Őszinte vallomás Kínából: ezért kell ilyen sok márka

2025.05.04. 14:11

Százával hívta az újságírókat a Chery új prémiummárkájának bemutatójára: a név mögött egy szörnyű szójáték van, viszont megtudtunk valamit, amit eddig csak sejtettünk: a kínaiak a márkabőség mögött a rugalmasságot látják, és nincsenek évtizedes céljaik egy-egy névvel.

Számomra a legnagyobb döbbenet az volt, hogy a minek egyáltalán ennyi márka? lényegű kérdést maga a Chery ügyvezető alelnöke, Zhang Guibing vetette fel a sajtóesemény elején: néhány száz okostelefon-tesztet volt alkalmam már megírni életem során, úgy hiszem, valamennyire értem a kínaiak ambícióit és alapvető gondolkodását ezen a téren, de ez a márkakérdés valószínűleg annyira sokszor merült már fel a tradíciókban gondolkodó nyugatiaktól, hogy muszáj voltak megválaszolni.

A Chery saját márkapotenciálja a nyugati piacokon egyre kevésbé erősödik, miközben az Omoda/Jaecoo márkapáros nagy ütemben fejlődik, és bár nem ugyanaz a kiindulópont, illetve nyilván a folyamatos piaci terjeszkedés is torzítja a képet, de szerintük jól látható, hogy a márkáik nem egymás ellen, hanem egymással párhuzamosan növekednek. Ezzel kapcsolatos irányelvük például, hogy az országokban a különféle importőri kapcsolatokat is úgy építik ki, hogy a különféle márkáknak különféle képviseletük legyen egy országon belül is, így a magyar piacon is más kezelés alatt áll az Omoda/Jaecoo, mint a Cherry Tiggo.

Nyilván évtizedes, évszázados autós történelmekkel a kínaiak nem tudnak, ezért nem is fognak versenyezni: elmondták, hogy minden márkát az aktuális igényekhez fognak beállítani, a márka lesz a termék, és ha megváltoznak a fogyasztói preferenciák, eldobják a márkát és csinálnak helyette másikat.

A Lepas nevet eddig leginkább egy helyről hallhattuk: volt már szó arról, hogy a Volkswagen két bezárt németországi üzemében gyárthatnák az elektromos Lepas modelleket, elsősorban nyilván azért, hogy mentesüljenek az EU által kivetett vámok alól. A Lepas márkát barátságosan elegánsnak szánják – bármit is jelentsen ez –, a név egyébként a LEopárd és a PASsion (szenvedély) mozaikja, de elsősorban azt hangsúlyozták, hogy egy prémium, magsasabb árszintet képviselő modellcsalád érkezik, jelentős részben a Chery Tiggo-család technikai alapjain.

Három modell van most tervben, sorrendben az L4, L6 és az L8, ezek mind SUV felépítésűek lesznek benzines, plug-in hibrid és teljesen elektromos változatban, de később érkezhet belépő szintű villanyautó L2 néven, illetve szedán karosszériaváltozatok is háromféle hajtáslánccal, ám ezekhez még típusnevet sem társítottak. Az eladási ambíciójuk erős: 3 éven belül 500 ezer autót szeretnének Lepas márkanév alatt értékesíteni.

Az L8 már egy létező termék, 4688 milliméter hosszú, 1860 milliméter széles, 1690 milliméter széles autó, tehát nagyjából a Model Y méretosztálya a Chery T1X platformján, idén ezt már árulni fogják. Magyarországon az autók Chery márkanevű változataival találkozhatunk majd hamarabb: nagyon hasonló autó lesz a Chery Tiggo 7, míg a Lepas L4 megfelelője a Chery Tiggo 4 lesz.