Nagy pofont kapott a Cybertruck

2025.05.17. 10:36

  • A premier után vezette az eladási ranglistát a Cybertruck, ennek azonban most vége. 
  • A Ford villanyteherautója átvette a vezetést az amerikai piacon. 
  • Jim Farley azonban közölte, hogy nem igazán stimmel a matek a szóban forgó modelleknél. 

A Tesla Cybertruckja elvesztette első helyét az elektromos kisteherautók ranglistáján az USA-ban – adta hírül az S&P Global Mobility piackutató cég adatát az InsideEVs hírportál.

Az autó 2024-et még listavezetőként zárta, 2025 első három hónapjában 7126 eladott autóval visszacsúszott a második helyre. Az élen a Ford F-150 Lightning végzett 7913 forgalomba helyezéssel. A harmadik a Chevrolet Silverado elektromos verziója lett. Után jön a GMC Sierra EV, a Rivian R1T és a GMC Hummer EV. Az adatok tájékoztató jellegűek, abszolút pontos adatok ugyanis nem állnak rendelkezésre.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

2024-es első negyedévhez képest ugyanakkor jóval több autót adott el a Tesla ebből a modellből, de ez a Cybertruck akkori premierjével magyarázható. Az autót 2023 novemberében mutatták be, ezért időre volt szükség, hogy felfussanak az eladásai. A modell értékesítése három negyedéven át nőtt, majd 2024 utolsó hónapjában megfordult a trend.

A hanyatlás durva. A tavalyi harmadik negyedévben még majdnem 16,7 ezer darab kelt el belőle, majd a negyedikben kicsit kevesebb, mint 13 ezer és most ez is elfeleződött. Ráadásul a Cox Automotive adatszolgáltató szerint csak 6404 Cybertruckot adtak el 2025 január eleje és március vége között, miközben a Ford F-150 Lightningből majdnem 7200 fogyott.

Sajátos hátteret ad ennek a versenynek, amit Jim Farley, a Ford vezérigazgatója mondott az elektromos SUV-kről és kisteherautókról. Szerinte a szóban forgó modellek gazdasági matekját még nem sikerült kidolgozni. Nagy méretük miatt ezeket az autókat nagy akkumulátorpakkokkal kell ellátni ahhoz, hogy értelmezhető hatótávolságot produkáljanak. Ez nagyon megnöveli a tömegüket.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy felhasználóik helyenként terepen és/vagy megpakolva használják ezeket az autókat, ami nem feltétlenül ideális felhasználása a mai elektromos meghajtású járműveknek. Ha meg autópályán közlekednek velük, akkor az ideálistól messze lévő formájú bódék növelik a fogyasztást. Így nem meglepő, hogy a RAM másodszor halasztotta el az elektromos 1500 REV típusának premierjét és a Rivian eladásai az idei első negyedévben éves összehasonlításban csökkentek. Eközben általában jól indították az évet a villanyautók, értékesítésük 11,4 százalékkal volt magasabb az USA-ban 2025 első negyedévben, mint 2024 azonos időszakában.