Máris megvannak a rollerszigor nyertesei

2023.09.02. 13:14

A párizsi tiltás és a madridi rolleres korlátozás nyomán a villanybringák lendületet kaptak.

Bár a villanyroller-kölcsönzéssel foglalkozó cégek és az ezt a fajta közlekedést kedvelő párizsiak reménykedtek abban, hogy a francia fővárosban mégsem tiltják be a villanyroller-kölcsönzést, a tiltás életbe lép. Ezzel egy csapásra 15 ezer villanyrollerrel kevesebb fogja zavarni azokat, akik utálják az elektromos rollereket – derül ki a CNBC cikkéből

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

Az ezzel kapcsolatos népszavazást áprilisban tartották, ám a részvételi arány mindössze 7 százalékos volt. Erre alapozva, valamint a jövő évi párizsi olimpia közlekedési nehézségeire hivatkozva sokan szerették volna meg nem történtté tenni a referendumot. A párizsi önkormányzat tartotta magát a szavazás eredményéhez. A népszavazáson részt vevők 90 százaléka egyébként a tiltásra szavazott, a többi párizsi távolmaradásával segítette a kölcsönrollerek eltűnését városa utcáiról. A villanyroller-kölcsönzés ezzel együtt nem tűnik el Franciaországból. Számos városban, például Marseille-ben vagy Lyonban továbbra is működni fog.

Váltás

Mindenesetre a párizsi döntés után az egyik nagy rollerkölcsönző cég, a Lime azzal vigasztalódik, hogy bővítette villanybicikli-szolgáltatását Párizsban. Korábban 5000 darabos rollerflottát üzemeltetett, most tízezer e-bike-kal van jelen a francia főváros utcáin. A cég közlése szerint az elmúlt évben 73 százalékkal ugrott meg bringái kölcsönzése. A Dott más nyugat-európai városokba vitte párizsi rollereit és szintén a villanybicikli-bizniszben erősítene Párizsban. A vállalatok esélyei jók, ugyanis Párizs baloldali önkormányzata fokozatosan vissza akarja szorítani az autóhasználatot a város központi részein. Sok helyre csak kerékpárok, a tömegközlekedési járművek és külön engedéllyel rendelkező autók hajthatnak be.

A világ sok városában folyik a vita arról, hogy a villanyroller haszontalan dolog-e vagy sem. Az ellenzők szerint több kilométeres távolság megtételére alkalmatlan, rövidebb távon az úthibák miatt veszélyezteti a használóját, illetve járdán közlekedve a többi gyalogost, kulturált parkolása pedig megoldhatatlan. A támogatók szerint fontosabb, hogy a pöfögő járművek egyik alternatívája.

Sok város az arany középutat keresi. Korlátozó szabályokat vezetnek be, például hogy a kölcsönzött rollereket csak arra kijelölt helyen lehet leállítani. Ezt persze vagy betartják a rollerezők vagy nem, mert ezeknek a közlekedési eszközöknek az az előnye, hogy az úti célig lehet velük eljutni, nem annak közelébe egy parkolóba. Van, ahol kitiltották az utakról ezeket a kétkerekűeket, a járdákra és a bicikliutakra terelve azokat.

Nemrégiben Madridban fogadtak el új szabályokat. A legfontosabb, hogy a szolgáltatók maximum 2 ezer villanyrollert kínálhatnak fel kölcsönzésre. A bringamániás Hollandiában meg sem jelentek a kölcsönzőcégek, mert az utak nagy részéről kitiltották rollereiket. A tengerentúlon más városok mellett New Orleans és Las Vegas pedig nem kér ebből a fajta szolgáltatásból.