2020.12.23. 16:12

Bő húsz éve volt, hogy kosaraztunk a Bikás Park azóta beszántott, korábbi pályáján, és valahogy kerek volt a világ. A pályára jártak ki korosztályos válogatottak, itt állomásozó amerikai katonák, még NCAA-t megjárt srác is tolta, a játék kemény volt. Akkoriban kijárt John John is: egy SL55 AMG-vel megállt a pálya mellett, a jobb egyen Konta Barbarával, lehúzta az ablakokat, csutkára tekerte a hifit, a hangszórókból üvöltött Snoop és Dre, felhúzta az aktuális Jordant, és beállt játszani. Sok évvel később láttam Johnt újra, ahogy a tévében meséli, milyen volt Rodmannel Észak-Koreában. Budapest minden szegletéből jártak ide játékosok, csapatokba verődve. Többek között a Pillangó utcai srácok, akik leginkább And1 Mixtape-eken nevelkedett, míg mi "helyiek" a sokpasszos délszláv kosárlabdát űztük, adta hát magát a rivalizálás. Ez volt a mi kis Rucker Park kontra Venice Beach-ünk, East Coast a West Coast ellen. Nem volt nehéz beleélnünk magunkat, hisz a White Man Can't Jump, a Menace To Society, a Heavenly Playground vagy az Above The Rim errefelé a kései VHS-korszak meghatározó filmjei voltak. Ennek a gengszteresdi gettókultúrának a vélt romantikája áztatta fel a pálya betonját, pedig higgadt fejjel azért tudtuk: a Jóisten mentsen meg minket attól, hogy ténylegesen ebben kelljen élnünk. De beleélni magunkat jó volt, ahogy kölyökként katonásdit, vagy rabló-pandúrt játszani. Azt hiszem, ezt hívják életérzésnek. A víz kiver a szótól, hisz a mindentvivő jokerkártya-válasz az olyan kérdésekre, hogy mégis miért jó aszfaltot súrolni az alvázzal. Mégis létfontosságú intézmény az életérzés, mert egy álomvilág mázával vonja be a hétköznapok nyomasztó ürességét. Ezért mosolyogtam magamban, ahogy egy külpesti, holdfelszínre hajazó úton István, azaz Chikano, Swiftek és Mondeók között csapta az aszfalthoz újra és újra a lowrider Oldsmobile-ját. Gyanítom, Ransom E. Olds nem ezt a jövőt látta az autógyára előtt, ahogy a Colors című film készítői sem gondolhatták, hogy néhány magyar srácnak átrajzolják az életét.