Most itt tart az amerikai matek: autónként másfél millióval emelkedhetnek az árak
- Az Egyesült Államok autópiacán egyelőre nem érezhető Donald Trump elnök vámjainak közvetlen hatása, ami nem jelenti azt, hogy ne befolyásolnák az autóvásárlók döntéseit.
- Jött egy újabb számítás.
Az Egyesült Államokban közel másfél millió új autó talált gazdára májusban, ami minimális emelkedés 2024 májusához képest – derül ki a J.D. Power autópiaci tanácsadó cég adatai alapján. A szakértők szerint valamelyest megszelídült a piac azt követően, hogy márciusban és áprilisban felpörögtek az autóeladások.
A növekedést nyilván az okozza, hogy sokan előrehozzák autóvásárlásaikat, mert attól tartanak, hogy Donald Trump elnök autóipari vámjai megdrágítják az autókat. Az importált új autókra és autóalkatrészekre 25-25 százalékos vámot vezetett be Trump államfői rendelettel.
Az autóalkatrészek esetén bonyolítja a képet, hogy az USA-ban készült elemeik után nem kell vámot fizetni. Ezzel együtt a tavasz első két hónapjának rohama miatt kissé emelkedtek az árak – mondta Thomas King, a J.D. Power elnöke. Idén májusban 45 462 dollár (16,2 millió forint) volt az új autók átlagára, ami 1,4 százalékkal magasabb a 2024. májusinál, de 1,3 százalékkal alacsonyabb a 2025. áprilisinál. Az autóhitelek törlesztőrészletei párezer forintnak megfelelő mértékben emelkedtek.
Egyelőre nem világos, milyen hatással lesznek a piacra Trump tarifái
A J.D. Power egyelőre teljes káosznak látja a magasabb vámok érvényesülése után várható helyzetet. Ködösíti a képet, hogy nem minden autógyártóra lesz érvényben az autóimportvám, amelyekre pedig igen, azokat nem egyformán fogja sújtani. Külön kérdés az autóalkatrészeket megdrágító tarifák hatása, ami a gyártási költséget fogja növelni.
Mindent egybevetve King szerint az amerikai piacon autónként átlagosan 4275 dollárral (1,5 millió forint) emelkedhetnek a cégek termelési költségei. Azt még a tanácsadók sem tudják megjósolni, hogy az egyes márkákat és modelleket hogyan érinthetik az elnök tarifái. Azt is számításba kell venni, hogy az erős piaci verseny az autógyártók között fékezi a piaci árak emelkedését. Összességében azt jósolják a szakértők, hogy az autók drágulni fognak, de nem olyan mértékben, mint amit a 25 százalékos tarifák alapján feltételeznénk.
Egyes modellek teljesen megúszhatják az áremelkedést, amit persze mások nagyobb drágításán fognak behozni az autógyártók. Az első áremelések júniusban és júliusban jöhetnek, ahogy a kereskedők kifogynak a még a korábbi feltételekkel importált vagy gyártott autókészletükből. Még az amerikai áraknál is komoly a bizonytalanság, azt pedig még nehezebb megjósolni, hogy az amerikai piaci változások miatt milyen lépéseket terveznek a gyártók és ezek eredményeként az európai piacon milyen árakra lehet majd számítani.
