Afrikában is vannak helyi autógyártók - most eggyel kevesebb

2024.08.08. 11:30

  • Afrikában léteznek helyi autómárkák, amelyek olcsó autókat gyártanak a helyi vevőknek, ám ezeket most beárnyékolja egy önként vállalt csőd.
  • A Mobius egyszerű, olcsó SUV-ket gyártott, de most vége a dalnak. 
mobius

Tevékenységének megszüntetéséről döntött a kenyai Mobius Motors autógyártó. A vállalat Afrika gyakran pocsék minőségű útjaira szánt SUV-ket gyártott. Tevékenységét egy évtizeddel ezelőtt kezdte el.

Az önkéntes csődöt azért jelentette be részvényeseinek, mert pénzügyileg fenntarthatatlanná vált a további autógyártás. A vállalatot egy londoni befektető alapította, aki Kenyában végzett munkája során megtapasztalta, milyen közlekedni a kontinens hepehupás útjain.

A jelenlegi kormány azonban adóemelésekről döntött, ami kihúzta a cég üzleti modelljének lába alól a szőnyeget.

„Az üzlet nem tudja eltartani önmagát. Volt néhány kihívás” – mondta a Reutersnek egy neve elhallgatását kérő informátor. Megfontolták azt a lehetőséget, hogy a gyártósorokat áttelepítik Nairobiból, Kenya fővárosából egy másik afrikai országba, ám ennek logisztikai költségeit látva lemondtak a tervről.

Végül maradt az önkéntes csődeljárás, amelyről a vállalat hitelezői a napokban döntenek. Egyszerűsíti a helyzetet, hogy a Mobiust nem vezették be a tőzsdére. A cég kezdetben teljesen egyszerű, doboz formájú terepjárókat állított elő, amelyeket mindössze 1,3 millió kenyai shillingért, azaz körülbelül 13 ezer dollárér - 4,75 millió forintért - kínáltak. Ez nagyjából feleakkora összeg volt, mint amennyiért egy használtan importált SUV-t meg lehetett vásárolni.

Később piacra dobtak egy frissített modellt, ami tartalmazott pár extrát. A vállalat része volt egyes befektetők, köztük a brit Playfair Capital és az afrikai kormányok közös törekvésének arra, hogy munkahelyeket teremtő autó-összeszerelő üzemeket létesítsenek a kontinensen. Így alakult meg Ugandában a Kiira Motors, Ghánában a Kantanka vagy Nigériában az Innoson Motors. Eközben a nagy autógyártók a Toyotától kezdve a Volkswagenig igyekeznek megvetni a lábukat Afrikában, hogy kihasználják a gazdaság növekedését, amivel erősödik a fizetőképes kereslet is az autókiránt. Ugyanakkor az újautó-gyártási törekvések mindig szembe találják magukat a rendkívül kiterjedt használtautó-importtal.