Mesterséges intelligenciával vezérelt, emberszerű robotokat alkalmaz a kínai Dongfeng

2024.06.04. 11:35

  • Humanoid robotokat alkalmaz hamarosan a Dongfeng haszongépjárművek gyártására szakosodott üzeme
  • A robotokat az Ubtech Technologys gyártja, Walker S névre hallgatnak
  • Mesterséges intelligencia vezérli őket és folyamatos összeköttetésben dolgoznak majd a gyár rendszereivel
  • Képes lesz együttműködni a többi, nem humanoid robottal a munkája során, de emberekkel is tud kommunikálni
  • Olyan feladatokat bíznak rá eleinte, mint az összeszerelés és ellenőrzés, később a logisztikába is besegíthetnek

Különböző gépek és robotok régóta dolgoznak az autógyártásban. Jellemzően olyan munkákat látnak el, melyek túl nehezek vagy veszélyesek lennének az emberek számára. Ez azonban változhat, mivel ezek a robotok egyre több dolgot képesek ellátni és napjainkra akár egy munkás anatómiáját is képesek átvenni. Kínában például a Dongfeng gyártósorain hamarosan humanoid robotok állnak szolgálatba, csak még kapnak előtte egy gyors képzést.

ded336ac-258e-4746-9667-678a31938934.png

Az emberszerű robotokat az Ubtech Technology nevű vállalat szállítja a Dongfeng Liuzhou Motor számára, ami kifejezetten haszongépjármű gyártásra specializálódott a kínai Guangxi régióban. A Walker S névre keresztelt robotok 1,7 méter magasak és hasonló arányokkal rendelkeznek, mint egy emberi munkás. Összesen 41 csuklópontjuk van, amit nagy teljesítményű szervómotorok mozgatnak, így akár tartósan képesek nagyobb erő kifejtésére. Szenzorokkal képes meghatározni a megemelt tárgyak súlyát vagy a mozgatásukhoz kifejtetett erő mértékét, illetve kamerák és mikrofonok révén látnak és hallanak.

A robotok folyamatos összeköttetésben vannak a gyár központi rendszereivel, így az adott termelőüzemben dolgozó további robotokkal és a nem humanoid gépekkel is képesek két irányban kommunikálni – illetve ha kell, akkor az emberekkel is. Olyan feladatokat bíznak rájuk eleinte, mint például a biztonsági övek ellenőrzése, ajtózárak és kilincsek tesztelése, olajak, folyadékok feltöltése vagy a karosszéria és a fényezés minőségének felmérése. Mivel képesek együttműködni más robotokkal, így akár veszélyesebb munkafolyamatokban is képesek asszisztálni, például hegesztőrobotok közelében.

A Dongfeng Liuzhou Motor vezérigazgatója, Lin Changbo elmondta, hogy az Ubtech robotjait mesterséges intelligencia alapú rendszer vezérli, amit később az egész üzemre kiterjesztenének. Hozzátette, hogy mielőtt a robotok munkába állnak még egy átfogó képzésen esnek majd át, így az összeszerelés és az ellenőrzés mellett akár a logisztikában is szerepük lehet. Az nem ismert egyelőre, hogy hány robotot alkalmaznak majd elsőre és arról sem szólnak hírek, hogy emiatt veszthetik-e el emberek a munkájukat.

Képernyőkép 2024-06-04 084320.png

A humanoid robotok megjelenése az autóiparban egyelőre új, de automatizált rendszereket eddig is alkalmaztak a nagy gyártók. Anno az Audi Hungáriánál is találkoztunk kis guruló tálcákkal, melyek kijelölt nyomvonalon, de mégis önállóan, szenzorokkal telepakolva segítik a munkásokat a szállításban és a logisztikában. Az ilyen önjáró robotok sok helyen csak kiegészítésként működnek, ám olyan, mintha a Dongfengnél az emberi munkaerő leváltását fontolgatnák bizonyos területeken - persze ehhez a Walker S működő alternatíva kell legyen.

Az Ubtech egyébként 2012 óta foglalkozik robotok fejelsztésével és nagyon széles tartományban szolgálják ki az igényeket. Vannak célszerszámnak szánt darabok takarításhoz vagy egészségügyi munkákhoz, de több humanoid robottal is rendelkeznek – közülük a Panda Robot a kedvencem. Több kínai egyetemmel is együttműködnek és oktatási célokra szánt robotjaik is vannak.

Forrás: Carscoops