Eláraszthatják az utakat a villany-teherautók?

2025.05.15. 11:07

  • A T&E szerint van esélye az elektromos teherautóknak is. 
  • Ehhez azonban a raktárakban és logisztikai központokban áramkutakat kellene létesíteni. 
Gyorsan bővül a töltőhálózat Európában. Fotó: iStock / Getty Images Plus

A regionális áruszállításban az elektromos teherautók  (BET) már versenyképesek hagyományos meghajtású társaikkal. A teherautó-gyártók arra számítanak, hogy 2030-ra a BET-ek aránya a teherautóflottán belül meghaladja az egyharmadot. Ennek azonban van egy fontos feltétele. Mégpedig az, hogy kellő tempóban bővüljön a raktárakban kiépített akkumulátortöltők hálózata. A szakmai szervezet felmérése szerint ez a kulcsa annak, hogy a villany-teherautók gyorsan elterjedjenek Európában.

Ennek egyszerű a magyarázata. A naponta maximum 300 kilométert megtevő teherautók raktárakból indulnak és oda érkeznek. Következésképpen napközben elhasználhatják az éjszaka feltöltött elektromos energiát, majd napi penzumuk elvégzése után újra rá lehet őket csatlakoztatni az akkumulátortöltőre. Az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban a teherautók majdnem felét lehetne ezzel a töltési megoldással használni, ami jelentősen mérsékelné a közösségi töltőhálózatok terhelését.

A T&E vizsgálata szerint a vizsgált országokban alábecsülik a várható igényeket a raktári töltőhálózat iránt. Franciaország közepes feszültségű elektromos hálózata a legjobban felkészült erre a fejlesztésre. Az európai uniós szabályozás megváltoztatásával leegyszerűsítették a raktári töltőpontok telepítését Franciaországban, Németországban és Spanyolországban. A T&E azt javasolja, hogy tegyék lehetővé a fuvarozó cégeknek a töltők közös használatát, vonjanak be magántőkét a hálózat bővítésébe és a kormányok segítsék a logisztikai kkv beruházásait ezen a téren.