Mégsem volt érvényes pályamatrica a frissen vásárolt használt autón

Mi ilyenkor a teendő?

2024.02.29. 06:03

Autóvásárláskor mindenki izgatott, az apró részletekre pedig senki sem koncentrál, csakhogy az ördög gyakran pont azokban lakozik. Több okból érdemes az átlagosnál is jobban figyelni, például ha nem akarsz más hülyesége miatt büntiket fizetni, vagy szívni a bürokráciával.

"Van rajta éves, megyei matrica?" - kérdezte Ottó, amikor megvette újdonsült használt autóját az év elején, majd az eladó megnyugtatta: "Persze, Pest és Heves vármegyékre egyaránt, ezzel nem kell már idén foglalkozni." - yeah. 

Van e-matrica az autón, mi baj lehet? Mondjuk az, hogy valójában nincs...
Van e-matrica az autón, mi baj lehet? Mondjuk az, hogy valójában nincs...

Csakhogy hiba csúszott a kommunikációba és mégsem úgy voltak a dolgok, ahogy a korábbi, megnyugtató tájékoztatás szólt az eladó részéről. Ottó a vásárlást követően nyugodt szívvel vezetett haza az M3-M0 útvonalon, és kezdte meg napi ingázását a pálya fizetős szakaszain. Pár hét múlva azonban csengetett a postás, meghozta a NÚSZ-tól a pótdíjfizetési felszólításokat, ráadásul egyszerre többet is. 

Olvasónk, először nem értette, hogy honnan fúj a passzátszél, így felhívta a korábbi tulajdonost és arról érdeklődött, hogy mi történhetett? Az eladó csak szabadkozni tudott, és továbbra is azt állította, hogy az éves jogosultságokat biztosan megvette január elején. Mint később kiderült, nem sokat tévedett. 

MegveTTE, CSAK nem arra az autóra, amit Ottónak adott. 

Hogy ez most egy őszinte tévedés vagy egy rosszindulatú fricska, azt majd eldönti a kedves olvasó. A sokkal nagyobb probléma viszont az, hogy elég egy karaktert elírni ahhoz, hogy egy teljesen más járműre vásároljon jogosultságot a jóhiszemű tulajdonos.

Na de ilyenkor mi van? Ki állja a cechet? Mivel a közlekedési joganyag felnőttként kezeli az autósokat, a mindenkori üzembentartó feladata az eladó állításainak ellenőrzése, a pályamatricák tényleges meglétének csekkolása.

Ez ma már szinte gyerekjáték, hiszen egy ideje on-line is elérhető a pályamatrica-lekérdező rendszer, vagyis csak pár kattintás, és megtudhatja bárki, hogy az adott rendszámra van-e érvényes pályahasználati jogosultság. 

Ez a tábla arra figyelmeztet, hogy nem hinni kell, hanem megbizonyosodni...
Ez a tábla arra figyelmeztet, hogy nem hinni kell, hanem megbizonyosodni...

Ha már késő az előzetes ellenőrzéshez, és megjött a pótdíjfizetési felszólítás, akkor sincs késő kiegyenesíteni a kanyart! 

A rendszer ugyanis gondolt azokra is, akik nem szándékosan bliccelnek. A hatályos szabályozás szerint a pótdíj kiszabását követő 75 napon belül kiváltható a "büntetés" egy éves országos matrica utólagos megvásárlásával. 

Fontos tudni, hogy nem elegendő megvenni a matricát, a NÚSZ ugyanis nem veszi azt hivatalból figyelembe. Ahhoz, hogy törölje is a pótdíjat, az autósnak külön kell kérelmeznie a dolgot. Erről részletesebben itt olvashattok. 

FONTOS TUDNI, hogy a kiszabott pótdíjakat csak és kizárólag éves országos matricával válthatjátok ki, éves vármegyeivel nem! 

Használt autó vásárlása esetén a vásárlás napján ellenőrizzétek a jogosultságot.
Használt autó vásárlása esetén a vásárlás napján ellenőrizzétek a jogosultságot.

Egy 21.830 forintos pótdíjat nem lehet kiváltani egy 6.660 forintos megyei matricával. Miért? Mert a pótdíjkiváltás a szolgáltató által nyújtott alternatív megoldás, nem egy alanyi jogon járó kedvezmény.

A dolog természete miatt van ez így. Egyrészt egy megyei éves matrica olcsóbb a pótdíj összegénél, így a matek sem jönne ki. Másrészt egy Zala megyei bliccelést mégsem lenne elegáns kiváltani egy BAZ megyei matricával.

Ezzel a megoldással mindenki jól jár: ha már úgyis fizetnie kell az autósnak, legalább kap egy utolsó lehetőséget, ami az éves matrica. Ezzel a megoldással többet (a tárgyévben) biztos nem hajt fel véletlenül matrica nélkül a pályára, az aktuális útkezelő pedig a pótdíj háromszorosát kapja bevételként. 

Na, és mi lett Ottóval és az eladóval? Az eladó vígan pályázhat tovább, hiszen valójában arra az autójára vett matricákat, amit nem adott el. Otto pedig vett egy éves országos matricát az új járgányára, jobb a békesség alapon. 2025. január 31-éig nem lesz ezzel sem gondja. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.