Új dízelmotor és váltó a Renault-tól

2005.04.04. 13:37

A Modus mini-egyterűben mutatkozik be az 1,5 literes dCi dízel erősebb változata és egy újabb közös Renault-Nissan fejlesztés, egy hatsebességes mechanikus sebességváltó.

A jól ismert 1,5 literes turbódízel motor legerősebb, 100 lóerős változatát fejlesztette tovább a Renault. A konstrukción keveset változtattak, de a befecskendező fúvókákat gyorsabb és pontosabb működésű, hatnyílásos, piezoelektromos rendszerű alkatrészekre cserélték, amelyek képesek egy ciklus alatt háromszor különböző adag gázolajat az égéstérbe juttatni. Emellett az égéstér kialakításán is módosítottak egy keveset. Az átalakítások nyomán a motor teljesítménye 106 lóerőre nőtt, de ami talán még fontosabb, a csúcsnyomaték, amely 2000-es percenkénti fordulatszámon jelentkezik, kerek 20%-kal lett nagyobb: 200-ról 240 Nm-re nőtt. Az Euro4 szabványnak megfelelő új dízel a Modust 11,2 másodperc alatt gyorsíthatja 100 km/h-ra és 186 km/h végsebességet biztosít az 1,2 tonnás kisautó számára. Mindemellett elég kis étvágyú a gyári adatok szerint: városban 5,6 liter gázolajat kíván 100 kilométerre, városon kívül pedig 4,2 literrel is beéri ugyanekkora távolságon.

Sajnos a Modust soha nem kínálták a régebbi, 100 lovas dCi motorral, így nem tudjuk az adatokat mivel összehasonlítani, de nem is volna tisztességes, hiszen az új motor mellé új váltót is párosított a Renault. A hatsebességes kézi kapcsolású szerkezet a Renault és a Nissan legújabb közös fejlesztése, amellyel később más Renault és Nissan típusokban is találkozhatunk viszonylag kis nyomatékú motorok kísérőjeként. Az új 106 lóerős dCi motor a végletekig kihasználja az új váltó nyújtotta lehetőségeket, mivel a gyártó szerint a szerkezet legfeljebb 240 Nm-es csúcsnyomatékot visel el, bár ez azt jelenti, hogy ez az alkatrész könnyedén kiszolgálhatja a Renault összes jelenleg kínált turbó nélküli négyhengeres benzinmotorját is, beleértve a Clio Sport 182 lóerős kétezres négyhengeresét.

Az új motorral és váltóval a Modus után más típusokat is felszerelnek, így a későbbiekben a Mégane-ban, sőt, valószínűleg a Clio utódjában is találkozhatunk ezzel a párosítással.