Motorhibás használt Mazda, márkakereskedésből

2018.03.29. 13:36 Módosítva: 2018-03-29 13:54:24
Olvasónk néhány hónapja biztosra akart menni, amikor vidéki márkakereskedésben vásárolt egy 2012-es Mazda 6-ot, az akkoriban elérhető legerősebb dízelmotorral. Az újként Magyarországon forgalomba helyezett hatos elvileg a félelem nélkül vehető használt autók mintapéldánya, gondolta, majd a gyári garancia lejárta után, menet közben beállt a motor. Az olvasó pereskedik, a kereskedés hárít? Ezúttal szerencsére nem, és éppen ezért tanulságos az ügy.

Amikor valaki márkakereskedésből vesz használt autót, nyilván nem a piac legolcsóbb ajánlatát keresi, hanem a gyári oktatáson képzett szerelők felkészültségéből, illetve az ellenőrizhető és ellenőrzött előéletből gyúrt biztonságot. Persze joggal reméli, hogy ha a gondosan kiválasztott autó mégis összedől, lesz, aki segít.

Olvasónk, György tavaly októberben hivatalos Mazda márkakereskedésben, a Hilcz és Fia Kft.-nél vásárolta autóját, egy harmadik generációs Mazda 6-ot. A 2,2 literes (SH302 motorkódú) Skyactiv dízelmotorral szerelt Mazda most is a márkaszerviz udvarán áll, és motorcserére vár. A második tulajdonosnak mindössze 15 ezer kilométer jutott a kék kombival, amely 156 ezer kilométeres óraállásnál váratlanul megállt az autópályán.

György azután írt nekünk, hogy a szervizében megállapították, a motor menthetetlen, mert elszakadt az olajszivattyú hajtólánca, teljesen megszűnt a kenés. Mivel az egyik legbonyolultabb négyhengeres common rail dízelről van szó, a motorcsere és a szerelés összesen 1,8 millió forintba kerülne, nem csoda hát, hogy az olvasó kétségbe esett, és nemcsak a cégnek, de nekünk is írt.  

A kereskedés szerint hiába nem telt még el a vásárlás utáni első hat hónap, és vele a szavatosság első időszaka, mivel a vásárlás után közel 15 ezer kilométert ment az autó, csak ezután állt be a motor. Nem valószínű, hogy az olajpumpa és a hajtólánc már azelőtt rossz volt, hogy átadták a Mazdát Györgynek. 

Amikor olvasónk átvette az autót, még az öt évre hosszabbított garanciaidőn belül volt, csakhogy a kiterjesztett garancia feltételei közt 150 ezer kilométeres korlátozás is szerepel, ezért ez a lehetőség mégsem volt lehetőség. Egyébként a Mazdákra 3 év, vagy 120 ezer kilométeres gyári garanciát adnak. 

Bár a Hilcznél jelezték, hogy a motorcsere teljes költségét a fentiek miatt nem tudják átvállalni, György kíváncsi volt, hogy meddig mehet el az egyezkedésben. Levelét elküldtem Dr. Vágány Tamásnak a D.A.S. Jogvédelmi biztosító jogtanácsosának, aki hamarosan alapos választ küldött. Érdemes elolvasni, mert ezek a részletek évente több száz hasonló ügyet döntenek el – így vagy úgy. 

A használt autó és a szavatosság határai

A kereskedéstől vásárolt használt autóra - egyéb szerződéses kikötés hiányában (pl. extra 1 év jótállás stb.) - a vásárlást követő hat hónapon belül kvázi jótállás vonatkozik. Ezt azt jelenti, hogy a hat hónapon belül felmerült hiba esetén "vélelem" szól amellett, hogy a hiba megvolt az adásvétel pillanatában. Ez azonban a fő szabály, amit rögtön követ egy kisegítő szabály is:

6:158. § [Hibás teljesítési vélelem]

Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

Ebben az esetben nagyon úgy tűnik, hogy a természetes elhasználódásból eredő meghibásodás a teljesítés (vásárlás) után következett be. Az ilyen hibákra mondja azt a szakértői gyakorlat, hogy az elhasználódás egy folyamat eredménye, amelyet nem lehet egy kitüntetett időponthoz kötni, hanem az egyszer csak bekövetkezik.

Ezt a bírói gyakorlat úgy fordította le, hogy az nem minősül önmagában hibás teljesítésnek, ha az elöregedés folyamata természetes módon előrehaladott volt az adásvétel időpontjában. A használt autókkal járó kockázatok körében a vásárlónak számítania kell a futásteljesítményből eredő meghibásodásokra. Az ilyen és ehhez hasonló meghibásodásoknál a sikeres igényérvényesítés leginkább akkor lehetséges, ha az autót vagy annak meghatározott főalkatrészeit valamiféle garanciával értékesítik (pl. az eladó jótállást vállal a motorra). Még az sem számít, ha az adott alkatrésznek van valamilyen tervezett életciklusa, és azt még nem érte el. Az számít, hogy amikor átadták az autót, volt-e és milyen műszaki hibája.

Úgy gondolom, hogy ha 15 ezer kilométert meg tudott tenni (de akár csak 1000-et is), akkor ez a hiba biztosan nem állt fenn az adásvétel pillanatában, máskülönben az autó meg sem moccant volna a vevő alatt a próbaúton. A vélelem tehát nem áll fenn ez esetben, mert az a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne igényt érvényesíteni, mindössze arról van szó, hogy a vélelem dől meg. A vevő megfelelő bizonyíték és módszer esetén bizonyíthatja, hogy a hiba igenis fennállt az adásvételkor. Ebben az esetben én ezt nem látom kivitelezhetőnek.

A felajánlott alkatrészkedvezmény és rezsióradíj-kedvezmény elfogadása nagyon megfontolandó, mert ezek jogilag ki nem kényszeríthető kedvezményeket jelentenek. A jelen esetben jogilag helytálló tájékoztatást kapott a vásárló.

A fenti cirkalmas értekezésem a "pech" árnyaltabb megfogalmazása.

Miután Dr. Vágány Tamás véleményét továbbküldhettem a motorhibás Mazda gazdájának, megtörtént az, ami miatt igazán érdemes ilyen cikkeket írni: a kereskedés és György megegyeztek. Olvasónk megkapta jogi szakértőnk állásfoglalását, így elfogadta a kedvezményes javítási ajánlatot. A motort közben szétbontották, valóban az olajpumpa hajtóláncának elszakadása okozta a hibát. Megsült mind a négy hajtórúdcsapágy, további súlyos kopások  keletkeztek a motor egyéb pontjain is, ezért tényleg cserélni kell az egészet. 

Jóllehet, a fűzött blokkal és néhány segédberendezéssel együtt közel kétmillió forintba kerülne a most nagyjából 4-4,5 millió forintot érő Mazda megmentése, az importőr (szintén méltányosságból) féláron adja az alkatrészeket, a szerviz pedig nem számít fel munkadíjat a meglehetősen macerás művelet után. 

György hamarosan teljesen új motorral kapja vissza az autóját, melyet le is szervizelnek a Hilzcnél, sőt, a motorszám-változás miatt kötelező okmányirodai ügyintézést is átvállalták tőle. Az új gyári motorra és a munkára két év garanciát adnak majd, így ez a Mazda 6, műszaki értelemben közelebb kerül az újkori értékéhez, mintha a régi motort felhasználva próbálnák megoldani az ügyet. A szerelők szerint a turbófeltöltők nem károsodtak, ezek kerülnek rá majd az új motorra.

Kolozsvári Károly, a Hilcz és Fia Kft. kereskedelmi igazgatója azt írta nekem, a harmadik generációs Mazda 6 gyártásának 2012-es kezdete óta 260-280 példányt adtak el a típusból évente, ezeknek mintegy fele dízel, de ezt a motort számos korabeli Mazdába is beépítették. Ehhez képest nem tűnik kiugróan soknak, hogy évi 4-5 hasonló hibával találkoznak a kakasdi Mazdánál, hiszen nyilván nem csak korábbi vásárlóik jelentkeznek, ha baj van. 

Az importőr szerint a Mazda erre a motorra nem hirdetett gyári visszahívási akciót, de ezt az ország összes márkaszervizéből érkező hibajelentések száma sem indokolná. A hasonló motorhibák megelőzésére nincs biztos módszer, mert bár az olajpumpa hajtólánca akár menet közben is elszakadhat, és ha nem állítják le a motort másodperceken belül, olyan súlyos károk keletkeznek a kenésre érzékeny helyeken, hogy csak a fűzött motor jelenthet megoldást.

A korai 2,2-es dízel-Mazdák (3-asok, 6-osok, CX-5-ök) gazdái csak annyit tehetnek, hogy néha ellenőrzik az olajszintet, és kizárólag az előírt típusú olajjal használják az autót. Ez a közös nyomócsöves, részecskeszűrős dízeleknél egyébként is rendkívül fontos. Ha beindításkor villan fel a piros lámpa az érintett autók műszerfalán, azonnal le kell állítani a motort, akkor talán még nem késő. A márkakereskedések és a Mazda-importőr minden olyan esetben igyekszik méltányosan eljárni, amelyben végig vezetett szervizkönyves, a garanciaidőből rövid ideje kifutott autókról van szó. Azt hiszem, a két cég ezúttal tényleg elment a falig, korrektek voltak.