Négynapos munkahét jöhet a VW wolfsburgi gyárában, de nem jófejségből

2025.06.04. 09:55

  • A wolfsburgi Volkswagen-gyárban 2027-től ideiglenes négynapos munkahét jöhet, mivel az elektromos Golf és T-Roc bevezetése miatt átalakítják a gyártósorokat, ami csökkenti a termelési kapacitást.
  • A benzines Golf iránti kereslet drámaian csökkent: 2015-ben még egymilliót, idén már csak 250 ezret gyártanak, így a hagyományos modell gyártása 2027-től Mexikóba kerülhet.
  • A VW németországi létszámát 2030-ig 35 ezer fővel csökkentenék, ebből már 20 ezer önkéntes távozás meg is történt. Erre 900 millió eurót különítettek el.
  • A márka pénzügyi vezetése szerint a gyártási költségek magasak, az elektromos modelleken alacsony a profit, ezért Németországban 700 ezerrel csökkentik az éves gyártási kapacitást, és hasonló lépések várhatók az Audinál és a Porschénél is.

A wolfsburgi VW-gyárban az elektromos átállás miatt négy napos munkahét jöhet – legalábbis ideiglenesen, 2027-től. Erről Daniela Cavallo, az üzemi tanács vezetője beszélt a dolgozóknak, kiemelve, hogy a termelés jelenlegi ütemét még fenntartják, de később visszavesznek belőle. A jelenlegi tervek szerint itt készül majd a Golf és a T-Roc elektromos utódja, de az ehhez szükséges átalakítások ideje alatt csökken a termelés – ezért is fér bele az ideiglenes négynapos munkahét.

A belső égésű Golf iránti kereslet drámaian visszaesett: míg 2015-ben több mint egymillió készült belőle, idén várhatóan már csak 250 ezer. A benzines Golf gyártását 2027-től Mexikóba vihetik, hogy a wolfsburgi gyártósorok helyet adjanak az új elektromos modelleknek.

Közben a Volkswagen HR-vezetője, Gunnar Kilian arról beszélt, hogy a 2030-ig tervezett 35 ezer fős németországi leépítésből már 20 ezer önkéntes távozás megtörtént – nyugdíjazással, korai kilépéssel vagy közös megegyezéssel. Csak erre a célra 900 millió eurót különítettek el.

A VW pénzügyi vezetője, David Powels szerint a márka túl sokat költ, kevés a haszon az elektromos autókon, és a megtérülési pont is túl magas. A német gyártási kapacitást 700 ezer autóval csökkentik, de nemcsak a VW, hanem az Audi és a Porsche is kénytelen csökkenteni a kínai versenytársak nyomása és az európai kereslet gyengülése miatt.