Újabb erős mondás jött: leállhat a német autógyártás
- A német autóipar szakmai szervezete szerint teljesen leállhat Németországban az autógyártás, ha Kína Donald Trump lépései miatt lezárja az utat néhány nyersanyag exportja előtt.
A ritkaföldfém-mágnesek exportjának kínai korlátozása felforgathatja, sőt akár teljesen le is állíthatja Németországban az autógyártást – állítja a Német Autógyártók Szövetsége (VDA) a Reuters híre szerint. Olyan nyersanyagokról van szó az autókhoz felhasznált acélhoz vagy műanyaghoz képest,amelyek kritikus elemei néhány fontos alkatrésznek. Például az ablaktörlőnek vagy éppen a szervokormánynak.
A VDA ilyen drámai előrejelzéssel még nem állt elő története során. A szervezet kiemelte, a különböző nyersanyagok nélkül nem biztos, hogy le lehetne gyártani az ablaktörlők motorját vagy éppen a fékek érzékelőit. Hildegard Müller, a VDA vezetője arról nem beszélt, hogy mikor következhet el a töréspont a termelésben. Müller elmondása szerint a kínai hatóságok kiadtak ugyan néhány exportengedélyt az érintett vállalatoknak, köztük olyanoknak, amelyek a Volkswagennek szállítanak, ám nem eleget ahhoz, hogy gond nélkül folytatni lehessen az ezeket felhasználó alkatrészek gyártását. Ha ez a helyzet nem változik, akkor elkezdhet akadozni vagy akár leállni a termelés. A VDA figyelmeztetése előtt Amerikából érkezett hasonló hír. Amerikai és indiai autógyártók is arról számolnak be, hogy ha nem kapják meg időben a ritkaföldfém mágneseket, június elején le kell állítaniuk a termelést.
A Robert Bosch, az árbevétele alapján a világ legnagyobb autóalkatrész-beszállítója arról számolt be májusban, hogy az új szállítási feltételek gondokat okozhatnak a szükséges anyagok beszerzésében. A VDA drámai bejelentését nem kívánták kommentálni. A Mercedes-Benz csak annyit reagált, hogy szoros figyelemmel kísérik a fejleményeket. A Volkswagen nem kommentálta a hírt. Egyes beszállítók lemondták rendeléseiket, amint megjelentek az új kínai exportlicencszabályok, mert bizonytalanná vált, hogy megkapják-e, amire szükségük van az új helyzetben – mondta Christian Grimmelt, autóipari szakértő. Európai, japán és indiai diplomaták is kilincselnek a pekingi hivatalokban, hogy felgyorsítsák a ritka fémek kiviteli eljárásait. Szakértők szerint Peking kezében egyfajta furkós bot az a tény, hogy a ritka fémek feldolgozói kapacitásának 90 százalékát Kína tartja a kezében. Ez egy ütőkártya a Donald Trump amerikai elnök büntetővámjaira válaszul hozott intézkedések között.
