Ideiglenes rendszámot bérelnél? Előtte érdemes ezt elolvasnod!

2024.08.08. 06:02

A "P" jelű ideiglenes próbarendszám 2022 óta nincs már velünk. Visztont nem tűnt el, csak beolvadt az "I" jelű ideiglenes rendszámba. Előtte is virágzott a rendszámbérlés biznisz, a jogszabályi környezet változása sem törte meg a lendületet. De valóban jó megoldás ez a magánautók átmeneti mozgatásához?

A "P" jelű ideiglenes próbarendszámot és utódját, az "I" rendszámot eredetileg nemes célokra hozták létre. Leggyakrabban az autógyártással, kereskedelemmel, javítással és kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalkozások használják olyan járműveken, amelyeknek még nincs forgalmija-rendszámtáblája, de a közúti forgalomban történő részvételük indokolt. Például egy próba- vagy tesztkör miatt. Az "I" rendszám emellett számos más okból is igényelhető egyebek között önjáró munkagépre, mezőgazdasági erőgépre, versenyjárműre‚ de használható elveszett rendszám ideiglenes pótlására vagy unión kívüli import autóra is. 

2022 előtt a "P" volt a menő...
2022 előtt a "P" volt a menő...

Ugyanakkor a felhasználás már nem minden esetben volt "nemes". 2019 előtt ha olyan autót kellett ideiglenesen forgalomban vezetni, aminek nem volt rendszáma, csak bérelni kellett egy P rendszámot egy kiváltásra jogosult cégtől. Készült egy kamu megbízási szerződés a bérlővel, napi ötezer forintból került plakett az autó végeire, elméletben akár egész Európát át lehetett így szelni az autóval, bár az uniós hatóságok nem mindig kultiválták, amire alapos okuk is van (kétoldalú államközi megállapodások hiányában). 

Nagy kockázat nem volt, igazoltatásnál csak a kamu munkaszerződést kellett lobogtatni, ha pedig nagyon kilógott a lóláb, a bíróságok sem voltak egységesek a manőver megítélésében. Néha bűncselekménynek tekintették a bérelt P rendszám használatát és a színlelt munkaszerződést, de többnyire úgy döntöttek: a próba rendszám jogosulatlan használata nem bűncselekmény, mert a P rendszám nem egyedi azonosító jel. 

Egyedi azonosító jel

Az olyan dolognak, amelynek a birtoklását vagy rendeltetésszerű használatát jogszabály hatósági engedélyhez köti, a gyártónak vagy a hatóságnak a dolgon, illetve annak alkotórészén alkalmazott egyedi azonosításra szolgáló jelölése.

Az autónak két egyedi azonosító jele van. A rendszám és az alvázszám. A motorszám is az, csak nem az autóé, hanem a motoré. A bíróságok 2019 előtt túlnyomórészt úgy vélték, hogy a P rendszám nem az, mert nem az autót lehet vele azonosítani, hanem a rendszám használatára jogosult céget. Előbbit csak közvetve lehet hozzá kötni, az indítási naplón és az ideiglenes forgalomban tartási engedélyen keresztül. 

A bíróságok 2019 előtt úgy látták, ezek bérlése még nem bűncselekmény.
A bíróságok 2019 előtt úgy látták, ezek bérlése még nem bűncselekmény.

2019 előtt a bíróságok többsége úgy látta, hogy az ideiglenes forgalomban tartási engedély semmilyen egyedi azonosításra alkalmas adatot nem tartalmaz. Ami miatt a P rendszám akkor minősül egyedi azonosító jelnek, ha önmagában - és nem esetleges „kiegészítő” okiratokkal együtt - alkalmas az autó beazonosítására. 

Minden más megközelítés azt eredményezné, hogy az indítási napló szabálytalan vezetése, meghamisítása, illetve teljes hiánya is alkalmas lenne egyedi azonosító jellel visszaélés megállapítására - érveltek. Logikus, csak hát helyes tényekből helytelen jogi következtetésre jutó megközelítés ez. 

A közvetett kapcsolat: indítási napló
A közvetett kapcsolat: indítási napló

Így a bérelt P rendszámmal furikázás - bár szabálytalan - az esetek többségében nem lehetett bűncselekmény sem, maximum a rendszámot vonták be 6-12 hónapra, na bumm. 

2019-ben a Kúria megelégelte az egységes jogértelmezés hiányát és úgynevezett jogegységi határozatot hozott.

Végérvényesen leszögezve: "Egyedi azonosító jellel visszaélés bűntette nem a személygépkocsihoz tartozó, ideiglenes forgalmi rendszámtábla felszerelésével is megvalósítható." Vagyis a bérelt P rendszám használata és bérbeadása is bűncselekmény. Hiába a kamu munkaszerződés, feleslegesen mentegetőzik a bérbeadó, hogy ő nem tudott a bérlő használati szándékáról. Mindketten szorulnak. 

Ez jól is működött a gyakorlatban, a Rendőrség és a NAV a fűnyíróelv alapján minden P rendszámos autót lemeszelt, amit csak láttak. Érthető, a simlizőket csak így lehet kiszűrni, a "finn módszer" hatékonysága megkérdőjelezhetetlen. Viszont szükségeszerűen vegzáltak így olyan autókat-cégeket is, amelyekkel minden rendben volt.

ha az ideiglenes rendszám használatára jogosult cég valódi képviselője-alkalmazottja is ott ül az autóban, akkor bárki vezethet egy próbakörön a vásárlás előtt, vagy a kereskedésbe-szervizbe menet.

Nade, nem csak az igazságszolgáltatás pótolta be évtizedes lemaradását az elmúlt években, 2021-ben a jogalkotó is beszállt a buliba. Arra jutott, hogy túl sok az ideiglenes rendszám (E, M, P, SP, Z) , összevonta hát őket egy kalap alá: megszületett az egységes "I" (ideiglenes) plakett, magába olvasztva mindent, amit érdemes volt megtartani és kiszanálva a felesleget. A P rendszám így tovább él, csak "I" néven fut. 

Ennek a világnak is elmúlt már a dicsősége.
Ennek a világnak is elmúlt már a dicsősége.

2022-ben a Kúria elébe ment az újabb jogértelmezési zűrzavarnak, hozott egy ún. "precedensképes" határozatot.

Leszögezte: A (...) rendelet 2022. július 1. napjától hatályos módosult rendelkezései a "P" betűjelű ideiglenes rendszámtáblák használatára vonatkozó korábbi jogi védelmet nem szüntették meg, így a bérelt "I" rendszám jogosulatlan használata is bűncselekmény mind a bérlő, mind a bérbeadó esetében. Ennél világosabb nem is lehetne a helyzet.

A Kúria szerint ilyen rendszámot sem lehet bérbe adni. Ezen az autón teljesen legálisan van.
A Kúria szerint ilyen rendszámot sem lehet bérbe adni. Ezen az autón teljesen legálisan van.

Az interneten azonban egy percig sem kellett keresgélnem, amikor bérelhető "I" rendszámot kerestem. 8.000.- forintért bármikor bérelhetek, akár pár órán belül is, 60-80 ezer forintnyi kaució leszurkolása mellett. Kamu munkaszerződés most is készül az igazoltatás bonyodalmainak megelőzésére, gyakorlati oldalról semmi sem változott. Ahol kereslet van, ott a kínálat is megmarad.

Sőt, a nagyon tág ismeretségi körömből is ajánlotta már több személy figyelmembe a bérlést, amikor felvetettem, hogy a hanyatló nyugatról hoznék be rendszám és műszaki nélküli importot. Ha ők nem buktak meg vele évek óta, akkor én sem fogok jeligére. 

Örök igazság lesz mégis, hogy a bűncselekmény csak akkor bűncselekmény, ha a hatóság tudomására jut? Amiről nem tudnak, az nem is ronthatja a váderedményességi statisztikákat, az már egyszer biztos. Én viszont nem javaslom a rizikózást, inkább béreljetek egy trélert. Nyilván költségesebb megoldás, de semmi sem lesz olyan drága hosszútávon, mint a büntetett előélet. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.