- A BYD vezetősége legyűrte magában az idegenkedést az autonóm vezetési technológiával szemben, és 2025-től úgy tekint erre, mint ami a biztonsági övhöz hasonló része az autóknak.
- A befektetőknek tetszik a dolog.

A BYD részvényei rekordszintre erősödtek a hongkongi tőzsdén azt követően, hogy a Szegeden is építkező vállalat bejelentette, a mesterséges intelligencia fejlesztésének új csillagával, a szintén kínai DeepSeekkel együttműködve javítja autóinak autonóm vezetési technológiáját – írta a CNBC.
A cég papírjai a bejelentést megelőző várakozási idején, február első hetében 21 százalékkal erősödtek, majd a bejelentés napján, február 10-én négy százalékkal ugrott meg az értékük, mielőtt visszakorrigált a részvényár. A cégvezetés szerint az okos autózás technológiája olyan része lesz az autóknak, mint a biztonsági öv vagy a légzsák.
Ennek szellemében a BYD DiPilot névre keresztelt rendszerét már a legolcsóbb, kevesebb, mint 70 ezer jüanba (3,7 millió forint) kerülő modelljéhez is kínálják. Ezzel a BYD az egyetlen autógyártó, amely ezen az árszinten is elérhetővé teszi ezt az extrát. Szakértők szerint az autógyártó ezzel módosította stratégiáját: a puszta árcsökkentések helyett az ár/érték növelésére helyezi át a hangsúlyt.
Utolsóból egy csapásra az élre állhat a legnagyobb kínai villanyautó-gyártó
A DeepSeek MI-technológiáját legalább a legfejlettebb vezetéstámogató rendszerekben használni fogják. Az elemzők úgy látják, hogy ez az összefogás azt jelenti, hogy tisztán kínai technológiai alapokon tudnak kínálni mesterséges intelligenciával támogatott autonóm vezetési technológiát. Ezzel a BYD, amely eddig lemaradt ezen a területen, átveheti a fejlődés tempójának diktálását.
A cég vezetősége 2023 márciusában még azon a véleményen volt, hogy az autonóm vezetés elé hegyként tornyosuló akadályt állít a felelősség kérdése. Mármint az, hogy kit terhel a felelősség, ha egy autó autonóm üzemmódban balesetet okoz. Most úgy nyilatkoznak, hogy az okos vezetési eszközök erősíthetik az autózás biztonságát, hiszen monitorozzák a közlekedési környezetüket, és így megelőzhetik a bajt.
A nyugati piacokon várhatóan fújni fognak a BYD újítására
A BYD több mint 20 okos vezetéstámogató rendszerrel ellátott modellel állt elő februári forradalmában, kihasználva, hogy egyre több kínai helyhatóság engedélyezi ezek használatát területének útjain. A központi pekingi kormány engedélye még hiányzik. Ezt a lehetőséget a CNBC szerint egyébként az Xpeng használta ki először, amely hazai pályáján, Kantonban 2022 szeptemberében kezdett városi környezetben működő önvezetési rendszert kínálni. Ez a cég 2023 elején megjelent ezzel a technológiával olyan nagyvárosokban is, mint Sanghaj, és számos további kínai autógyártó is elkezdett bizonyos autonóm vezetési képességeket kínálni autóihoz. A Tesla Peking engedélyére vár, hogy saját Full-Self Driving rendszerét bevezesse Kínában.
A BYD és a DeepSeek összefogása egyszerre jelent versenyelőnyt és hátrányt az autógyártónak – mondta Brian Tycangco, a Stansberry Research kutatóintézet elemzője. Szerinte emiatt a BYD nagyobb ellenállásra számíthat a nyugati piacokon a hatóságok részéről, amelyek nemzetbiztonsági okokra hivatkozva próbálhatják háttérbe szorítani a kínai cég önvezető autóit.
