Eltiltást követően mindig kötelező az utánképzés?
Az előéleti pontrendszerről a legtöbb sofőr már hallott. Néhányuknak empirikus tapasztalatai is vannak a témában, akik pedig egyszer már kipontozódtak, többet gondolni sem szeretnének a dologra. Senkinek sem hiányzik a dupla szankció, de tényleg kétszeres büntetés, ha utánképzésre is kell menni a jogsi visszaszerzéséhez?
Az előéleti pontrendszer nagyon alattomos dolog. Elég egy ittas állapotban elkövetett meggondolatlan manőver, és be is telik a "pontgyűjtő füzetecske".
Florentina nevű olvasónk nem állt alkoholos befolyásoltság alatt, amikor belefutott élete egyik legmeggondolatlanabb közúti manőverébe. Előző este sörözött kicsit a családdal, de nem itta magát hordozhatóra, csak módjával fogyasztott. Aludt is rá egy nagyot, alappal bízhatott abban, hogy a szervezetéből már régen kiürült az alkohol.

Másnap reggel munkába igyekezett, kisebb késésben volt, így nem igazán érezte a belső késztetést az álmos tötymörgők mögötti araszolgatásra. Amint biztonságos alkalma nyílt, előzésbe kezdett a főútvonalon. Pechjére pont ott, ahol 60 km/h-s sebességkorlátozó- és előzni tilos tábla, valamint záróvonal is védte a közeledő egyenrangú kereszteződést. Ráadásul a szabálytalan előzést egy rendőrautó jelenlétében sikerült bemutatnia, a benne ülők egyből félre is állították. Jogosítvány, forgalmi, szonda...
Egy meggondolatlan manőverrel a jogsi is ugrott egyben
Az események folyása ezt követően jelentősen felgyorsult. A szonda bejelzett, posztalkoholos állapotot rögzített. 0,1 ezrelékről volt csak szó, de az mindegy, a zéró tolerancia miatt ennyi sem fér bele. Ez 8 előéleti pontot is jelentett egyben. Erre rakódott rá a záróvonalon előzés miatti 6 és a gyorshajtás miatti további 4 büntetőpont. Jól számoltatok, az éppen 18.
Ennek már a fele sem volt tréfa, olvasónk vezetői engedélyét a hatóság 6 hónapos időtartamra visszavonta, addig a vezetési jogosultsága is szünetelt. Ha ez nem lenne elég, az ilyenkor kötelező utánképzésen is részt kellett vennie ahhoz, hogy visszaszerezhesse a jogsiját. Ez sem volt leányálom, az elméleti fejtágítások mellett vezetésből is vizsgáznia kellett, közel 190 ezer forintja és több szabadnapja is bánta amellett, hogy minden alkalommal felhívták a figyelmét: Józanul érkezzen az időpontokra! Mintha a nem is létező alkoholproblémái miatt lenne jelen az egész foglalkozáson. Megalázó volt, na!

Az utánképzés nem csak "kipontozódás" esetén kötelező!
Nem része a szájhagyomány útján terjedő autós folklórnak, de komolyabb közlekedési szabálysértések és bűncselekmények elkövetése esetén nemcsak a járművezetéstől eltiltás kötelező szankció, hanem az utánképzésen való aktív és sikeres részvétel is! Elsőre azt diktálná a józan ész, hogy hagyja már békén az igazságszolgáltatás a horogra akadt autósokat, elég büntetés nekik a jogsi elvesztése és a mellé gyakran odacsapott pénzbüntetés. A jogalkotó ezzel azonban egyáltalán nem ért egyet.
A törvény szerint kötelező az utánképzés annak,
- akit a bíróság vagy a szabálysértési hatóság közlekedési szabálysértés miatt legalább 6 hónapra, illetve
- akit a bíróság közlekedési bűncselekmény elkövetése miatt a járművezetéstől eltiltott, továbbá
- akinek vezetői engedélyét a közúti közlekedési előéleti pontrendszer alapján az eljáró hatóság visszavonta.

A jogszabályok szerint a közlekedési bűncselekmények széles körében alkalmazható (néha kötelező is, például ittas vezetésnél) az eltiltás, mint szankció. Többek között ez a helyzet:
- Ittas és bódult állapotban való vezetés,
- Közlekedési baleset okozása,
- Közúti veszélyeztetés,
- Cserbenhagyás,
- Járművezetés az eltiltás hatálya alatt,
- Járművezetés tiltott átengedése bűncselekmények esetén.
Ezekben az esetekben a büntetőbíróság tiltja el a járművezetéstől a delikvenst (a felelősség kérdésében jogi verdiktet csak ők jogosultak meghozni), a jogosítvány bevonásáról és a kötelező utánképzésről pedig a területileg illetékes kormányhivatal gondoskodik.
A dolog nem opcionális. Ameddig nem ment le az utánképzés, a jogosítványt sem kapja vissza az autós!
Kilián nevű olvasónk úgy ítélte meg, hogy nem hagyja szó nélkül a dolgot és jogorvoslattal élt az utánképzést elrendelő kormányhivatali határozattal szemben. A jogosítványát ittas vezetés miatt vonta vissza a bíróság, majd az ilyen ügyek közigazgatási részét lezongorázó kormányhivatal arról tájékoztatta határozatában, hogy lesz szíves utánképzésre is bejelentkezni, ha viszont szeretné látni rózsaszín plakettjét. Olvasónk azonban ezzel egyáltalán nem értett egyet.

Annyira komolyan gondolta, hogy egészen a Kúriáig vitte az ügyet. Álláspontja szerint ez a jogi megoldás (eltiltás + kötelező utánképzés) a kettős büntetés tilalmába ütközik, az pedig minden hatóságot köt. Azzal érvelt, hogy egy ilyen büntetőügyben kizárólag a büntetőbíróság illetékes, ha ott nem kötelezték utánképzésre, a kormányhivatalnak erre utólag már nincs jogi felhatalmazása.
De, van! - mondta a Kúria
A legfelsőbb bírói fórum arra jutott, hogy Kilián tévedett, amikor az ittas járművezetés jogkövetkezményét csak a büntetőeljárásban tartotta megállapíthatónak.

Leszögezték, hogy egy cselekmény több jogterületet is érinthet, ahogyan Kilián ügye is érintette a büntetőjogot, valamint a közigazgatási jogot is. Ez utóbbi rendelkezik arról, hogy mi a teendője a közigazgatási hatóságoknak, ha büntetőeljárás során az ittas járművezetőre meghatározott büntetést szabnak ki. Kihangsúlyozta az ítélet, hogy a közigazgatási jog jogkövetkezményei (például a kötelező utánképzés) nem büntetőjogi jogkövetkezmények, egymással ellentétben emiatt nem is állhatnak.
Mindemellett nincs olyan jogszabály, ami megtiltaná egy jogcselekményre különböző jogterületek jogkövetkezményeinek egyidejű alkalmazását
Például ittas járművezetés esetén a büntetőjogiak mellett polgári jogkövetkezmények is alkalmazhatók, ha a részeg autós kárt is okoz másnak. Azt mégsem mondhatja a sofőr, hogy a büntetőbíróság már megbüntette, a kárt meg térítse meg az, akinek van kedve hozzá.

Miként kerülhető el a kötelező utánképzés?
Nem kell kötelező utánképzésen részt vennie annak az autósnak, akit csak meghatározott járműkategóriára vagy járműfajtára kiterjedően tiltott el a vezetéstől a hatóság. Tehát, ha nem általánosságban tiltották el a vezetéstől a sofőrt, hanem például csak "B" járműkategóriára szólt a büntetés.
Amikor már kész a baj (18 előéleti pont összegyűlt; büntetőbíróság elítélte az autóst), sok opció nincs, meg kell csinálni az utánképzést. Amikor viszont még csak a pontgyűjtögető fázisban van az autós, saját maga is beavatkozhat az események folyásába, de az utánképzést nem tudja így sem elkerülni, csak a jogosítvány elvételét tudja megakadályozni.
Önkéntes utánképzés
Ha az előéleti pontok lekérdezése magas pontszámot mutatott, a sofőrök saját elhatározásból is jelentkezhetnek utánképzésre, akár a Belügyminisztérium 13 pontos értesítését megelőzően is (a nyilvántartó értesíti az autóst, amikor átlépi a bűvös számot). Lényeges szabály az is, hogy ha a nyilvántartott pontok között közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegés (például gyorshajtás) miatt kiszabott 9 pont is szerepel, akkor az utánképzésen való önkéntes részvétellel az összpontszám csak az e feletti pontokkal csökkenthető.

A pontokat egy éven belül egyszer lehet csak önkéntes utánképzésen való részvétellel csökkenteni. Ezzel a módszerrel 13 pontig 9 ponttal, 14-17 pont között 6 ponttal csökkenthető a "priusz". Bölcs Bagoly tehát nem jár a pontgyűjtő füzetbe öt sikeres önkéntes utánképzést követően sem.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
