Férfiak, akik sportautókat álmodtak

2006.05.18. 10:15

Horacio Pagani

Ellentmondva egy szép kulturális sztereotípiának, a vigyorgó és gesztikuláló svéd von Koenigsegg után az argentin Pagani hűvös és kimért. Délután négy fele is úgy néz ki, mintha skatulyából húzták volna elő. Egy dohányzóasztal körül ülünk, versenyt lóbálunk a cipőink orraival, Pagani munkatársa, Roberta Bicocchi tolmácsol olaszul.

Horacio Pagani Argentínából költözött Olaszországba a nyolcvanas évek elején. 22 évesen saját maga épített egy Formula-2 autót, amivel versenyzett is. Ekkor ismerkedett meg az ötvenes évek legendás autóversenyzőjével, Juan Manuel Fangióval. Pagani sokáig a Lamborghininek dolgozott, többek között a Countachon és a Diablón, majd 1991-ben megalapította saját cégét, a Modena Design-t, ami szénszál-alkatrészeket szállított a környék autógyárainak. Első autóját, a Zonda C12-t az 1999-es genfi autószalonon mutatta be, ma a Zonda F-fel már a harmadik generációnál tartanak. Tavaly ősszel a Zonda F a brit Top Gear autós műsorban gyorsabbnak bizonyult az összes addig tesztelt autónál.

Mitől lett Modena a szupersportautók fővárosa? Hogy lehet az, hogy ott van szinte az összes autógyártó, aki számít?

Az egész a Maseratival indult. Őket követte a Ferrari, aztán a Lamborghini. Az évtizedek alatt létrehoztak az autókészítés tradícióját. Régen ezek a cégek csak a motorokat és az autók mechanikai alkatrészeit készítették, a karosszériákat a híres torinói mesterek tervezték, mint a Pininfarina vagy a Bertone. De az autókat végül mindig Modena körül szerelték össze. Így kezdődött. Beleivódott a környékbe a szupersportautók készítésének presztízse. Idejöttek aztán az alkatrészgyártók, a beszállítók, az emberek elkezdték Modenát ezekkel az autókkal társítani.

Mikor gondolt először arra, hogy épít egy saját autót?

Egész kicsi korom óta velem van ez az álom. Minden nap arra gondoltam, hogy egyszer, ha majd felnövök, megvalósítom.

Hogyan sikerült? Mert autót építeni sok kisfiú szeretne.

Hittem abban, amit csinálok. Az akadályokban csak az erőt láttam, hogy folytassam. Aztán idővel összeszedtem egy jó csapatot, mert egyedül semmit nem lehet csinálni. Egyszerűen hittem abban, amit csinálni akarok, és megcsináltam.

Milyen autók jártak a fejében, amikor a Zondát tervezte?

Versenyautókra gondoltam végig, nem országúti sportautókra. Főleg a nyolcvanas évek végének versenyautóira, a C osztályra . Az volt az utolsó korszak, amikor még az elegancia és a romantika vezette a tervezőket, és nem feltétlenül az aerodinamika, mint manapság. De nemcsak autók inspiráltak. Hanem olyan tárgyak is, mint a Patek Philippe órák, vagy a Riva jachtok, meg persze a vadászrepülőgépek. Ezekből állt össze a Zonda.

Hány Zondát építettek eddig?

Hatvanhetet. Hatvannégy utcai autót, és csináltunk három pályaautót is. Három olyan embernek, akik valami igazán különlegeset kívántak.

Hogy vette rá a Mercedes-Benzt, hogy építsenek motort az autójához?

Fangio ötlete volt. Ő volt a mentorom, és ő mondta, hogy nem ártana, ha Mercedes-Benz motor lenne az autóban. Fangio vette fel velük a kapcsolatot. Megbízható és jó motorra volt szükségünk, és tudtam, hogy saját magam nem tudnék ilyet építeni. A Mercedes nagyszerű választásnak bizonyult.

Milyen autóval jár hétköznaponként?

Ha van Zonda, akkor természetesen azzal. Egyébként egy Mercedes-Benz CL-lel.

Ha keresztül kéne autóznia Európán, de nem mehetne Zondával, mit választana?

Ha tényleg másba kéne ülnöm? Mindegy, csak szupersportautó legyen. Carrera GT, Enzo, szeretem őket mind.

Mi lesz a Zonda után? Vannak már tervei?

Három éve dolgozunk az utódon és egyelőre jól alakul minden. Tetszik amerre megyünk vele. Csak persze hatalmas kihívás. A Zondára mondhatjuk, hogy siker volt, úgyhogy az utódjával meg kell felelnünk az emberek elvárásainak, ami nem lesz könnyű, mert most már nem kezdők vagyunk, nem a semmiből jövünk. Szóval nagy feladat, de szép feladat, és jól haladunk vele.

Több, mint húsz éve eljött Argentínából. Nem hiányzik az argentín steak ?

Dehogynem. Meg persze más is. A család. De gyakran hazajárunk, nem olyan gyakran, mint szeretnénk, de azért megyünk.

Elmenőben még hallom, ahogy megszólal a telefonja. A Zonda V12-ese a csengőhang, a fordulatszám vörös zónájából. Szerintem direkt nem veszi fel elsőre, pedig a kezében van. Addig is lehet hallgatni.