1895-ben, 130 évvel ezelőtt alapították a Skoda elődcégét, az elsőként kerékpárok gyártásával foglalkozó Laurin & Klement vállalatot, ami nem sokkal később motorkerékpárokat, majd 1911-től már automobilt is készített. Ennyire korai autót nem, viszont egy 1948-as Skoda Tudort, illetve egy 1962-es, maximalista módon restaurált Octaviát közelebbről is meg tudtunk nézni.
Az ősmagyar Tudor
A Skoda egyik leghíresebb típusa volt az 1946-ban bemutatott 1101 Tudor, ami először kétajtós kivitelben, később aztán négyajtósként, furgonként, mentőautóként és nagy tolótetővel is létezett – érdekes, hiszen a Tudor eredetileg a two-door, kétajtós szójátékból származik, ám a kétajtósság már erre a konkrét autóra sem volt igaz.

Mivel Magyarországon a háború után egészen 1958-ig külön engedélyhez volt kötve a magánszemélyek autóvásárlása, így nem meglepő, hogy a kiállított 1948-as Tudor is közületi autóként kezdte, 1948-tól 1957-ig a Magyar Pénzügyminisztérium tulajdonában volt, majd 1957-től 1960-ig az Állami Földmérési és Térképészeti vállalatnál folytatta.

1960 óta az autó magánkézben van, 30 évet egy győri lakatosnál, majd 1990-től 2008-ig javarészt fellelt állapotban egy következő tulajdonosnál, azóta pedig Istvánnál van az autó, aki teljes körűen restaurálta, és azóta is eredeti állapotban tartja.

Az alvázas konstrukciójú, orrmotoros, hátsókerékhajtású autó egyike annak a 71 591 legyártott darabnak, 1089 köbcentis, vasblokkos, vízhűtéses OHV négyhengeres motorja pedig 32 lóerőt tud, ami a 800 kiló körüli saját tömeghez, és főleg a kor közlekedési ritmusához passzolt, ma már nem is a 90 km/h-s végsebessége, inkább a korlátozott fékereje és szerény gyorsulása jelenthet nagy kihívásokat a használatban.
Ezt az típust már nem sok tulajdonos használja rendszeresen, hiszen nem csak drága, de szinte pótolhatatlan érték is, pláne ilyen élettörténettel és ennyire alapos restaurálással a háta mögött. Most a roncs állapotú példányok is 7-8 ezer euróba kerülnek, egy szépen felújított példány inkább 20 ezer euróért jelenik meg a piacon.
A többszörösen díjnyertes Octavia
Az 1959 és 1971 között gyártott Octavia nem csak a gyártó számára volt komoly mennyiségi előrelépés, a magyar utcaképben is határozottan jelen volt. Összesen 360 ezer készült belőle, ebből több mint 54 ezer példány kombiként hagyta el a Mladá Boleslav-i AZNP főüzemet.

Az Octavia még orrmotoros volt, gyártásával párhuzamosan, már 1964-ben megjelent azonban az 1000 MB, ami az első farmotoros Skodaként hosszú időszakot indított el a gyártó történetében. Az Octavia viszont alapjaiban ugyanazt a motort kapta meg, mint a Tudor, az 1089 köbcentis motorban persze találtak még tartlékot, így 42 lóerő csúcsteljesítmény és 73,5 Nm maximális nyomaték volt jellemző rá, végsebessége pedig 110 km/h-ra emelkedett.

Ez az autó is Magyarországon volt először forgalomba helyezve, a MOGÜRT vállalaton keresztül 1962-ben, Csepelen helyezték forgalomba az autót, majd hosszú, rögös útja során eléggé leamortizálódott, hogy nagyjából 50 évvel később teljes restaurálás alá kerüljön, ezt az autót a tulajdonos számára Bata Classic Cars újította fel, a munkálatokkal 2013-ban végeztek, ekkor kapta meg a minősített veteránoknak járó OT-rendszámát is az eredeti állapotára visszaállított autó.

Tulajdonosa elmondásai alapján az autó összes költsége nagyjából 30%-ig sem fedezné a piaci értéke, ám a konkrét példány megtartása és a felújítás szervezésének öröme akkora volt számára, hogy nem vett volna másik autót helyette, ráadásul nem is nagyon talált olyat, ami teljesen lefedné azt az eredetiséget és állapotot, amit ez a konkrét autó most hoz. Így aztán nagy döntést hozott, és mivel gyermekei nem nagyon érdeklődnek a Skoda iránt, így esetleg halála esetén egy múzeumnak adományozzák a sokszorosan díjnyertes, Szlovákiában és Csehországban is elismert minőségű autót.
Jó látni, hogy az új modellek mellett a Skoda is egyre büszkébb arra a múltra, amit fel tud mutatni, mert bár a kor gazdasági lehetőségei nem segítettek a gyártónak modernséget garantálni a 80-as évekre, és út szélén vízet forraló 120-assal valószínűleg mindenki találkozott, aki 30 évvel ezelőtt autózott, összességében parádés mérnöki lelkesdés látszott a Skodákon a történelem során.
