2020.03.13. 06:12 Módosítva: 2020.03.13. 08:36

Tegyük fel, hogy ott állok Balassagyarmaton, mondjuk holnap este, 6,1 millió forinttal a kezemben, a hátam mögött Józsival, a tréleressel. Lassan begurul a litván rendszámú autó a parkolóba, ahová megbeszéltem a találkozót a nepperrel. Elborít a vásárlási agybaj, leszámolom a pénzt a hároméves Toyota GT86-ért, és már viszem is haza. Ha mindez lezajlott volna, én sem szeretnék olyan üzeneteket kapni, amelyben bemutatják az autó múltját.

Ezt az egészet elrendezhetnénk annyival, hogy tisztázzuk: joga van-e mindent tudni egy használtautó-vásárlónak, ami a kiválasztott autóval korábban történt? További kérdés: gazemberség-e újszerűként hirdetni egy olyan autót, amelyről tavaly márciusban az alábbi fotók készültek, és ezen az oldalon közölték őket.

A Copart árverező cég, 1982-ben alapították, 187 ezer jármű szerepel az adatbázisában és három éve 1,45 milliárd dollár bevételt termelt a tevékenységével. A sérült vagy roncsautók nemzetközi kereskedelme óriási üzlet. Az USA-ban nemcsak azok az autók számítanak roncsnak, amelyek ablakig vízben álltak a hurrikánszezonban, de azok is, amelyek hagyományos balesetben törtek össze. A képeken szereplő Toyota GT86 2017-es gyártású, mindössze 18 ezer mérfölddel balesetezett, kinyílt a jobb oldallégzsák, illetve a függönylégzsák, sérült a sárvédő, kiszakadt a teljes jobb első futómű.

Hogy mindez a karosszéria fő tartóelemeit mennyire érintette, elhúzódott-e a torony, esetleg deformálódott-e a karosszéria ezen része, az teljesen homályos, nincs róla leírás a Copart honlapján. Az autóért ebben az állapotában mindössze 4150 dollárt (kb. 1,2 millió forint) adott valaki a tavaly márciusi árverésen, majd májusban, amikor még mindig viharvert, de már működőképes, indítható és gurítható volt a Toyota, 7100 dollárért cserélt gazdát ismét, ami a jelenlegi középárfolyamon számolva 2,1 millió forint.

Valaki már itthon is meg akarta venni, ugyanis éppen eladásra hirdetik. Amikor olvasónk tanácsára én is jelentkeztem az alábbi Használtautó.hu-s hirdetésre, az autó mostani eladója sms-ben elküldte az alvázszámát. Az amerikai árveréseket megjárt Toyota és ez itt, egy és ugyanaz. 

Te ne járj így, kérdezz le a TotálKárral!

A TotálKár kártörténeti szolgáltatás az utóbbi húsz év magyarországi káreseményeiről ad tájékoztatást a vásárlása kiszemelt autó alvázszámának megadásával. A szolgáltatás adatbázisában a kárrendezési folyamat során keletkező kárkalkulációs információk szerepelnek. Ha a TotálKárban van adatlap, annak a lekérése 3990 forintba kerül, ha nincs, akkor a lekérdezés ingyenes. Kezdhetjük? Kattints ide!

A különbség elég szembetűnő, egyúttal a cikk elején feltett kérdésekre is megkaptam a válaszokat. Egyrészt a mostani eladó elárulta, hogy a Toyota sportkupé az Egyesült Államokból származik, azt is, hogy a jobb első sárvédőjét cserélni kellett egy sérülés miatt, azt viszont hozzátette, hogy a sérülés nem volt komoly, mechanikai elemeket nem érintett. Vagyis szerinte a vevőnek nem kell tudnia, hogy a GT-nek kiütötték a jobb első futóművét, és a lökhárítók is leszakadtak. Elmondása szerint az autón litván rendszám van, de az már nem derült ki, hogy miért takarta le mindkettőt a fotózáshoz.

Újszerűként hirdeti a Toyotát, akár át is hozza nekem Balassagyarmatra, ha valóban szeretném megvásárolni. Kecsegtető ajánlat. 6,1 millió forintért nem lehet ilyen korú, mindössze hároméves GT86-ot találni a tizennyolc meghirdetett példány közt. A legolcsóbbért 4,7 milliót kérnek, de közel százezer kilométer van benne, és öt évvel idősebb. Az árban a miénkhez közelebb eső autó 2013-as, magyar rendszámos, de abban is százezer kilométer van már, így nem releváns az összehasonlítás. 

A fekete GT86 törött állapotában készült fotókat megmutattam Szendrei Józsefnek, a márkaspecialista ToyoTeam Garage vezetőjének is, aki szerint nem lehet pontosan látni, hogy valóban sérült-e a balesetben az autó jobb oldali rugótornya, vagy sem, bár a jelek biztatóak, talán megúszta az autó. Élőben kellene látni, hogy vannak-e egyéb sérülései a karosszériának. Nem ártana egy műszeres diagnosztika sem annak eldöntésére, hogy minden elektronikus rendszer rendben működik-e, például kerültek-e új légzsákok a régiek helyére.

Ahogy az elején írtam, tulajdonképpen mindegy, sikerült-e teljesen eltüntetni a GT86 korábbi sérülésének nyomait vagy sem. Az is mindegy, hogy olcsóbb, mint a hasonló autók, de tudom, hogy sokan ezt nem értik és azt gondolják, ha valami olcsóbban meg lehet venni, azzal kapcsolatban ne várja el a vevő, hogy minden rendben legyen vele. Ez óriási tévedés. Mindenkinek joga van tudni, hogy amiért fizet, pontosan milyen tulajdonságokkal bír és ehhez szorosan hozzátartoznak a korábbi vagy jelenlegi műszaki hibák és igen, a baleseti előélet is. Amikor ezeket letagadják, elmaszatolják, vagy meg nem történtnek tekintik, ott be akarják csapni a vevőt.

Hát, így nem vettem 6,1 millióért keveset futott Toyota GT86-ot.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.