Olyan festéket fejlesztett a Nissan, amitől hidegebb lesz az autód nyáron

2024.08.08. 13:14

  • Különleges hővisszaverő festéket fejlesztett közösen a Nissan és a Radi-Cool.
  • A festék lényege, hogy összetételében olyan részecskék vannak, amik visszaverik a hőt.
  • Az egyik ilyen az infravörös sugarakat veri vissza, a másik pedig elektromágneses mezőt hoz létre és a napfény egy részét képes visszairányítani.
  • A tesztek alatt mért autókon kívül 12, belül 5 fokkal volt hűvösebb, mint egy hagyományos fényezéssel ellátott autóban.
  • A festék szórópisztollyal felhordható autóra, már tesztelik egy japán légitársaságnál.
  • Bár nem kell hozzá külön lakk, egyelőre még hatszor vastagabb egy hagyományos fényezésnél.

Közösen fejlesztett különleges festéket a Nissan és a kínai Radi-Cool. Utóbbi kifejezetten passzív hűtésre alkalmas eszközök fejlesztésével foglalkozik, így kézenfekvő a japán gyártóval az együttműködés. A projekt lényege ugyanis az, hogy egy olyan festékréteget fejlesszenek ki, amely könnyedén felvihető az autókra és jobban ellenáll a napsütésnek, mint a hagyományos megoldások.

A fejlesztést még 2021-ben kezdték el és az évek során 100 különböző festékkel kísérleteztek, mire meglett a legjobb megoldás. Úgy néz ki, hogy 2023 végére sikerült kifejleszteni egy festéket, ami teljesíti az elvárásokat, így egy 12 hónapos tesztidőszak indult. A festéket először a japán All Nippon Airways légitársaság által használt Nissan NV100 kishaszongépjárműveken alkalmazták, hiszen ott a hatalmas, üres betonplaccon rengeteg napfény éri a járműveket.

Úgy fest (haha), hogy a kísérlet sikeres volt, mert a különleges festékkel bevont autóknak alacsonyabb volt a hőterhelése. Az autó külső elemein mért hőmérséklet nagyjából 12 celsius fokkal volt alacsonyabb, mint egy hagyományos fehér festék esetében. Ezzel együtt a beltérben mérhető hőséget öt fokkal sikerült lejjebb tolni, ami így is nagy teljesítmény. Hiszen így könnyebb kiszellőztetni az autóból a meleget ha csak a napon tudtunk megállni, hamarabb hűti le a klíma, sőt, összességében könnyebb dolga lesz a hűtésért felelős rendszereknek is, hiszen kevesebb hőt gyűjt a karosszéria. Ez például elektromos autóknál lehet előnyös fejlesztés, hiszen a kevesebb klímahasználatnak köszönhetően nőhet a hatótávolságuk.

A festék működésének és hatékonyságának a kulcsa a felhasznált anyagokban van. Ezek képesek úgy reagálni a napsugarakra, ahogy azt csak néhány természetben előforduló anyag. A lényeg, hogy a festékben alkalmazott egyik részecske képes visszaverni a közeli infravörös sugarakat, amik a hagyományos festékekben molekuláris szinten vibrációt okoznak, ezért az elkezd felmelegedni. Közben egy másik részecske elektromágneses hullámokat hoz létre a felület körül, ami visszairányítja a napsugarak egy részét a légkörbe.

Bár hővisszaverő festékeket egy ideje már alkalmaznak – például épületeken – ezek jellemzően elég vastagok és hengerrel kell felhordani a felületre. Ez egy autónál nem opció, ám a Nissan új fejlesztése rendes szórópisztollyal is felhordható az autó külső elemeire. Emellett lakkrétegre sincs szükség, mint egy hagyományos fényezésnél, a festékben benne vannak a szükséges védőrétegek is. Ezzel együtt pedig ez az anyag legnagyobb hibája, hiszen hatszor vastagabb felhordva, mint egy hagyományos fényezés. Ettől függetlenül a fejlesztés mögött álló csapat és két márka is bizakodó, remélik, hogy hamarosan tudják majd alkalmazni az anyagot, akár több színben is.

Forrás: Carscoops