Ilyen, amikor még egyszer megveszed az autódat
Veszel egy használt autót, majd az első évben elköltöd rá a vételárát még egyszer. Elég meredek? Gábor körültekintően választott, amikor megvásárolta a 2004-es Passat 1,8T-t az előző gazdától, mégis sokat költött rá. Összeszedtük, pontosan mire és miért, hogy téged már ne érjen kellemetlen meglepetés, ha használtat vásárolsz.

Több hónapos keresés után pont egy éve vásárolt Gábor egy 2004-es évjáratú VW Passat 1.8T-t, amely az akkori kínálat egyik legszebb darabja volt. Nem is adták olcsón, 1 250 000 forintot kért az előző tulajdonosa a 275 000 km-t futott autóért, Gábor pedig nem alkudott. A boldog hazagurulás után jött a 91 500 forintnyi átírási költség, valamint a kötelező biztosítás 47 611 forintos éves díja. Így a használatba vétel pillanatában 1 389 111 forintnál jártunk.
Csakhogy minden használt autón van mit javítani. Ha a kocsi szép és jó állapotú, sok tulaj általában valami lelkesítő extrát szerez be. Gábor is ezt tette, 4 db 7,5x15-ös Passat CC felnit vásárolt használtan, és a hozzá való, jó állapotú, ismerőstől származó Michelin abroncsokat szereltette fel. Ezután állapotellenőrzésre vitte az autót, ahol csak az ablaktörlőket cseréltették le vele.
Gábor rendet tart maga körül, így minden forint költést, és minden eseményt naplózott a következő hónapokban. Fogyasztásnaplót is vezet, és a turbós benzinmotor magasabb átlagai ellenére máig elégedett a döntésével, bár mint mondta, az egyik nagyobb szervizkiadás után jelentkező hűtőfolyadékvesztés észlelésekor elgondolkozott azon, hogy inkább felgyújtja a Passatot. De ennek már több hónapja, így az autó megúszta, a naplózás is folytatódott.

A fenntartás költsége természetesen függ az adott autó állapotától, elhasználtságától, korábbi karbantartottságától, a típus szervizigényességétől, alkatrész- és szervizáraitól, és a tulajdonos érzékenységétől is. Ez utóbbit azért említem, mert Gábor nem csak a legszükségesebbeket cserélte, hanem mindent, aminél felmerült a csere gondolata. Számunkra ez azért érdekes, mert mindenki maga számolgathat, hogy mit cserélt volna és mit nem, ugyanebben a helyzetben. Továbbá azt is mutatja, hogy minél összetettebb egy autó, illetve minél nagyobb, általában úgy nő a fenntartási költsége is: nagyon egyszerű példát említve itt van a gumiabroncs, amelyből értelemszerűen egy kompakt-, vagy kisautó esetén kisebb méretű szükséges, ami ugyanattól a gyártótól olcsóbban kapható.

A szóban forgó Passat több szempontból is érdekes. Bár az általános állapota és karbantartottsága kifejezetten jó volt a megvásárláskori pillanatban, a kora és a futásteljesítménye borítékol pár olyan karbantartani valót, amelyek előfordulása természetes. Egyrészt az anyagfáradás miatt, másrészt mert az adott alkatrész elérte a csereperiódusát. Ilyenkor kétféle tulajdonosi hozzáállás elképzelhető: az egyik cseréli-, a másik - ha nem robban le a kocsi -, használja tovább.
A Passat a többlengőkaros futóművével, a benzines turbómotor az összetettségével kívánhat figyelmesebb karbantartást. Több lengőkar, az több cserélni valót is jelent. Az 1,8 literes turbómotor alapvetően egy kitartó darab, de van néhány pár rá-, illetve a konszernmotorokra jellemző hibaforrása. Ilyen futásteljesítménynél a felkeményedő szelepdekli-tömítés, a hátsó vízcsőcsonk deformálódása, a trafóelpukkanás, az olajlerakódások, az elrepedő nívópálcahüvely okozhatnak kisebb-nagyobb kellemetlenségeket.

De visszatérve a költekezésre, Gábor nem akarta halasztani a dolgokat, és különben is ki nem mondott alapszokás, hogy vásárlás után kell egy olajcsere. Ezt megejtette. Alapos szervizbe vitte, ahol nagyobbrészt új kocsikat javítanak. Ez azt is jelenti, hogy az újszerű kocsik tulajdonosainak (cégek) számlaszintjeihez szoktak, tehát mindent korrekten felszámoltak a kocsin.
A motorolajon, szűrőn kívül cserélték a légszűrőt, üzemanyagszűrőt, a pollenszűrőt, lecserélték a váltóolajat, a hűtőfolyadékot. Hatezerért még lemosták kívülről a klímahűtőt, amire kicsit mosolyra húzódik az ember szája. 103 000 forinttal lett Gábor zsebe könnyebb. (Átlagautós megelégedett volna az olajcserével, és a két papírszűrő – pollen, levegő – cseréjével, feleennyiért).

Úgy látszik tetszett a tulajdonosnak a szervizhangulat, mert egy hónap múlva újra beállt az emelőre. Egy gyors 88 ezres körben új féltengely-gumiharangokat, hosszbordás-szíjakat, első fékcsöveket, fékfolyadék-cserét és rezonátorcsőcserét hajtottak végre. Megint csupa kopó dolog, illetve olyan, amelyről nem tudni az előző tulajdonosok mikor cseréltették. És amúgy is közelgett a műszaki vizsga időpontja, amely jó állapotot kíván.
Ez komoly érvágás volt. Az úri szerviz egy kis hibát sem engedett, legyen a kocsi tudása újszerű! Első lengőkar-készletet, illetve négy lengéscsillapítót cseréltek, újak továbbá a kormányösszekötők, illetve a jobb hátsó kerékcsapágy. Ismerve a kocsit, az összes lengőkar és a gátlók cseréje kicsit túlzás volt, a régiekkel is vizsgaképes maradt volna a Passat. Mégis tény, hogy az új, tényleg jó minőségű alkatrészekkel még jobb lett – bár fájhatott kifizetni a jó 420 000 forintot, amikor még csak négy hónapja volt Gáboré az autó, ennyi idő alatt taxival is olcsóbb lett volna közlekedni.

Na de nem azért vagyunk férfiak, hogy így gondolkozzunk. Az autó általános állapota a fenti javítások után tényleg sokszorosan lekörözte kortársaiét. Öröm volt vele menni. De ilyen költségek után, és az öröm ellenére leoldott a biztosíték Gábornál, mikor az autópályán bejelzett az olajszint-jeladó. Utántöltögetve menekült szervizbe, a legrosszabbra gondolva. De csak a szokásos VW-motor nyűg érte utol: elrepedt a nívópálca műanyag hüvelye és az itt keletkezett résen nyomta ki magasabb fordulatszámon az olajat a motor.
Kicserélték a 600 forintos alkatrészt, illetve az olajszint-jeladó tömítését is, mert szivárgás nyomát lelték ott is. Ugyanekkor a jobb első ajtózárat is javították, így ez egy újabb 31 230 forintos kör volt Gábornak az ijedtségen felül.

Békésebb idők következtek a további hónapokban, az olajutántöltéseken túl, amelyeket az 1.8T-, TFSI-, és Opel-tulajok sztoikus nyugalommal tűrnek, nem volt más feladat. A Passat szépen gyűjtötte a kilométereket, meghálálva a gondoskodást. Gábort már zavarhatta a helyzet, mert nem bírva ki a csendet októberben vett új csomagtartó teleszkópokat ötezer forintért.
Ez jel volt az égiek felé, hogy költeni szeretne még a kocsira. Megvolt tízezer kilométer a legutóbbi olajcsere óta, így Gábor elvitte karbantartásra az autót. Bár nem volt időszerű, mert papíron még hetvenezer kilométer volt hátra a vezérléscseréig, mégis, megnyugtatásul megrendelte azt is. Egyúttal cserélték a féltengelycsuklókat, a szelepfedéltömítést, illetve a nívópálcát is, így 360 ezer forint távozott Gábor bankszámlájáról, igaz, az autó még jobb lett, ő pedig nyugodtabb.

Jött a tél, kellett egy téligumi-garnitúra, mivel az előző tulajdonos által adott régi abroncsok már kicsit fáradtak voltak: nem is a futófelület volt kopott, hanem a gumik túl kemények. Karácsony előtt az 1.8T úgy döntött, hogy újabb típushibát dob fel, és elengedi a hűtőfolyadékot. Igen, a hengerfej hátsó végén lévő vízcsőcsonk adta meg magát, ahogy ezeknél a motoroknál gyakran előfordul, ám ezúttal nem deformálódott, hanem megrepedt. A csonk olcsó, cseréje a kis hely miatt macerás. Ekkor Gábor is elkezdett számolni, mint Papp Tibi az Audival: egy.
Ezt a kört megúszta harmincezer forintból, majd pár napra rá meg is bocsátott az autónak, mert egyébként nagyon elégedett volt vele. El is vitte az Autokorbelhez leméretni a teljesítményét, hogy kiderüljön, mit tud 293 500 km-rel az órájában. Az 1.8T szépen teljesített, ismét meghálálva a karbantartást, mert 153 lóerőt és 213 Nm-t mutatott a mérésen. Közben még volt egy fűtőradiátor-átmosás, mert nem is fűtött az autó, illetve fura hangokat is adott, de az megvolt 24 000 forintból.
Szerviz / egyéb tevékenység | Összeg | Dátum | Km |
Vételár | 1250000 | 05.04.2018 | 275000 |
Átírás | 91500 | 05.04.2018 | |
Biztosítás | 47611 | 09.04.2018 | |
Gumi 225/45/R17 Michelin Crossclimate | 50000 | 17.04.2018 | |
Felni Passat CC 17" | 100000 | 17.04.2018 | |
Gumiszerelés+tárolás | 6000 | 22.04.2018 | |
Állapotfelmérés | 27588 | 23.04.2018 | |
Ablaktörlő | 11624 | 24.04.2018 | |
Olajok, szűrők, hűtőfolyadék, klímahűtő mosás | 103197 | 17.05.2018 | 278681 |
2*1 liter Castrol Titanium 5W40 | 7500 | 18.05.2018 | 278681 |
Hosszbordásszíj készlet, első fékcsövek, fékfolyadék, rezonátorcső, J féltengely gumiharang | 88312 | 19.06.2018 | 280383 |
2.5 dl olaj utántöltése | 12.07.2018 | 281685 | |
Műszaki, lengőkarok, gátlók, gömbcsuklók, szilentek, JH csapágy | 419173 | 24.07.2018 | 282245 |
JE ajtózár, nívópálca vezetőhüvely, olajszint jeladó tömítés javítás - kb. fél liter olaj elfolyt | 31230 | 27.07.2018 | 283503 |
Szervóolaj, 1 liter, (kb. 2 dl utántöltése) | 5975 | 31.07.2018 | 284130 |
2.5 dl olaj utántöltése | 22.08.2018 | 285672 | |
2.5 dl olaj utántöltése | 07.09.2018 | 286916 | |
2.5 dl olaj utántöltése | 30.09.2018 | 288524 | |
Csomagtartó teleszkópok | 5000 | 06.10.2018 | 289230 |
Olaj (+2 l), szűrők, vezérlés, vízpumpa, féltengelycsuklók, szelepfedél tömítés, nívópálca + cső, klíma (töltés, csövek, ventilátor) | 359426 | 19.10.2018 | 289300 |
Gumi 205/55/R16 91H Continental Wintercontact TS860 | 132000 | 24.10.2018 | 289358 |
Gumiszerelés+tárolás | 8000 | 24.10.2018 | 289358 |
2.5 dl olaj utántöltése | 16.11.2018 | 291047 | |
2*1 liter fagyálló | 3000 | 07.12.2018 | 291779 |
Vízcsőcsonk csere, hűtőfolyadék feltöltés | 30000 | 20.12.2018 | 291914 |
2.5 dl olaj utántöltése | 12.02.2018 | 292859 | |
Fűtőradiátor átmosás (autodokik, Tarsoly Péter) | 24000 | 21.02.2018 | 293450 |
Fékpad, autokorbel (153 LE/213 Nm) | 15000 | 22.02.2018 | 293500 |
Gumicsere, tárolás | 10000 | 14.03.2018 | 294620 |
Össz ráfordítás, biztosítás, átírás, ár nélkül | 1.437.025 |
Azóta, egészen a nyári garnitúra cseréjéig csak pár ezer forintos olajutántöltések voltak. Viszket is már Gábor tenyere, hogy valamit megint rendbe kéne hozatni az Passaton. Ismeri az én autóim történetét, így már pontosan tudja, mi lesz a következő: a kartergáz visszavezető csőrendszer cseréje. Biztos nem új az autóban, és amúgy általában azt is cserélni kell a VW-Audi modelleken ilyen korban és futásteljesítménynél.
Fogyasztásmonitor
A Passat új gazdája 2018.04.11-én tankolt először a frissen vásárolt autóba. A költségtáblázatokat márciusban kaptuk meg tőle, az utolsó bejegyzés március nyolcadikai. Ez idő alatt 1624 liter OMV 100-as benzint égetett el az autó, amire 685 181 forintot költött Gábor, és eközben 18 033 kilométert tett meg. Az autó átlagfogyasztása a méretéhez, teljesítményéhez, üzemmódjához képest nagyon kedvező 8,86 literre jött ki. Ez is érdekes tapasztalati érték a kezdő-, vagy jövőbeli autótulajdonosok számára, hogy tudják, körülbelül milyen költségekkel számolhatnak. A biztosításon, karbantartási-, és üzemeltetési költségeken túl vannak még egyéb fizetnivalók, mint az úthasználati díjak, a parkolási díjak, amelyek szintén növelik az autóhasználat költségeit.
Azért mutattuk meg Gábor Passatjának történetét, hogy lássák, mennyire fontos előre kalkulálni, amikor bármilyen használt autót vásárolnak. Aki ismeri a típusok és motorváltozataik jellemző hibáit, az alkatrészek és javítások költségeit és az egyéb, várható kiadásokat, az aligha érzi majd csalódásnak az összességében tetemes kiadásokat, hiszen tudja, hogy használt autók történetében ezek a kiadások teljesen természetesnek tekinthetők.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
