába kerülne hosszirányban és a szokásos V12-esek és V8-asok helyett csupán egy soros hathengeres lenne. Azért dönthettek ilyen megoldás mellett, mert így elfér mellette két hidrogéntartály. Ezekből jönne az üzemanyag, hiszen egy hidrogén elégetésével működő belső égésű motort terveznek. Nem is akárhogy, fejjel lefelé építenék be, ami újabb technikai problémákat vet fel a kenés terén. Erre persze ma már vannak megoldások, viszont így tovább bonyolódik az amúgy sem hétköznapi technika.

Tovább fokozza az izgalmakat, hogy a fejjel lefelé beépített hidrogénüzemű motort két kompresszorral fújnák a nagyobb teljesítmény érdekében. Az viszont egyelőre nem tűnik tisztázottnak, hogy ezek a kompresszorok hova kerülnének és milyen módon hajtaná őket a rendszer. Erre több megoldást is felvázolnak a szabadalmi dokumentumokban. Az egyik szerint egy villanymotor hajtaná a két feltöltőt a tengelye két oldaláról. Ezt az autó első tengelyére szerelt – hibrid hajtásban résztvevő – villanymotor táplálná regeneratív fékezés során árammal, valószínűleg egy puffer akkumulátort közbeiktatva.

Ezen túl más elrendezésben is hajthatná a villanymotor a két kompresszort, sőt egy harmadik koncepció is felmerült. Eszerint egy a váltóból kivezetett tengellyel forgatnák meg a feltöltő tengelyét direkt módon. Bármelyik ötlet valósul meg, egyik sem lesz hétköznapi. Ezekhez képest szinte semmiség, hogy a víz- és olajpumpát a vezérműtengelyek hajtanák, így csere esetén alulról hozzáférhető lenne mind a kettő. Az olaszok gondolnak a szerelőkre is.

A szabadalmakat egyébként Fabrizio Favaretto jegyeztette be, aki 24 éve dolgozik a Ferrarinál, mint járműhajtáslánc és -architektúra menedzser. Támadták néhányan az ötlet miatt, mert szentségtörésnek gondolják egy olyan márka számára, mint a Ferrari, ám Favaretto megvédte az ötletüket. Szerinte pont, hogy náluk kell megjelenjen egy ilyen különleges és innovatív rendszer, illetve jelenleg is van hathengeres hibrid sportautójuk és korábban is készítettek már sorhatos motorokat. Szerinte a hidrogén alapfizikája miatt mindent el kell felejteniük, amit eddig az autókról tudtak. Valószínűleg ez alatt a különc elrendezésre gondolt, de simán lehet, hogy a Ferrari valami nagyon új formájú és futurisztikus autóval készül.

Forrás: Motor1