2020.04.17. 14:15

Ez a negyedév kuka - a frappáns megfogalmazás az egyik nagy magyarországi autóimportőrtől jött és nagyjából kifejezi mindazt, amit a koronavírus-járvány kapcsán várnak a márkaképviseleteken. Most is lehet új autót vásárolni, sőt, nem fognak bezárni a szalonok, e helyett minden gyártó próbálja a legtöbbet kihozni a helyzetből és átvészelni a következő hónapokat. Körbekérdeztem, hogy milyen lehetőségei vannak annak, aki új autóba ülne.

Az első traumán túl vagyunk. Az iskolák, színházak és más közintézmények zöme bizonytalan időre bezárt, nem lehet étterembe menni, barátokkal találkozni, szóval a koronavírus-járvány felszámolta a közösségi létezés minden alapvető formáját. Aki teheti otthonról dolgozik, bár a kijárási korlátozásokról szóló kormányrendelet hatálya alatt kiléphet a lakásból, ha erre különös oka van. Ilyen lehet bizonyos egészségügyi és más szolgáltatások igénybevétele, az idősekről való gondoskodás és igen, ilyen a vásárlás is. Mindegyikhez szükség lehet autóra.

Amikor tegnap megpillantottam a Fiat gigantposzterét az M1-es és M7-es autópálya budapesti kivezető szakasza mellett, elgondolkodtam. A szlogen fájdalmasan önreflexív: "Most be kell érned a látvánnyal". 

Ötven százalék visszaesés

Sokan annyira komolyan veszik az üzenetet, hogy nem is otthonról nézik a ház előtt álló új autójukat, ahogy végül is a reklám sugallni szeretné, hanem a vásárlás előtt/helyett maradnak otthon. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete áprilisra és májusra 50 százalékos piaci visszaesést prognosztizált, és a hónap elején kiadott közleményében remélte, hogy ezt az év járványmentes hónapjai kompenzálják majd, így összesen 155 ezer új autót adnak el 2020-ban, Magyarországon.

Ez a wishful thinking - vágyvezérelt gondolkodás nem jellemző most, a hónap közepén, amikor hivatalos becslések júliusra teszik a koronavírus-járvány magyarországi tetőzését, azt pedig megjósolni sem lehet, hogy milyen ütemben áll talpra a kereskedelmi szektor új autós szegmense, amelyben a legolcsóbb termék hárommillió forintba kerül. Éppen ma, a cikk megjelenésének napján jött ki az Európai Uniós gyászjelentés. Az huszonhét tágország eladásai márciusban 55 százalékot estek átlagosan, ez nálunk 14,3 százalékot jelentett, de Olaszországban több mint nyolcvanat. A különbség nagyrészt abból adódik, hogy hová mikor tört be a járvány. Baljós támpont lehet még, amit az átlagosan eleve alacsonyabb áron dolgozó használtautó-kereskedők mondtak ebben a cikkben.

Volkswagen Golf háromféle áron

Tizennégy helyre küldtem el a kérdéseimet, hogy lássuk, mit léptek a nagy márkák a járványhelyzetben és milyen feltételek mellett lehet most új autót venni Magyarországon. Spoiler: raktári autót azonnal és sokkal olcsóbban adnak, a többire sokat kell várni mert állnak, vagy álltak a gyárak világszerte.

A legnagyobb magyarországi importőr a Porsche Hungária az Audi, a Seat, a Skoda és a Volkswagen, illetve ennek haszonjárműves divízióját képviseli és egy ideje mindennap találkozom az ózongenerátoros fertőtlenítésről szóló Facebook-videóikkal, de ilyesmit a többi importőr zöme is alkalmaz.

A VW-konszern márkáinak országos kereskedői hálózata a kormányrendeletnek megfelelően változtatta nyitva tartását. A szalonok háromig, a szervizek általában ötig vannak nyitva. A cégek többsége nem változtatott a garanciális feltételeken sem, tehát szemben a lejáró személyes dokumentumok érvényességének halasztott meghosszabbításával, a még garanciális autónkat időben kell karbantartásra vinni. 

mti-autóeladások-eu

A Volkswagen-konszern gyárai március 19-én leálltak, és bár folyamatosan tervezik az újraindulást, ezt a VW-hez hasonlóan a többség április második felére, esetleg május elejére időzítette. A Volkswagen árat emelt, ennek részben a CO2-kvóta, illetve a gyenge forint is oka lehetett. Ha a VW on-line eladói felületére kattintunk, ott autónként háromféle árat látunk. Egy példa, Golf Life 1,5 TSI OPF 8,6 milliós listaáron, 8,2 milliós akciós áron és 8 milliós on-line akciós áron. Igen, ez ugyanaz az autó és a többinél is így bucskáznak le az elméleti és a gyakorlati árak.

Érdekes módon a Skoda és az Audi nem hárította át a forintgyengülést a vevőkre. A válaszadáskor 4-6 héttel hosszabb várakozási időre lehetett számítani ezeknél a márkáknál a nem raktári autók esetében, de amúgy önmagában a Volkswagennek itthon hétszáz készleten lévő új autója volt. A helyzet a többi konszerntag esetében is hasonló, bár a Skoda az átlagosan egy hónapos szállítási csúszás ellenére nagyon eltérő időpontokat vállal: a Kamiq a megrendeléstől számított 14-18 hét alatt érkezik meg a vevőhöz, illetve motorváltozattól függően 26-40 hetet kell várni egy ritkább összeállítású Superb Combira, vagy Kodiaq-ra. Egyébként hatszáz raktári autója volt a Skodának, amikor az importőrt kérdeztem. 

A Suzuki nem árulta el, hogy mekkora készletből válogathatnak most az "azonnal kell az autó" típusú vásárlók, de a cég közleménye szerint minden modell elérhető raktárról is, az esztergomi gyár újraindítására pedig felkészültek. Mivel számos itthon forgalmazott típus nem nálunk készül, az alkatrészpótlással is lehetnek gondok, de főként távoli piacokon dolgozó beszállítók esetében.

A legolcsóbb Ignis, egyben az egyik legolcsóbb új autó itthon a maga 3,7 millió forintos árával. A Suzuki nem hirdetett kifejezetten a koronavírus-járvány miatt központi akciót, de ahogy minden más márka esetében, itt is erősen javasoljuk, hogy mindenki érdeklődjön a kereskedőknél, esetleg pattintsa fel a Jóautók.hu és a Használtautó.hu szalonautós ajánlatait, mert azok szinte mindig kedvezőbbek, mint a listaárak. 

BMW milliókkal olcsóbban

Ez utóbbira kifejezetten fel is hívja a figyelmet a BMW. A Wallisnál például a 220i Coupé 9,9 millió forintba kerül, 13,6 helyett. Bár a márkaszervizek működnek és több hónapra elegendő raktárkészletből tudnak alkatrészt adni a legtöbb esetben, a BMW-szalonok most elsősorban telefonon és e-mailen elérhetőek. Ennek megfelelően nemcsak a javításra leadott autók hozom-viszem szolgáltatás keretében történő átadására van lehetőség, de az ügyfelekkel való személyes találkozókat is úgy alakították, hogy abban a lehető legkisebb víruskockázat legyen. A BMW legtöbb gyára április 19-ig szünetelteti a termelést, árat nem változtattak, raktári autókról pedig a kereskedőknél érdemes érdeklődni, pontos darabszámot tehát ez a márka sem közölt. 

A Mercedes rekord negyedévet zárt Magyarországon, de gyanítom, hogy ezt a rekordot sokáig emlegetni fogják. A kecskeméti gyár is közel egy hónapja áll már, és legkorábban április 22-én indulhat újra a termelés. A cég egyébként ugyanúgy jellemzően 15 óráig tartja nyitva kereskedéseit és 15 óráig, vagy ennél tovább a szervizeket. Az előbbire magyarázat – és nem csak a Mercedes esetében –, hogy a drasztikusan csökkent ügyfélforgalom miatt eleve kevesebbet dolgoznak az eladók és kevesebben is vannak bent egyszerre a szalonokban. Az egyedi ajánlatok itt találhatók, de a hirdetésvadászat szintén ajánlott.

Hogy mennyire nem érdemes a listaárakkal vacakolni, arra tökéletes példa az Opelé, amely ezen az oldalon ezres nagyságrendben mutat már legyártott, magyarországi kereskedésekben található autókat. Aki nem akar a március közepén leállított szentgotthárdi motorgyár okozta kiesés és a mostanában várható újraindulás miatt túl sokat várni, az eleve a fenti linken kezdje.

Tengernyi Opel: ezért érdemes keresgélni

A készletoldalon olyan extremitásokkal találkoztam, mint a 4 millió 490 ezerről 3,9 millióra leárazott Corsa 75 lóerős alapmotorral, de mindenféle színben, illetve 2019-es gyártású Astra K 123 lóerős benzinmotorral az eredeti 6,53 millió helyett 5,2-ért, esetleg az a szalonban álló Insignia amelyet 12,3 millióról áraztak le 8,2 millióra. Az Opel is vállal kiszállítást, a vevőknek összesen kétszer kell személyes kapcsolatba lépniük az eladóval: amikor aláírják az adásvételit és az okmányirodai ügyintézéshez szükséges papírokat, illetve amikor a cég kiszállítja az autót. 

A Mazda ára is puhítható

Oké, talán az Opelnek ilyen gigantikus raktárkészlettel túl könnyű dolga is van. Mi a helyzet a Mazdánál? Kis gyártó, világszintén nem éllovas, de itthon és Európában is sok típusát ismerik, viszont egyiket sem gyártják a közelben. A Mazdánál átlagosan négy hónapra vettek fel rendelést eddig. A járvány miatt a már megrendelt autókat egy hónappal később adják át az új rendszerben, de a cégnek van itthon kétszázötven járműből álló raktárkészlete, így aki ezek közül választ, 2-4 hét alatt új Mazdába ülhet. A kereskedők a 6-os, 3-as és a CX-5 modellek esetében olyan bónuszt kapnak az importőrtől, amelynek terhére adhatnak egyedi kedvezményt a vásárlóknak. Gyanítom, most tényleg érdemes erről érdeklődni.

A Hondánál is hasonló a helyzet, mint a Mazdánál. Van négyszáz raktári autójuk, amit viszont ezután kell legyártani, arra 1-2 hónappal többet kell várni, mint korábban. A szervizek érzik, hogy az ügyfelek kevesebbet mennek az autóikkal, így nyilván kevesebb a javítás, vagy lakatolás, de aki kéri, annak biztosítják a háztól-házig szolgáltatást, és persze kitakarítva adják vissza az autókat. A Honda nem hirdetett külön akciót az új helyzet miatt, de itt is megjegyzem, hogy a listaárak nézegetése helyett mindenki kérdezősködjön az egyedi ajánlatokról, azokban szerepelnek a valódi árak. 

Jótékonyságra is jut erő

Szinte az összes megkérdezett importőr prioritásként kezeli a közhasznú szervek támogatását, amelyek küzdenek a vírusjárvány megfékezéséért. A Ford április elején tizenöt személyautót és kisbuszt ajánlott fel használatra, humanitárius célból, és a Dacia, illetve a Renault szervizekben is előre veszik mentők, vagy a Vöröskereszt autóinak javítását, de sem az ügyfelek autóinak kiszolgálásával, sem az értékesítéssel kapcsolatban nincs most fennakadás.

Az alkatrészellátással kapcsolatos jó hír még, hogy Győrben működik a francia konszern Közép-Kelet Európát kiszolgáló raktárbázisa, így minden van polcon, szinte azonnal. A Renault és Dacia autói közt találjuk a piac legolcsóbbjait is, mint a most éppen 3 millió 59 ezer forinttól induló Sandero, vagy az új Clio fapados kivitele, amely elvileg közel 800 ezerrel drágább, mint a Dacia, valójában ez igazi alma-körte összevetés. A Renault még árulja a Clio előző (IV.) generációját is, találtam belőle 3 millióért néhány nullkilométeres példányt a kereskedések apróhirdetéseiben. 

A globális autóipar éppen most vált ritmust, de ez néha olyan extremitásokat eredményez, mint a Volvo esetében, amely Kínában, Amerikában és Európában is gyárt autókat. Mivel a kínai holdújév miatt január végén eleve két hétre leállt az ottani üzem, és ehhez a koronavírus-járvány további hat hetet tett hozzá, azt gondolhatnánk, hogy aki XC90-et vagy V60-at rendelt annak most sokáig várnia kell az átadásra, de ez mégsem így van, mert a kínai üzem két hete újraindult, így az érintett modellváltozatok rendben elkészülnek, és nyár közepén érnek a gazdáikhoz. Mindeközben persze a másik két Volvo-gyár éppen két hete állt le, április második felében tervezik újraindítani ezeket, ami akár 5-6 hetes szállítási csúszást is eredményezhet. Persze, hogy ez mikortól számolhat, azt nagyban befolyásolja a járványügyi helyzet európai és egyesült államokbeli alakulása. A Volvo az eddigi akcióit folytatja, melyeket az S60 és V60 modellekre kiterjesztett kisflotta-kedvezménnyel egészítenek ki, alkatrészellátási gondok egyelőre nincsenek. Aki pedig raktári Volvót venne, az százhatvan autó közül választhat és mint láttuk, akár fél évvel korábban lehet autója, mint ha rendelne egyet. 

A nagycsaládos autókra várni kell, másra nem

Nemcsak a Peugeot érintett erősen a nagycsaládosok számára hirdetett állami autóvásárlási lehetőségben, de a PSA-csoport képviselete a nekem adott válaszaiban külön kiemelte, hogy a hétszemélyes Riftert és Travellert a járvány előtt is eleve hosszabb határidővel rendelhették a vevők, akik 4-6 hónapot voltak kénytelenek várni az autóra, a Peugeot-nál szokásos 2-3 hónap helyett. Azt viszont nem lehet megmondani, hogy az egész áprilisban biztosan szünetelő gyártás miatt mennyivel lesz hosszabb a rendeléstől számított várakozási idő az egész modellpaletta esetében. Az is fontos viszont, hogy a nagycsaládos modelleket leszámítva szinte mindenből van Magyarországon raktári példány, és ahogy a többi márkánál láttuk, ezek is sokkal olcsóbbak lehetnek a listaárnál, így marad a telefon és az e-mail a kereskedőknek, akik most biztosan villámgyorsan reagálnak, ha vevő bukkan fel a láthatáron. A cég egyébként akciót hirdetett ezekre az autókra, így lesz a listaáron több mint 6,3 millió forintos Peugeot 308-ból 5,5 milliós indulóárú autó, vagy még olcsóbb, ha a kereskedői ajánlatokat nézem, mert ott akadnak ötmillió alattiak is. 

A Fiattal kezdtem a cikket a máris korszakos szimbólumnak tűnő reklámüzenete miatt, de rögtön meg is kerestem a márkával mostanában egy az egyben azonosított 500-at az apróhirdetések közt. Összesen száz szalonautót hirdetnek a kereskedők jellemzően 3,5 millió körül, illetve van központi bevezető akció a hibridre is, miközben a listaára jóval magasabb. A Fiat amúgy szintén érintésmentességet ígér, vagyis kevés ügyfélkontaktust és nemcsak a miniautó, de a tömegmodell Tipo esetében is igaz, hogy a központi honlap 4,3 millió forintos indulóára erősen alku előtti, amúgy négymilliónál olcsóbban adják a raktári autókat, és ebből a típusból is létezik korlátozott központi ajánlat, ami egy harmadik eshetőség.

Raktári autók, várakozás, áremelkedés

Egyszerre három dolog miatt lett most nagyon rossz autógyártónak lenni. Az egyik természetesen a járvány, amely a vakcina megérkezéséig és a tömeges védőoltásig, tehát idén biztosan velünk lesz még így vagy úgy. A másik a nyomában járó, egyelőre felmérhetetlen gazdasági visszaesés és az ennek hatására visszafogott fogyasztói bizalom. A harmadik a CO2-para. Ez ügyben már az Autógyártók Európai Szövetsége is köszörüli a torkát: levelet írtak Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének és egyebek mellett kezdeményezték, hogy az új helyzetben gondolja át a Bizottság a széndioxid-kvótára vonatkozó szabályozást.

Levideózzák neked az autót

Erre kicsit rímel a Toyota nyilatkozata. Az első negyedévet 42,8%-os bővüléssel zárták a kivonásoktól tisztított magyarországi újautó-piacon, a Lexus 34,3%-kal növelte itteni eladásait, a kínált zöme hibrid és már van villanyautójuk is, szóval őket nem sújtja annyira a környezetvédelmi átalakulás. A Toyota ezen kívül bevezette a virtuális autószalon szolgáltatást, amelyre előre kell regisztrálni, az értékesítő felveszi a kapcsolatot az ügyféllel és kamerával megmutatja az autókat.

A Toyotának is több hónapnyi magyar készlete van egyébként, így tudnak mit mutogatni. Hasonló on-line autóbemutatókkal próbálkozik a magyar Kia-hálózat egyik tagja, és sejthető, hogy ez a módszer velünk marad a válság után, hiszen sok előnye lehet a személyességnek az átkozott chatbotok korában. A szlovákiai Kiákra egyébként 3-5 hónapot kell most várni, a koreaiakra pedig 5-7-et, de ennek az importőrnek is mélységesen nagy a raktára. 

Egyszerre tűnnek el a vevők az újautó-piacról a kényszerű áremelésekkel és az otthonmaradásra késztető élethelyzettel, melyekhez még a történelmi mélyponton álló forintárfolyam is hozzáteszi a magáét. A végére hagytam a készletrekordert: a Nissan az. A cégnek nyolcszáz autója áll a magyar kereskedésekben, az országos központi raktárakban pedig további ezer. Aki ezek közül választ, heteken belül megkapja, aki viszont rendel egy teljesen egyedi összeállításút, annak 5-9 hónapot kell várnia, a villanyautókra, például Leafre pedig még többet. Ez utóbbival és minden villanyautóval, illetve konnektoros hibriddel kapcsolatos fejlemény, hogy egy ideje nem igényelhető a vásárlásukhoz a korábban megszokott, 1,5 millió forintos állami támogatás. 

Kevés korlátozással és komolyan vett óvintézkedésekkel találkozhat a szalonokban aki most venne Magyarországon új autót. Olcsóbban, vagy sokkal olcsóbban lehet raktári példányhoz jutni, és ha valaki ezek közül választ, annak még várnia sem kell a gyárak újraindításáig. Olyan sok tényező drágítja most és fogja tovább drágítani hamarosan az új autókat, hogy ezek az ajánlatok márkától függően nagyon erősek és pokoli gyenge piacon. Hogy mi várható a járvány után, azt a következő cikkben fejtjük ki, illetve ebben a korábbiban vázoltuk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.